dc.contributor.advisor | Dedeoğlu, Hakan | |
dc.contributor.author | Baltacı, Özlem | |
dc.date.accessioned | 2023-07-31T12:31:55Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-06-09 | |
dc.identifier.citation | Baltacı, Ö. (2023). İlkokul üçüncü sınıf fen bilimleri beş duyumuz ünitesine yönelik bilgilendirici çocuk kitaplarının değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33854 | |
dc.description.abstract | Informational children's books have importance in children's literature. The use of
informative children's books by students and teachers in teaching enriches the educational
process. Informative children's books are materials used by students at any time, besides
reinforcing teaching science, social studies, and mathematics. This study aimed to evaluate
the selection of informative children's books for the 3rd-grade science unit "Our Five
Senses". Document analysis was used as a qualitative method. The results were obtained
using descriptive analysis. The criterion sampling method was used while determining the
research materials and the books selected for the "Our Five Senses" unit was examined
with the evaluation form developed by the researcher. After reviewing domestic and foreign
books in bookstores, publishing houses, schools and classroom libraries, 35 related books
were accessed and analyzed. As a result, it was concluded that TÜBİTAK and Telescope
Publishing House made the most informative publications, foreign authors wrote more
books than domestic authors and informative books became more common after 2015.
Most of the authors are experienced and the books are scientific and updated. While the
steps of the scientific method in the book were given at a very high rate with respect to the
age level, it was seen that the cause-effect relationships in nature could not be established
sufficiently. While the rate of including introductory information about the subject is quite
low, the rate of including additional information is higher. It was seen that the books are
sufficient in terms of interior and exterior illustration features. It was determined that the
books do not include all the objectives of the "Our Five Senses" unit. In terms of the difficulty
level, the font size, picture-text ratio, and the number of words were examined. It was seen
that less than half of the books were completely suitable for 3rd-grade students. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çocuk edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | Bilgilendirici Çocuk Kitapları | tr_TR |
dc.subject | Fen Bilimleri Dersi | tr_TR |
dc.subject | 3.Sınıf | tr_TR |
dc.subject | Beş Duyumuz Ünitesi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Kitaplar | tr_TR |
dc.title | İlkokul Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Beş Duyumuz Ünitesine Yönelik Bilgilendirici Çocuk Kitaplarının Değerlendirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Çocuk edebiyatında, bilgilendirici çocuk kitapları önemli bir yer tutmaktadır. Öğrencilerin ve
öğretmenlerin, öğretim sürecinde bilgilendirici çocuk kitaplarından faydalanmaları eğitim
sürecini zenginleştirebilir. Bilgilendirici çocuk kitaplarından öğrenciler istedikleri zaman
faydalanabilecekleri gibi fen bilimleri, sosyal bilgiler ve matematik dersinde de öğretimi
pekiştirmek amacı ile kullanılabilecek materyallerdir. Bu çalışmada ilkokul 3. sınıf fen
bilimleri “Beş Duyumuz” ünitesine yönelik bilgilendirici çocuk kitapları seçkisinin
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman
incelemesi kullanılmıştır. Betimsel analiz ile sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmanın çalışma
materyalleri belirlenirken ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmış olup “Beş Duyumuz”
ünitesine yönelik seçilen kitap seçkisi, araştırmacı tarafından oluşturulmuş değerlendirme
formu ile incelenmiştir. Yerli ve yabancı kitaplar, kitapçılarda yer alan kitaplar, yayınevleri,
okul ve sınıf kitaplıklarındaki kitapların araştırılmasından sonra, konu ile ilgili 35 kitaba
ulaşılmış olup, kitaplar analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda TÜBİTAK ve Teleskop
Yayınevinin bilgilendirici türde en çok yayın yaptığı, yabancı yazarların, yerli yazarlara göre
daha çok kitap yazdığı ve 2015 yılından sonra bilgilendirici kitapların daha yaygınlaştığı
sonucuna ulaşılmıştır. Yazarların çoğu deneyimli, kitaplar ise bilimsel ve günceldir. Kitapta
yer alan bilimsel metodun basamakları yaş düzeyine göre oldukça yüksek bir oranda
verilirken, doğadaki sebep-sonuç ilişkilerinin yeterince kurulamadığı görülmüştür. Kitapların
giriş kısmında konu ile ilgili tanıtıcı bilgiye yer verilmesi bakımından oran oldukça düşük
iken, kitabın sonunda ek bilgiye yer verilme oranı daha yüksektir. İç ve dış resimleme
özellikleri bakımından kitapların yeterli olduğu görülmüştür. Kitaplarda, “Beş Duyumuz”
ünitesinin kazanımlarının tamamına yer verilmediği tespit edilmiştir. Kitapların zorluk
seviyesi bakımından punto, resim-metin oranı ve cümledeki kelime sayısı incelenmiştir.
İncelenen kitapların yarısından azının tamamen 3. sınıf öğrencileri için uygun olduğu
görülmüştür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-31T12:31:55Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |