dc.contributor.advisor | Mirici, İsmail Hakkı | |
dc.contributor.author | Ekin, Zeynep | |
dc.date.accessioned | 2022-11-08T11:16:39Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-07-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/27049 | |
dc.description.abstract | This research’s aim is to investigate the impact of peer interaction on middle school students' learning motivation for English. In this study, the researcher collected both qualitative and quantitative data using a quasi-experimental research design. Firstly, the quantitative data were collected via Gardner's Attitude/Motivation Test Battery (AMTB) (Gardner, 1985), which is originally a 6-point Likert format and was adapted to a 5-point scale ranging from 'Strongly Agree' to 'Strongly Disagree' by (Dogan, 2009). The initial quantitative data were analysed with the latest version of SPSS. Secondly, regarding qualitative data, a student interview form and a teacher interview form were also be utilised, all of which were also be developed by the researcher. Interviews with the students and the teachers were audio-recorded and transcribed. Thematic content analysis was used to examine qualitative data. The results have revealed that CLT is much more effective in motivating the students’ English learning skills by giving them a chance to practice their passive knowledge of English gained through GTM lessons. Moreover, board games are the most motivating CLT activity for the learners since as a fun activity, the board games match the students’ age range. Due to the national examination system which requires grammar and vocabulary test-taking skills, GTM will remain the dominant lesson shape in the school curricula, however, CLT lessons may also gain a foothold in teaching English as a Foreign Language to the students. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Peer-interaction | tr_TR |
dc.subject | Learner motivation | |
dc.subject | Communicative Language teaching | |
dc.subject | Grammar-translation method | |
dc.subject | English as a foreign language | |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | The Influence Of Peer-Interactıon On Mıddle School Students’ Learnıng Motıvatıon | tr_TR |
dc.title.alternative | Akran Etkileşiminin Ortaokul Öğrencilerinin Öğrenme Motivasyonu Üzerine Etkisi | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı akran etkileşiminin ortaokul öğrencilerinin İngilizce öğrenme motivasyonları üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlamaktır. Araştırmacı bu çalışmada, yarı-deneysel araştırma desenini kullanarak hem nitel hem de nicel veriler toplamıştır. Öncelikle nicel veriler, (Gardner, 1985) tarafından geliştirilen Tutum/MotivasyonTest (AMTB) orijinal 6'lı Likert Ölçeği’nin 'Kesinlikle Katılıyorum' ile 'Kesinlikle Katılmıyorum' arasında değişen (Doğan, 2009) tarafından 5’li likert tipi bir ölçeğe uyarlanmış formatı ile elde edilmiştir. Veriler SPSS programının son sürümü ile analiz edilmiştir. Akabindeki nitel veriler ise, tamamı araştırmacı tarafından geliştirilecek olan yarı yapılandırılmış öğrenci ve öğretmen mülakat formları ile elde edilmiştir. Mülakatlar ses kaydıyla kaydedilmiş ve yazıya dökülmüştür. Bu veriler tematik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Sonuçlar, CLT metoduna dayalı ders planının öğrencilere GTM dersleri aracılığıyla kazandıkları pasif İngilizce bilgilerini uygulama şansı vererek öğrencilerin İngilizce öğrenme becerilerini motive etmede çok daha etkili olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, masa oyunları eğlenceli bir aktivite olarak öğrencilerin yaş aralığına uygun olduğu için öğrenciler için en motive edici CLT aktivitesidir. Öğretmenlerin bilgi eksikliği ve CLT dersini uygulamadaki zorluklar, CLT derslerini okul müfredatına entegre etme yolundaki en büyük engellerdir. Dilbilgisi ve kelime bilgisi test etme becerilerini gerektiren ulusal sınav sistemi nedeniyle, GTM, okul müfredatında baskın ders şekli olmaya devam edecektir, ancak CLT dersi öğrencilere Yabancı Dil olarak İngilizce öğretiminde bir yer edinebilir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-11-08T11:16:39Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |