dc.contributor.advisor | Altay, İsmail Fırat | |
dc.contributor.author | Darendeli, Şaziye | |
dc.date.accessioned | 2023-07-31T08:09:39Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-04-06 | |
dc.identifier.citation | Darendeli, Ş. (2023). Teacher factor on anxiety level of university preparatory school learners’ speaking (masters’ thesis). Hacettepe University, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33769 | |
dc.description.abstract | Anxiety has been seen by many teachers and researchers as a barrier in language learning process as it prevents the learners from learning effectively. Also, determining the impacts of negative feelings on language learning process is quite important for teachers since these feelings may be a mental block for the learners by preventing them from using comprehensible input they get. Although there are numerous studies on the impact of anxiety level in language classrooms and on the reasons that might cause anxiety, there are relatively fewer studies on teachers’ impact on anxiety level of learners’ speaking. With this in mind, this study aims to explore the role of the teachers on anxiety level of university prepapartory school learners’ speaking skill. For this study, a quantitative research design with the help of an online questionnaire, which was administered to the university preparatory learners studying at a state university based in Ankara, was used. Based on the data analysis, the research presented here showed how teachers can increase or decrease the anxiety level of foreign language learners especially while they are speaking the target language. The findings can contribute to a better learning environment with lower affective filter by revealing the relationship between teacher and learners’ anxiety level. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Speaking anxiety | tr_TR |
dc.subject | Learner-teacher relationship | tr_TR |
dc.subject | Learner anxiety | tr_TR |
dc.subject.lcsh | İngiliz dili | tr_TR |
dc.title | Teacher Factor on Anxiety Level of University Preparatory School Learners' Speaking | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Kaygı, öğrencilerin etkili bir şekilde öğrenmesini engellediği için, birçok öğretmen ve araştırmacı tarafından dil öğrenme sürecinde bir engel olarak görülmektedir. Ayrıca, olumsuz duyguların dil öğrenme sürecine etkilerinin belirlenmesi öğretmenler için oldukça önemlidir çünkü bu duygular, öğrencilerin edindikleri anlaşılabilir girdiyi kullanmalarını engelleyerek onlara zihinsel bir engel oluşturabilir. Dil sınıflarındaki kaygı düzeyi ve kaygıya sebep olabilecek nedenler üzerine çok sayıda çalışma olmasına rağmen, öğrencilerin konuşma kaygısı düzeyi üzerindeki öğretmen etkisine ilişkin nispeten daha az çalışma vardır. Bu doğrultuda, bu çalışmanın amacı, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin konuşma becerisinin kaygı düzeyi üzerindeki öğretmenlerin rolünü araştırmaktır. Çalışma için, Ankara’da bir devlet üniversitesinde öğrenim gören hazırlık öğrencilerine uygulanan çevrimiçi bir anket aracılığıyla nicel bir araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri analizine dayalı olarak, burada sunulan araştırma öğretmenlerin yabancı dil öğrencilerinin kaygı düzeylerini, özellikle hedef dili konuştukları esnada, nasıl artırıp azaltabileceğini göstermiştir. Bulgular, öğretmen ve öğrencilerin kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koyarak, daha düşük duyuşsal filtre ile daha iyi bir öğrenme ortamına katkıda bulunabilir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-31T08:09:39Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | annotation | tr_TR |