Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKalfa, Mahir
dc.contributor.authorYılmaz, Buse
dc.date.accessioned2023-04-11T11:43:33Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-02-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/29601
dc.description.abstractThis study, which aims to detect spelling mistakes in the texts written by Turkish children living in the USA in their mother tongue (Turkish), is in the scanning model. Children were asked to express their thoughts on certain issues in their mother tongue, and thus they were evaluated in terms of vocabulary and language mistakes. Data were obtained through document scanning. In particular, mistakes such as transferring words and concepts between languages (English-Turkish), incorrect and incomplete use of punctuation marks, spelling mistakes, mistakes in sound and sound harmony, expression mistakes, transferring the spoken language and dialect feature to written expressions were emphasized. The study group consists of randomly selected 50 Turkish students aged 8-16 living in the states of Ohio, California and Georgia in the 2020-2021 academic year. This study was conducted because Turkish children living abroad have serious deficiencies in writing, which is one of the basic language skills. According to the findings obtained in the research, mistakes caused by the effect of the second language (English) in the written expressions of the students; errors due to alphabetic difference; punctuation errors; Errors have been detected due to the reflection of the spoken language to the written language. The subject, feelings and thoughts to be told in written expressions were limited to a single word, writing was avoided and the subject to be explained could not be fully expressed. At the end of the study, suggestions were made for the development of the writing skills of Turkish children living abroad in general but in the USA.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectYurt dışında yaşan Türk çocuklarıtr_TR
dc.subjectYazma becerileri
dc.subjectYazım yanlışları
dc.subjectİki dillilik
dc.subjectABD
dc.titleABD’deki Türk Öğrencilerinin Yazılı Anlatımlarındaki Yazım-Noktalama Yanlışları ve Anlatım Bozukluklarının Tespititr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetABD’de yaşayan Türk çocuklarının ana dilde (Türkçe) yazdıkları metinlerdeki yazım-noktalama yanlışlarını ve anlatım bozukluklarını tespit etmeye yönelik yapılan bu çalışma tarama modelindedir. Çocuklardan belli başlı konulardaki düşüncelerini ana dilde ifade etmeleri istenmiştir. Veriler belge tarama yoluyla elde edilmiştir. Bu çalışmada; toplanan verilerdeki yazım yanlışları, noktalama işaretlerinin yanlış ve eksik kullanımı gibi yanlışlar üzerinde durulmuş ve anlatım bozuklukları incelenmiştir. Çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında ABD’nin Ohio, Kaliforniya ve Georgia, eyaletlerinde yaşayan 8-16 yaş arası 50 Türk öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğrencilerin yazılı anlatımlarında ikinci dilin (İngilizce) etkisinden kaynaklı yazım yanlışları, alfabe farklılığından kaynaklı yazım yanlışları, noktalama yanlışları, konuşma dilinin yazı diline yansımasından kaynaklı yazım yanlışları ve anlatım bozuklukları tespit edilmiştir. Yazılı anlatımlarda anlatılmak istenen konu için sınırlı sayıda kelime kullanılmış, yazmaktan kaçınılmış ve tam olarak anlatılmak istenen konu ifade edilememiştir. Çalışmanın sonunda ABD’de yaşayan Türk çocuklarının yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-04-11T11:43:33Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypelearning objecttr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster