dc.contributor.advisor | Can Daşkın, Nilüfer | |
dc.contributor.author | Şahin, İlayda | |
dc.date.accessioned | 2023-07-31T12:00:31Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-06-14 | |
dc.identifier.citation | Şahin, İ. (2023). Problematization Sequences in Pre-service Language Teachers' Lesson Plan Adaptation Talks in an Online Setting. [Master's thesis, Hacettepe University]. HU Open Access. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33831 | |
dc.description.abstract | Planning for the purpose of teaching languages has long been a research concern in the field of language teacher education. Despite such an interest, only a handful of studies have investigated what happens during the collaborative lesson planning processes. With this in mind, this thesis study examines the interactional practices a group of pre-service English language teachers use in collaborative lesson planning processes with a focus on problematization in an online interaction setting. Using multimodal conversation analysis for the examination of the screen-recorded lesson planning sessions, this thesis study analyses the pre-service English language teachers’ interactions in online meetings conducted for the purpose of adapting the lesson plans for online instruction. The analysis showed that the pre-service English language teachers follow the interactional steps identified as topicalization, problematization, suggestion, and agreement. With a particular focus on these steps characterized as problematization sequences, the conversation analytic treatment of the data revealed that problematization might be delivered in an immediate manner or in a delayed way. Delayed problematization includes pre-problematization agreement, pre-problematization positive assessment, pre-problematization mitigation, pre-problematization question sequences. This study offers important insights into the interactional practices employed by pre-service English language teachers for the problematization and suggestion-giving practices. Lastly, the findings contribute to the growing body of literature on planning talk in the field of L2 teacher education and offer implications for L2 teacher education programs. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Language teacher education | |
dc.subject | Pre-service teacher | |
dc.subject | Lesson planning | |
dc.subject | Conversation analysis | |
dc.subject | Problematization | |
dc.subject | Suggestion giving | |
dc.title | Problematization Sequences in Pre-service Language Teachers' Lesson Plan Adaptation Talks in an Online Setting | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Dil öğretme amacıyla planlama üzerine yapılan çalışmalar yabancı dil öğretmen eğitimi alanında uzun süredir bir araştırma konusu olmuştur. Böyle bir ilgiye rağmen, sadece çok az çalışma yabancı dil öğretmeni adaylarının ders planlama oturumlarının içerdiği süreçleri incelemiştir. Bu bağlamda, bu tez çalışması, sorunsallaştırmayı odağına alarak, bir grup İngilizce öğretmeni adayının çevrim içi bir etkileşim ortamında kullandıkları etkileşimsel kaynakları incelemektedir. Bu tez çalışması, ekran kaydı alınmış ders planlama oturumlarının incelenmesi için çokkipli konuşma çözümlemesi kullanarak İngilizce öğretmeni adaylarının ders planlarını çevrim içi eğitim için uyarlamak amacıyla yürütülen çevrim içi görüşmelerdeki etkileşimlerini analiz etmektedir. Analiz, İngilizce öğretmeni adaylarının aktiviteyi tanıtma, sorunsallaştırma, öneri sunma, ve kabul etme olarak belirlenen etkileşimsel adımları izlediğini göstermektedir. Sorunsallaştırma dizileri olarak nitelendirilen bu adımları özellikle odağına alan konuşma çözümlemesi yaklaşımı, sorunsallaştırmanın anında ya da ertelenmiş bir şekilde sunulduğunu ortaya çıkarmaktadır. Sorunsallaştırmanın ertelenmiş bir şekilde sunulması, sorunsallaştırma önü kabul etme, sorunsallaştırma önü olumlu değerlendirme, sorunsallaştırma önü yumuşatma, ve sorunsallaştırma önü soru dizilerini içermektedir. Bu çalışma, İngilizce öğretmeni adayları tarafından kullanılan sorunsallaştırma ve öneri sunma kaynaklarına yönelik önemli içgörüler sunmaktadır. Son olarak, bulgular YD öğretmeni eğitimi alanında planlama konuşmasında giderek artan alanyazına katkı sağlayacak ve YD öğretmeni eğitimi programları için çıkarımları olacaktır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-31T12:00:31Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |