dc.contributor.advisor | TURAN, Prof. Dr. FİGEN | |
dc.contributor.author | Gürevin, Gülşah | |
dc.date.accessioned | 2023-01-31T06:53:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2022-12-28 | |
dc.identifier.citation | Vancouver | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/29253 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine in detail the narrative skills
and working memory, natural language and home early literacy environments of 48-
72 months old children from different socioeconomic levels and to investigate the
relationship between them. The study group of the research consists of 40 children
from different socioeconomic levels attending kindergartens in Istanbul and their
parents. In this study, Mercer Mayer’s “Frog Where Are You?” book (56) and the
"Story Telling Evaluation Form" developed by Işıtan (116) was used for the analysis
of children's narratives. “Nonword Word Repetition List” by Akoğlu (118) and “Peg
Tapping Task” were applied. The home early literacy environment was evaluated
using the "EROY-EV" scale developed by Karaahmetoğlu (123). As a result of the
research, there was no statistically significant difference in the sub-dimensions of
macrostructure of the stories, the event that started the story, internal reaction,
development, search action, search locations, obstacles, finding a title for the story,
according to family income level. When the stories of the children were examined
microstructurally, it was found that the scores of the story length section differed
significantly according to the family income status. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Anlatı Becerileri | tr_TR |
dc.subject | Öyküleme | tr_TR |
dc.subject | Çalışma Belleği | tr_TR |
dc.subject | Doğal Dil | tr_TR |
dc.subject | Ev Erken Okuryazarlık Ortamı | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Psikoloji | tr_TR |
dc.title | Farklı Sosyoekonomik Düzeye Sahip Çocukların Anlatı Becerileri ile Çalışma Belleği, Doğal Dil ve Ev Erken Okuryazarlık Ortamı İlişkisinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı farklı sosyoekonomik düzeye sahip 48-72 ay arası çocukların anlatı becerileri
ile çalışma belleği, doğal dil ve ev erken okuryazarlık ortamlarını detaylı bir şekilde
incelemek ve aralarındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu
İstanbul iline bağlı anaokullarına devam eden, farklı sosyoekonomik düzeylere sahip
40 çocuk ve ebeveynleri oluşturmaktadır. Bu araştırmada çocukların anlatı
becerilerini öyküleme bağlamında değerlendirmek amacıyla Mercer Mayer (56)
tarafından oluşturulan “Frog Where Are You?” (Kurbağa Neredesin?) isimli resimli
yazısız kitap; çocukların anlatılarının analizi için ise Işıtan (116) tarafından geliştirilen
“Öykü Anlatma Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Çalışma belleği ve yürütücü
işlevler değerlendirmesi için ise Akoğlu (118) tarafından geliştirilen, “Anlamsız
Sözcük Tekrarı Listesi” ve “Kalem Tıklatma Görevi” uygulanmıştır. Ev erken
okuryazarlık ortamı ise Karaahmetoğlu (123) tarafından geliştirilen "Ev Ortamı Erken
Okuryazarlık Ölçeği (EROY-EV)” kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın
sonucunda çocukların öykülerinde makroyapısal (öykü grameri) olarak giriş, öyküyü
başlatan olay, içsel tepki, gelişme, arama eylemi, arama yerleri, engeller, öyküye
başlık bulma alt boyutlarında aile gelir düzeyine göre istatiksel olarak anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır. Çocukların öyküleri mikroyapısal (öykü uzunluğu) olarak
incelendiğinde puanların aile gelir durumuna göre anlamlı farklılık gösterdiği
bulunmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-08-05T06:53:10Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |