dc.contributor.advisor | Altay, İsmail Fırat | |
dc.contributor.author | Sarıyıldız Canlı, Gamze | |
dc.date.accessioned | 2023-07-31T11:04:12Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-07-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33806 | |
dc.description.abstract | The current research study aimed to examine the LAL levels and training needs of in-
service EFL teachers who work in different formal and non-formal education institutions.
To that end, training in LTA in undergraduate ELT programs and certain areas they
perceive a need for training were investigated. Besides, it aimed to investigate whether
training needs in LTA of them differ based on the type of institution and grade level they
teach at, their level of experience and education. Their experience concerning LTA
practices in classroom was also explored. The study employed a sequential explanatory
mixed method design. Both quantitative (questionnaire) and qualitative (interview) data
were collected from EFL teachers from different education settings in Turkey. Quantitative
data collected from 300 in-service EFL teachers was analyzed using descriptive and
inferential statistics. Subsequently, qualitative data collected from 20 in-service EFL
teachers to triangulate and clarify questionnaire findings was analyzed utilizing coding and
categorizing procedures. The results indicated that the training that they received in four
domains of LTA was not adequate and the need for intermediate level of further training
was expressed. The findings of the qualitative data also demonstrated that LTA training is
not evaluated as sufficient by most of them and the course in LTA did not address the
fundamental concepts of LTA adequately. Furthermore, they view the acquisition of
expertise in LTA as essential for improving the overall quality of education. Considering
these findings and the importance of LAL for EFL teachers, implications and suggestions
were provided. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Language assessment literacy | |
dc.subject | Language testing and assessment | |
dc.subject | İn-service EFL teachers | |
dc.subject | English language teacher education programs | |
dc.subject | İn-service training needs | |
dc.title | Language Assessment Literacy Level and Needs of In-Service Efl Teachers In Turkey | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, farklı örgün ve yaygın eğitim kurumlarında çalışan İngilizce
öğretmenlerinin Dil Değerlendirme Okuryazarlığı (DDO) düzeylerini ve onların eğitim
ihtiyaçlarını incelemektir. Bu amaçla, İngilizce Öğretmenlerinin lisans eğitim programlarında
aldıkları dil ölçme ve değerlendirme eğitimleri ve bu alanda eğitim ihtiyacı gördükleri konular
araştırılacaktır. Ayrıca, bu çalışma İngilizce öğretmenlerinin dil ölçme ve değerlendirme
alanındaki eğitim ihtiyaçlarının öğretim yaptıkları kurum türü ve sınıf düzeyine, deneyim ve
eğitim düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğini araştırmayı amaçlamaktadır. İngilizce
öğretmenlerinin sınıftaki dil ölçme ve değerlendirme uygulamaları ile ilgili deneyimleri de
araştırılacaktır. Bu çalışmada sıralı açıklayıcı karma yöntem tasarımı kullanılmıştır. Hem
nicel (anket) hem de nitel (görüşme) verileri, Türkiye'deki farklı eğitim kurumlarında çalışan
İngilizce öğretmenlerinden toplanmıştır. 300 hizmet içi İngilizce öğretmeninden toplanan
nicel veriler, tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Ardından,
anket bulgularını güçlendirmek ve açıklığa kavuşturmak için 20 hizmet içi İngilizce
öğretmeninden toplanan nitel veriler, kodlama ve kategorizasyon yöntemleriyle analiz
edilmiştir. Sonuçlar, İngilizce öğretmenlerinin dört DDO alanında aldıkları eğitimin yetersiz
olduğunu ve orta düzeyde ilave eğitim ihtiyacı olduğunu göstermiştir. Nitel verilerin bulguları
da, DDO eğitiminin çoğu tarafından yeterli olarak değerlendirilmediğini ve ölçme ve
değerlendirme dersinin temel kavramları yeterince ele almadığını göstermiştir. Ayrıca,
onlar, DDO alanında uzmanlığın genel eğitim kalitesini iyileştirmek için önemli olduğunu
düşünmektedir. Bu bulgular ve İngilizce öğretmenleri için DDO'nun önemi göz önüne
alındığında, uygulamalar ve öneriler sunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-31T11:04:12Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |