Browsing Özel Eğitim Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 13-22 of 22
-
Tipik Gelişen ve Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Taklit Değerlendirme Aracının Güvenirlik Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the reliability level of the Imitation Evaluation Tool, which was developed to evaluate imitation, which is accepted as one of the areas of delayed development in children with autism spectrum disorder (ASD), ... -
Üstün Öğrenciler İçin Hazırlanan Çalışma Etkinliklerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to determine the effect of the study activities prepared for gifted students on their creative thinking skills. In the study, one of the quantitative research methods, quasi-experimental design ... -
Üstün Zekalı Öğrenciler İçin “Bir Mentor Çiz Testi” nin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This research aims to develop a measurement tool to determine the preferences of students regarding the mentor, who is one of the educational strategies frequently used in the education of gifted students. Within the scope ... -
Üstün Zekâlı Kızlara Yönelik Hazırlanan Genel ve Akademik Benlik Algısı Geliştirme Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-05)The self is a dynamic concept that is shaped as a result of interactions with the environment from the first years of the individual's life. Autobiographical interpretations developed for this concept constitute the ... -
Üstün Zekâlı Öğrencilere Yönelik Farklılaştırılmış Matematik Öğretiminin Etkililiği: Bir Meta-Analiz Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study, aimed to examine the effect of differentiated mathematic instruction, which is often used with gifted students. Differentiated instruction is modification of the content, process and product considering the ... -
Üstün Zekâlı Öğrencilerin Fen Bilimlerine Özgü Yeteneklerinin Değerlendirilmesi: Bir Test Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-03-13)Various measurement instruments (intelligence tests, general ability tests, academic tests and scales) have been developed in order to identify gifted individuals in our country and in the world. Although these instruments ... -
Üstün Zekâlı Öğrencilerin Tanılama Sonrası Sağlanan Üst Düzey Etkinliklere Aday Gösterilmesine İlişkin İki Stratejinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed to investigate second nomination strategies used by teachers who nominate gifted 3rd and 4th grade students enrolled in Science and Art Centers (SACs) for various high-level activities (projects, competitions, ... -
Üstün Zekâlılar ve Yeteneklilere Eğitim Veren Öğretmenlerin Öğretimde Rol Değiştirmeye İlişkin Yeterliliklerinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to investigate the effective role changing competencies of teachers working in BİLSEM, which provides education to gifted students. The study is a two-stage research, the first is descriptive ... -
Yetişkinlik Dönemindeki Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerin Bağımsız Yaşama Katılımlarının Desteklenmesine İlişkin Görüşlerin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research aimed to understand how to support adults with autism spectrum disorder (ASD) in living independently. Interviews were conducted with 25 participants, including mothers, teachers, administrators, academics, ... -
Yüksek İşlevli Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Sosyal Becerilerin Öğretimine İlişkin Araştırmaların Betimsel Ve Meta Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Individuals diagnosed with high-functioning autism spectrum disorder (ASD) are those who have IQ within the normal or upper range of intellectual functioning, have no impairments in language and communication skills, have ...