Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTuranlı, Necla
dc.contributor.authorKılıçkaya, Öznur
dc.date.accessioned2023-03-15T08:28:01Z
dc.date.issued2023-01
dc.date.submitted2022-11-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/29486
dc.description.abstractThe use of the history of mathematics in mathematics education has been one of the most important topics in recent years. In our country and many others, information about the history of mathematics is found in the content of textbooks. The aim of this study is to examine to what extent and how the history of mathematics is used within the content of mathematics textbooks which that had been used by The Ministry of National Education in 2019-2020 academic yearyear. Therefore, in the study, which preparation principles and distribution methods have been used wereare mentioned. Then, sixteen secondary school mathematics textbooks recommended by the Ministry of National Education for the relevant academic year were examined by using the document analysis method, one of the qualitative research approaches, as a research method. Moreover, how textbooks are determined and which distribution methods are used in some European countries has been examined. Ulteriorly, by using document analysis method which is one of the qualitative research approaches, sixteen secondary education mathematics textbooks which had been suggested by The Ministry of National Education for the mentioned academic year have been analyzed. The informations about mathematics history information in the textbooks havewas been examined through the determined questions and the quantitative datas within the scope of the within the results have been presented with by graphics and tables. It is thought that the findings obtained in the research will contribute to the preparation and development of secondary school mathematics textbooks.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMatematik tarihitr_TR
dc.subjectBilim tarihitr_TR
dc.subjectMatematik ders kitabıtr_TR
dc.subjectDöküman analizitr_TR
dc.subject.lcshEndüstri. Arazi kullanımı. İş gücütr_TR
dc.titleMatematik Tarihinin Matematik Ders Kitaplarında Ne Derecede Ve Ne Şekilde Bulunduğunun İncelemesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetSon yıllarda matematik tarihinin matematik eğitiminde kullanımı en önemli konulardan biri olmuştur. Ülkemizde ve diğer birçok ülkede, ders kitaplarının içeriğinde matematik tarihi bilgilerine rastlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2019-2020 eğitim öğretim yılında kullanılan ders kitaplarında matematik tarihinin ne derecede ve ne şekilde kullanıldığını incelemektir. Bu sebeple çalışmada ilk olarak ders kitaplarının hazırlanma ilkelerinin ve dağıtım usullerinin neler olduğundan bahsedilmiştir. Ayrıca bazı Avrupa ülkelerinde ders kitaplarının nasıl belirlendiği ve dağıtım usüllerinin neler olduğu konusu araştırılmıştır. Daha sonra, araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yaklaşımlarından döküman analizi yöntemi kullanılarak Milli Eğitim Bakanlığı’nın ilgili eğitim öğretim yılı için önerdiği onaltı adet ortaöğretim matematik ders kitabı incelenmiştir. Ders kitaplarında bulunan matematik tarihi bilgileri belirlenen sorular doğrultusunda incelenmiş ve çıkan sonuçlar kapsamındaki niceliksel veriler grafik ve tablolarla sunulmuştur. Araştırmada elde edilen bulguların, ortaöğretim matematik ders kitaplarının hazırlanmasına ve geliştirilmesine yönelik katkı sağlayacağı düşünülmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentMatematik Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-03-15T08:28:02Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster