dc.contributor.advisor | Alagözlü, Nuray | |
dc.contributor.author | Demirkol Orak, Suheyla | |
dc.date.accessioned | 2023-07-31T11:08:39Z | |
dc.date.issued | 2023-07-25 | |
dc.date.submitted | 2023-07-07 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33811 | |
dc.description.abstract | The present study investigated EFL instructors’ digital technology integration, motivation,
perception and job satisfaction levels regarding SAMR Model in the Emergency Remote
Education (ERE) process caused from Covid-19 pandemic. The study was employed at
20 universities in Türkiye, and 162 female and 81 male EFL instructors participated in the
quantitative study, and 14 of them participated in the qualitative part via convenience
sampling method. A mixed-method explanatory research design was employed.
Quantitative data was collected via online questionnaires, and qualitative data was
collected via semi-structured interviews, reflection journals, and open-ended resposes.
Descriptive Statistics, Pearson Correlation Analysis, Hierarchical Multiple Regression,
Anova, and Content analysis methods were utilised. The results discovered that EFL
instructors’ digital technology integration levels circulated around the Substitution and
Modification levels, and instructors were neither motivated nor satisfied with teaching
online during the ERE. It was revealed that there was not a significant relationship
between instructors’ digital technology integration levels and their motivation and job
satisfaction levels. Multiple Hierarchical Regression results showed that instructors’
gender, background education, and online teaching experiences have a siginificant
relationship with their digital technology integration levels, age and seniority do not have.
The findings pointed that instructors’ digital technology integration practices were
rendered mainly because of passive students and insufficient infrastructure. To ensure a
sustainable education, educational bodies are recommended to strengthen infrastructure,
and develop regular Professional Development Units to meet the addressed gap of the
instructors’ insufficient background education and online teaching experiences with the
upgraded methods. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Samr model | tr_TR |
dc.subject | Job satisfaction | tr_TR |
dc.subject | Online teaching motivation | tr_TR |
dc.subject | Emergency remote education | tr_TR |
dc.subject | Online elt | tr_TR |
dc.subject.lcsh | İngiliz dili | tr_TR |
dc.title | Efl Instructors’ Digital Technology Perceptions, Motivation, and Job Satisfaction Levels in Emergency Remote Education | tr_TR |
dc.title.alternative | İngilizce Öğretim Elemanlarının Acil Uzaktan Eğitim Sürecinde Dijital Teknoloji Algıları, Güdülenme Ve İş Memnuniyet Algıları | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, İngiliz dilini yabancı dil olarak öğreten Türkiyedeki üniversite
akademisyenlerinin Kovid-19 sebebi ile ortaya çıkan acil durum uzaktan eğitim sürecinde
çevrim içi derslerine dijital teknolojiyi ne düzeyde entegre ettiklerini SAMR (Yerine koyma-
Güçlendirme-Modifiye etme-Yeniden düzenleme) Modelini temel alarak incelemiştir. Aynı
zamanda, çalışmaya katılan akademisyenlerin acil durum uzaktan eğitim döneminde
çevrimiçi derslere yönelik motivasyon ve mesleki tatmin düzeyleri, demografik bilgileri de
dahil edilerek incelenmiştir. Çalışmanın gönüllülük esas alınarak ulaşılan katılımcıları
kolay ulaşılabilinir durum örneklemesi metodu ile örneklenmiştir. Çalışmaya 20 üniversite
katılmıştır ve karma metod tekniği kullanılmıştır. Nitel veri: yarı yapılandırılmış görüşme
tekniği, yansıtma raporu tekniği ve açık uçlu sorular ile; nicel veri ise 3 farklı çevirimiçi
anket tekniği uygulanarak toplanmıştır. Veri analizi için Betimsel istatikler, Hiyerarşik
Çoklu Regresyon testi, Anova, ve içerik analizi metodu kullanılmıştır. Nicel veriler ile nitel
veriler karşılaştırılarak, akademisyenlerin dijital teknoloji entegrasyon düzeylerinin en alt
basamak olan Yerine Koyma ile üçüncü basamak olan Modifiye etme basamağı arasında
kaldığı anlaşılmıştır. Bununla beraber acil durum uzaktan eğitim sürecinde
akademisyenlerin motivasyon ve mesleki tatmin düzeylerinin öğrencilerin derse ilgisizliği,
düşük katılımı ve yetersiz alt yapı sebebi ile çok düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Son
olarak da akademisyenlerin cinsiyeti, eğitim düzeyleri ve çevrimiçi eğitim tecrübeleri ile
digital teknolojileri derse entegre etme düzeyleri arasında önemli düzeyde bir ilişki
saptanırken, yaşları ve kıdem yılları ile arasında ilişki saptanmamıştır. Sonuçlara
dayanarak, gelecek olası pandemi ve doğal afet durumlarından eğitim alanında en az
etkilenmek ve sürdürebilir eğitime erişmek için eğitim alt yapısı güçlendirilmelidir ve
akademisyenlere düzenli ve sürekli mesleki gelişim seminerleri verilmelidir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-31T11:08:39Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |