Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBoz, Menekşe
dc.contributor.authorÜnal, Hazal Begüm
dc.date.accessioned2017-03-22T12:44:18Z
dc.date.available2017-03-22T12:44:18Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-01-18
dc.identifier.citationKAYNAKÇA Adalı, N. (2007). 10-12 yaş grubu çocuk istismarı ebeveyn ve çocuk bilgilendirme çalışması, Tezsiz Yüksek Lisans Programı Dönem Projesi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2013). Türkiye aile yapısı araştırması, tespitler ve öneriler. Ankara. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (Tarihsiz). 2015 Yılı idare faaliyet raporu. Ankara. Aile, Çocuk, Şiddet. (2014). Türkiye’de 0-8 yaş arası çocuğa yönelik aile içi şiddet araştırması. Akbaş, T. (2001). Kız ve erkek çocuklarına yönelik cinsel tacizler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Yüksekokulu Dergisi, 7(7), 58-76. Akbaş, T. ve Sanberk, İ. (2011). Çocuklara yönelik cinsel taciz ve koruyucu eğitim. (1. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Akduman, G. G., Ruban, C., Akduman, B. ve Korkusuz, İ. (2005). Çocuk ve cinsel istismar. Adli Psikiyatri Dergisi, 3(1), 9-14. Akgül, E. (2015). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan personelin cinsel istismar bildirim durumları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aksel, Ş., ve Yılmaz-Irmak, T. (2005). Review of child abuse and neglect literature in Turkey. Xth ISPCAN European Regional Conference on Child Abuse and Neglect. Akyüz, E. (2012). Çocuk hukuku (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Aral, N. (1997). Fiziksel istismar ve çocuk (1. baskı). Ankara: Tekışık Ofset. Asla, N., Paul, J. ve Perez-Albeniz, A. (2011). Emotional recognition in fathers and mothers at high-risk for child physical abuse. Child Abuse and Neglect, 35, 712-721. Balo, Y. S. (2009). Uluslararası ilkeler ışığında çocuk koruma kanunu ve uygulanması (2. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Berk, L.E. (2006). Child development (7. Baskı). Boston, MA: Allyn & Bacon. Berk, L. E. (2013). Bebekler ve Çocuklar – Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa. (N. Işıkoğlu Erdoğan, Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık. Benbenishtry, R., Zeira, A. ve Astor, R. A. (2002). Children reports of emotional, physical and sexual maltreatment by educational staff in Israel. Child Abuse and Neglect, 26, 763–782. Bulut, I. (1996). Genç anne ve çocuk istismarı (1. Baskı). Ankara: Bizim Büro Yayınevi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Cappa, C., ve Khan, S. M. (2011). Understanding caregivers’ attitudes towards physical punishment of children: evidence from 34 low-and middle-income countries. Child abuse & neglect, 35(12), 1009-1021. Cheviron, N. (2011). Medyanın şiddete dayalı önleyici ve çocukların maruz kaldığı olumsuzluklar. 1. Türkiye Çocuk Hakları Kongresi: Çocuk Hakları ve Medya El Kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı, 185-209. Cicchetti, D. (2013). Annual research review: resilient functioning in maltreated children–past, present, and future perspectives. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54(4), 402-422. Crasson- Tower, C. (2005). The role of educators in preventing and responding to child abuse and neglect (6. Baskı). Washington, DC: U.S. Departmant of Health and Human Services. Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı (3. baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Basımevi. Çubukçu, Z. (2004). Çocuk ve Şiddet. Çoluk Çocuk Dergisi, 43, 25-27. Demir, H. (2013). Edirne ili aile sağlığı merkezlerinde görevli hekimlerin çocuk istismarı ve ihmali hakkında bilgi, farkındalık ve tutumlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Trakya Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Edirne. Dereobalı, N., Karadağ, S. Ç. ve Sönmez, S. (2013). Okulöncesi eğitim öğretmenlerinin çocuk istismarı ihmali şiddet ve eğitimcilerin rolü konusundaki görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 14(1) ,50-66. Dönmez, E. (2009). Okul öncesi eğitimi öğretmenleri ve velilerin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Dubowitz, H. ve Poole, G. (2012). Child neglect: An overview. [çevrim-içi: http://www.child-encyclopedia.com/sites/default/files/textes-experts/en/779/child-neglect-an-overview.pdf, Erişim tarihi: 09.02.2016.] Dubowitz, H., Papas, M.A., Black, M.M. ve Starr, R.M. (2002). Child neglect: outcomes in high-risk urban preschoolers. Pediatrics, 109(6), 100-124. Erol, D. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin çocuklardaki fiziksel istismar belirtilerine ilişkin farkındalıkları (Eskişehir il örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Eryılmaz, G. (2001). Aile içi şiddet: kadın sağlığı ve hemşirelik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2), 19-24. Finkelhor, D. (1994). The international epidemiology of child sexual abuse. Child Abuse and Neglect, 18, 409–417. Finkelhor, D. ve Baron, L. (1986). Risk factors for child sexual abuse. Journal of Interpersonal Violence, 1(1), 43-71. Finkelhor, D., Hotaling, G., Lewis, I.A. ve Smith, C. (1990). Sexual abuse in a national study of adult men and women: prevalence, characteristics and risk factors. Child Abuse and Neglect, 14, 19-28. Finkelhor, D., Moore, D. Hamby, S.L. ve Straus, M.A. (1997). Sexually abused children in a national survey of parents: methodological ıssues. Child Abuse and Neglect, 21(1), 1-9. Gelles, R. J. (1987). What to learn from cross-cultural and historical research on overview. In R. J. Gelles & J. B. Lancaster (Ed) Child abuse and neglect: Biosocial dimensions, Aldine De Gruyter, New York. Gilbert, R.E., Spatz-Widom, C., Browne,K., Fergusson, D., Webb, E. ve Janson, S. (2008). Burden and consequences of child maltreatment in high-income countries. Lancet, 373 (9657), 68-81. Gilgun, J.F. (2003). Protective factors, resilience and child abuse and neglect. [çevrim-içi: http://www.epi.umn.edu/mch/Healthygenerations/hb4b.html , Erişim tarihi: 13.01.2016.] Göbekçin, T. (2013). Çalınan yarınlar: kadınların çocukken uğradığı cinsel istismarı anlamak ve tedavi etmek (1. Baskı). Ankara: Paloma Yayınevi. Gökler, B. (1993). Çağımızda çocuk ve şiddet. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji (3P) Dergisi, 1(4), 33-36. Guthkelch, A. N. (1971). Infantile subdural haematoma and its relationship to whiplash injuries. Br Med J, 2,430-431. Güngör, A. ve Ersoy, Ö. (1995). Televizyon programlarının okul öncesi dönem çocuklarına etkisine ilişkin anne-baba görüşleri. 10. YA-PA Okul Öncesi Eğitimi Yaygınlaştırılması Semineri, Ankara: YA-PA Yayınları Goldman, R.L.ve Gargiulo, R.M. (1990). Children at risk (1. Baskı). Austin, TX: Pro-Ed, Inc. Hart, N. S.. Brassard, M.R. ve Karlson, H.C. (1996). Psychological Maltreatment. The Apsac Handbook on Child Maltreatment, USA. İşmen, E. (1999). Aile içi çocuk istismarı (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Kara, B., Biçer, Ü. ve Gökalp, A. (2004). Çocuk istismarı. Çocuk Hastalıkları ve Sağlığı Dergisi, 47(2), 140-151. Kara, Ö., Çalışkan, D. ve Suskan, E. (2014). Ankara ilinde görev yapan çocuk asistanları, uzmanları ve pratisyen doktorların çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi düzeyleri ve yaklaşımlarının karşılaştırılması. Türk Ped Arş, 49, 57-65. Karaman Kepenekci, Y. ve Nayır, F. (2012). Çocukların ana babaları tarafından istismar ve ihmaline ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşü. International Journal of Social Science, 5(7), 437-455. Kars, Ö. (1994). Çocuk istismarı ve ihmalinin nedenleri ve okul başarısına etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Kempe, C.H. (1962). The battered child syndrome. Journal Of The American Medical Association, 181, 17–24 Kocaer. Ü. (2006). Hekim ve hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik farkındalık düzeyleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Kozcu, Ş. (1991). Çocuk istismarı ve ihmali. Aile Yazıları, 3, 10-13. Kural- Dıraz, D. (2014). Çocuk istismarı ve ihmaline yönelik diş hekimlerinin farkındalık düzeyleri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Lynch, M. (1991). Çocuk istismarı ve ihmali, Çocukların Kötü muameleden korunması, 1. Ulusal Kongresi, Ed: Konanç, E., Gürkaynak, İ., Egemen, A., Ankara: Gözde Repro Ofset. Masten, A. S. ve Monn, A. R. (2015). Child and family resilience: A call for integrated science, practice, and professional training. Family Relations, 64(1), 5-21. Manion, I.G., McIntyre, J., Firestone, P., Ligezinska, M., Ensom, R. ve Wells, G. (1996). Secondary traumatization in parents following the disclosure of extrafamilial child sexual abuse: initial effects. Child Abuse and Neglect,20(11), 1095-1109. Orr, D. Ve Downes, M. (2003). Self concept of adolescent sexual abuse victims. Journal of youth and adolescence, 14, 1-10. Osan, F. (2009). Çalışan çocukların istismarı: mobilya işkolu örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Ovayolu, N., Uçan, Ö. ve Serindağ, S. (2007). Çocuklarda cinsel istismar ve etkileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(4), 13-22. Özer, G. (2014). Ebeveynlerin çocuk cinsel istismarına dair bilinçleri, endişeleri ve aldıkları önlemler (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Adli Tıp Enstitüsü, İstanbul. Quyen, G.T., Bird, H.R., Davies, M., Haven, C., Jensen, P.S. and Goodman, S. (1998). Adverse life events and resilience. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Pscyhiatry. 37, 1191-1200. Paradise, J.E., Rose, L., Sleeper, L.A. ve Nathanson, M. (1994). Behavior, family function, school performance, and predictors of persistent disturbance in sexually abused children. Pediatrics, 93(3), 452-459. Polat, O. (1997). Çocuk Hakları Raporu. Çocuk Hakları Bülteni. İstanbul: ÇİKORED Yayınları. Polat, O. (2007). Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Ramírez, C., Pinzón-Rondón, A. M., ve Botero, J. C. (2011). Contextual predictive factors of child sexual abuse: The role of parent-child interaction. Child abuse & neglect, 35(12), 1022-1031. Salzinger, S., Feldman, R.S. ve Hammer, M. (1991). The effect of physical abuse on children’s abuse and the personal consequences for the victims. Criminal Justice and Behavior, 18(1) 64-81. Sarı, İ. (2010). Emniyet örgütünde görevli anne-babaların fiziksel istismar potansiyellerinin belirlenmesi ve istismarla ilgili aile eğitim programının etkililiği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Sarıbaş, K. A. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk istismarına yönelik farkındalıklarının belirlenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale. Shang, X. ve Katz, I. (2015). Awareness of child maltreatment among professionals in Shanghai. Asian Social Work and Policy Review, 9(3), 245-256. Siyez, D. M. (2003). Duygusal istismara maruz kalan ve kalmayan ergenlerin benlik algıları ile depresyon ve kaygı düzeylerinin karşılaştırılması (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Suh, E.K. (1990). The impact of spousal violence on the children of the abused. Journal of İndependent Social Work, 4, 27-34. Şahin, F. T. ve Kalburan, F. N. C. (2009). Aile eğitim programları ve etkililiği: dünyada neler uygulanıyor?. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 1-12. Tan, M. (1989). Çağlar boyunca çocukluk. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1) 71-88. Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi (5. Baskı). Ankara: Akademik Yayıncılık. Temel, F. (2013). Aile eğitimi ve erken çocukluk eğitiminde aile katılım çalışmaları (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Tercan, M.(1995). Çocuğun ana-babası tarafından fiziksel istismarı ve ihmali (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Trickett, P. K., Mennen, F. E., Kim, K. ve Sang, J. (2009). Emotional abuse in a sample of multiply maltreated, urban young adolescents: issues of definition and identification. Child Abuse and Neglect, 33, 27–35. Thomas, R., ve Zimmer‐Gembeck, M. J. (2011). Accumulating evidence for parent–child interaction therapy in the prevention of child maltreatment. Child development, 82(1), 177-192. Topçu, S. (2009a). Silinmeyen izler (1. Baskı). Ankara: Phoenix Yayınevi. Topçu, S. (2009b). Cinsel istismar (1. Baskı). Ankara: Phoenix Yayınevi. Tugay, D. (2008). Öğretmenlerin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik farkındalık düzeyleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Türkiye Büyük Millet Meclisi. (2007). Türkiye’de orta öğretime devam eden öğrencilerde ve ceza ve infaz kurumlarında bulunan tutuklu ve hükümlü çocuklarda şiddet ve bunu etkileyen etkenlerin saptanması. Ankara. UNICEF. (2010). Türkiye’de çocuk istismarı ve aile içi şiddet araştırması. Uncu, F. (2013). Elazığ ilinde görev yapan sağlık çalışanlarının çocuk ihmal ve istismarı konusunda farkındalık düzeyleri ve bu durumu etkileyen faktörler (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ. Uslu, R.İ., Kapçı, E.G., Yıldırım, R. ve Öney, A.E. (2010). Sociodemographic characteristics of Turkish parents in relation to their recognition of emotional maltreatment. Child Abuse and Neglect 34, 345-353. US Department of Health and Human Services, Administration on Children, Youth, and Families. (2006). Child Maltreatment: Washington, US Government Printing Office. Ünal, F. (2008). Ailede çocuk istismarı ve ihmali. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 9-18. Yenibaş, R. ve Şirin, A. (2007). Ailede çocuğun istismarı ve umutsuzluk (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi. Yıldırım- Doğru, S.S. (2014). Çocuk hakları ve koruma (2. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap. Yılmaz-Irmak, T. (2008). Çocuk istismarı ve ihmalinin yaygınlığı ve dayanıklılıkla ilişkili faktörler (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. World Health Organization. (1999). Report of the Consultation on Child Abuse Prevention, 29-31 March 1999, WHO, Geneva. World Health Organization. (2002). World report on violence and health. WHO, Geneva.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3286
dc.description.abstractChild abuse and neglect is a worldwide problem. Under any circumstances should a child experience abuse or neglect. While these experiences have negative effects on the body and mental health of people from all ages, childhood injuries cause irreversible damage to the child. For this reason, people who are responsible for the care and protection of the child need to be aware of child abuse and neglect. Parents who are obliged to meet all kinds of needs of their children may intentionally or unintentionally neglect and abuse their children or may not realize that their children are being exploited by others. However, parents have the power to reduce child abuse and neglect in the world as long as they observe and protect their children and teach them how to defend themselves. With this research, a scale was developed to determine the parents' awareness of neglect and abuse of children who attend preschool education in the light of field literacy scans, and a validity-reliability study was conducted on this scale. In the second part of the study, it was examined if there is a relationship between child neglect and abuse awareness and parents' gender, age, income status, education level and their knowledge about child neglect and abuse. In the first part of the study which involves 595 parents, the SPSS 22 package program was used to determine the Cronbach's Alpha Coefficient, the item factor loadings, the item total correlations, and the Explicit Factor Analysis. The Parents' Child Neglect and Abuse Scale, which had 60 items at first, was finalized as 45 items after excluding 15 items that do not have sufficient item-total correlations (<0,50) and factor loads (<0,45). As a result of the analysis, valid and reliable The Parents' Child Neglect and Abuse Scale was reapplied to 144 parents and their awareness scores were examined according to their parents' gender, age, income status, education level and taking education about child neglect and abuse. In the second part of the study, it was concluded that there was a meaningful difference in parents' awareness scores depending on their gender, age, income status and education about child neglect and abuse.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL ve ONAY ii YAYIMLAMA ve FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI………………………………iii ETİK BEYANNAMESİ iv TEŞEKKÜR v ÖZ………………. vi ABSTRACT ……………………………………………………………………viii İÇİNDEKİLER x TABLOLAR DİZİNİ xii ŞEKİLLER DİZİNİ xiii 1. GİRİŞ….. ……………………………….1 1.1. Problem Durumu 2 1.2. Araştırmanın Amacı ve Önemi 4 1.3. Problem Cümlesi 4 1.3.1. Alt Problemler 5 1.4. Sayıltılar 5 1.5. Sınırlılıklar 5 1.6. Tanımlar 6 1.7. Araştırmanın Kuramsal Temeli 6 1.7.1. Çocuk İhmali ve İstismarı Kavramının Tarihçesi 7 1.7.2. Çocuk İhmali ve İstismarının Yaygınlığı 9 1.7.3. Çocuk ihmali ve istismarı türleri 10 1.7.3.1. Fiziksel İstismar 10 1.7.3.1.1. Sarsılmış Bebek Sendromu 11 1.7.3.2. Duygusal İstismar 11 1.7.3.3. Cinsel İstismar 13 1.7.3.4. İhmal 15 1.7.4. Çocuk İhmali ve İstismarının Nedenleri 16 1.7.5. Çocuk İhmali ve İstismarının Etkileri 17 1.7.6. Çocuk İhmali ve İstismarını Açıklamaya Yönelik Yaklaşımlar 18 1.7.6.1. Ekolojik Model 19 1.7.6.2. Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Modeli 19 1.7.6.3. Sosyal Öğrenme Modeli 20 1.7.6.4. Sosyolojik model 20 1.7.6.5. Sosyo-durumsal model 21 1.7.6.6. Psikanalitik Kuram 21 1.7.6.7. Psikiyatrik model 21 1.8. Ailenin Çocuk İhmali ve İstismarı Konusunda Önemi 22 2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR 24 2.1. İlgili Araştırmalar Özet 30 3. YÖNTEM 32 3.1. Araştırmanın Yöntemi 32 3.2. Evren 32 3.2.1. Örneklem 32 3.2.2. Katılımcılarla İlgili Demografik Bilgiler 34 3.3. Veri Toplama Aracı 37 3.3.1. Demografik Bilgi Formu 37 3.3.2. Ebeveyn Çocuk İhmal ve İstismarı Farkındalıkları Ölçeği(EÇİFÖ) 37 3.4. Veri Toplama Araçlarının Uygulanması 38 3.5. Verilerin İşlenmesi ve Çözümlenmesi 39 3.6. Araştırmanın İç, Dış Geçerliği ve Güvenirliği 44 3.6.1. Araştırmanın İç ve Dış Geçerliği 44 3.6.1.1. Kapsam Geçerliği 44 3.6.1.2. Yapı Geçerliği 44 3.6.2. Araştırmanın Güvenirliği 44 3.6.2.1. Madde Analizi 44 4. BULGULAR VE TARTIŞMA 46 4.1. Birinci Alt Probleme Yönelik Bulgular 46 4.1.1. Madde Toplam Korelasyonlarının İncelenmesi 47 4.1.2. Faktör Yükü 52 4.2. İkinci Alt Probleme Yönelik Bulgular 54 4.2.1. Test- Tekrar Test Analizi 55 4.2.2. İç Tutarlık Güvenirliği 55 4.3. Üçüncü Alt Probleme Yönelik Bulgular 56 4.4. Dördüncü Alt Probleme Yönelik Bulgular 60 4.5. Beşinci Alt Probleme Yönelik Bulgular 63 4.6. Altıncı Alt Probleme Yönelik Bulgular 66 4.7. Yedinci Alt Probleme Yönelik Bulgular 69 5. SONUÇ ve ÖNERİLER 73 5.1. Sonuçlar 73 5.2. Öneriler 74 5.2.1. Araştırmaya Dönük Öneriler 74 5.2.2. Uygulamaya Dönük Öneriler 75 KAYNAKÇA 76 EKLER DİZİNİ 82 EK 1. ETİK KURUL ONAY BİLDİRİMİ 83 EK 2. MEB İZNİ 84 EK 3. GÖNÜLLÜ KATILIM FORMU 85 EK 4. DEMOGRAFİK BİLGİ FORMU 87 EK 5 EÇİFÖ 88 EK 6. ORJİNALLİK RAPORU 91 ÖZGEÇMİŞ. 93tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectÇocuk ihmalitr_TR
dc.subjectÇocuk istismarı
dc.subjectAile farkındalığı
dc.subjectÖlçek geliştirme
dc.titleEbeveyn Çocuk İhmal ve İstismarı Farkındalık Ölçeği'nin Geliştirilmesi ve Uygulanmasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetÇocuk istismarı ve ihmali, dünyanın her yerinde yaşanan evrensel bir problemdir. Çocuğun hiçbir şart ve koşulda ihmal ve istismar yaşantısını deneyimlememesi gerekmektedir. Bu yaşantılar her yaşta insan bedeni ve ruh sağlığı üzerinde olumsuz etkiler bırakırken, çocukluk çağında yaşanması çocuk üzerinde onarılması mümkün olmayan yaralar açmaktadır. Bu nedenle, çocuk ihmal ve istismarının önlenmesinde çocuğun doğumundan itibaren birlikte zaman geçiren, çocuğun bakımı ve korunmasından sorumlu olan ailenin çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilinçli olması gerekmektedir. Çocuklarının her türlü yardım ihtiyacını karşılamakla yükümlü olan ebeveynler, kasıtlı olarak veya farkında olmadan çocuklarına ihmal ve istismar yaşamasına sebep olabilir ya da çocuklarının başkaları tarafından istismara maruz kaldığını fark etmeyebilirler. Oysa ki, ebeveynler iyi bir gözlemci olur, çocuklarını korur ve çocuklarının kendi kendilerini nasıl koruması gerektiğini öğretirlerse evrensel bir sorun olan çocuk ihmal ve istismarını en aza indirebilecek bir güce sahiptirler. Bu araştırma ile alan yazın taramaları ışığında okul öncesi eğitimine devam eden çocukların ebeveynlerinin çocuk ihmal ve istismarına ilişkin farkındalıklarını belirlemek amacıyla bir ölçek geliştirilmiş, bu ölçeğin geçerlik- güvenirlik çalışması yapılmıştır. Bunun dışında, araştırmanın ikinci bölümünde ebeveynlerin cinsiyet, yaş, gelir durumu, eğitim düzeyi ve çocuk ihmal ve istismarı konusunda eğitim alma durumları göz önünde bulunarak, çocuk ihmal ve istismarı farkındalıkları arasında bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. 595 ebeveynle yapılan araştırmanın ilk aşamasında, Açımlayıcı Faktör Analizi, Madde toplam korelasyon sayısı, madde faktör yükleri, Cronbach’s Alpha Katsayısını belirlemek amacıyla SPSS 22 paket programı kullanılmış ve bunların istenilen düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. 60 maddeden oluşan Ebeveynlerin Çocuk İhmal ve İstismarı Ölçeği (EFİÇÖ), yeterli madde-toplam korelasyon sayısı (>0,50) ve faktör yüklerine (>0,45) sahip olmayan 15 madde ölçekten çıkartılmış ve 45 madde olarak son haline gelmiştir. Yapılan analizler sonucunda, geçerli ve güvenilir kabul edilen EÇİFÖ, 144 ebeveyn ile tekrar uygulanmış ve ebeveynlerin cinsiyet, yaş, gelir durumu, eğitim düzeyi ve çocuk ihmal ve istismarı konusunda eğitim alma durumu değişkenlerine göre farkındalık puanları hesaplanıp, bu değişkenlerin farklılık yaratıp yaratmadığı incelenmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde ebeveynlerin cinsiyet, yaş, gelir durumu ve çocuk ihmal ve istismarı konusunda eğitim alma durumlarına göre farkındalık puanlarında anlamlı bir fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentİlköğretimtr_TR
dc.contributor.authorIDTR198368tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster