Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇoban, Aysel
dc.contributor.authorYılmaz, Senemhan
dc.date.accessioned2023-07-31T11:09:55Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-05-26
dc.identifier.citationYılmaz, S. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin Covid-19 pandemi sürecinde mesleki yabancılaşma ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33813
dc.description.abstractThe aim of the research is to examine the relationship between work alienation and burnout levels of preschool teachers during COVID-19 pandemic period. The research method is planned as the explanatory sequential mixed method. Quantitative data of the study were collected from 284 preschool teachers who were selected by voluntary sampling, who have been active in the field for at least 3 years. For qualitative data, interviews were started with 82 teachers selected proportionally and through stratified random sampling from the quantitative sample, and the interview process was completed with 15 preschool teachers at the point where data saturation was reached. Quantitative data was collected as online through Google Forms by using Demographic Data Form, Maslach Burnout Inventory-Educator Form and Profession Alienation Scale for Preschool Teachers. Qualitative data was collected as online but one-to-one through Zoom application by using Semi-structured Interview Form. The obtained data were analysed by SPSS 26.0 and MAXQDA programs. Pearson, Spearman, Kruskal Wallis, Mann Whitney U and content analysis methods were used for evaluation. Results show that teachers faced moderate level emotional exhaustion and decreased personal achievement while experiencing low level depersonalization; they experience low level alienation in the dimensions of meaninglessness, isolation, and powerlessness; there is a significant and positive relationship between professional alienation and burnout levels; burnout and alienation levels did not differ according to age and marital status; teachers who do not have children experience more burnout and alienation; teachers with 3-8 years of professional experience experience more burnout and alienation than teachers with more experience; teachers working in private schools experience more alienation than teachers working in public schools.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectYabancılaşmatr_TR
dc.subjectTükenmişliktr_TR
dc.subjectOkul öncesi öğretmenitr_TR
dc.subjectCOVID-19tr_TR
dc.subjectPandemitr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleOkul Öncesi Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde Mesleki Yabancılaşma ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetAraştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin COVID-19 pandemi döneminde mesleğe yabancılaşma ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma yöntemi açıklayıcı sıralı karma yöntem olarak planlanmıştır. Araştırmanın nicel verileri gönüllü örneklem ile seçilen, en az 3 yıldır alanda aktif olarak çalışan 284 okul öncesi öğretmeninden toplanmıştır. Nitel veriler için nicel örneklem içerisinden tabakalı tesadüfi örnekleme yoluyla ve oranlı olarak seçilmiş 82 öğretmen ile görüşmelere başlanmış ve görüşme süreci veri doyumuna ulaşıldığı noktada, 15 okul öncesi öğretmeniyle tamamlanmıştır. Nicel veriler Demografik Bilgi Formu, Maslach Tükenmişlik Envanteri-Eğitimci Formu ve Okul Öncesi Öğretmenleri Mesleğe Yabancılaşma Ölçeği kullanılarak Google Forms aracılığıyla çevrimiçi olarak toplanmıştır. Nitel veriler Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılarak Zoom aracılığıyla çevrimiçi ancak birebir toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 26.0 ve MAXQDA programları aracılığı ile analiz edilmiştir. Pearson, Spearman, Kruskal Wallis, Mann Whitney U ve içerik analizi yöntemleri değerlendirme için kullanılmıştır. Araştırma sonuçları öğretmenlerin düşük düzey duyarsızlaşma yaşarken orta düzey duygusal tükenme ve kişisel başarıda azalma ile yüzleştiğini; anlamsızlık, yalıtılmışlık, güçsüzlük boyutlarında düşük düzey yabancılaşma yaşadıklarını; mesleğe yabancılaşma ve tükenmişlik düzeyleri arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğunu; tükenmişlik ve yabancılaşma düzeylerinin yaşa ve medeni hale göre farklılaşmadığını; çocuk sahibi olmayan öğretmenlerin daha fazla tükenmişlik ve yabancılaşma yaşadıklarını; 3-8 yıllık mesleki deneyime sahip öğretmenlerin daha fazla deneyime sahip öğretmenlere göre daha çok tükenmişlik ve yabancılaşma deneyimlediklerini; özel kurumda çalışan öğretmenlerin resmi kurumda çalışan öğretmenlere göre daha fazla yabancılaşma yaşadıklarını göstermiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentOkul Öncesi Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-07-31T11:09:55Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster