dc.contributor.advisor | Haşmet, Gürçay | |
dc.contributor.author | Fikret, Avcı | |
dc.date.accessioned | 2022-10-12T11:15:50Z | |
dc.date.issued | 2022-09 | |
dc.date.submitted | 2022-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26885 | |
dc.description.abstract | Within the scope of this thesis, a real-time user interaction game has been developed in which game dynamics are defined on Petri Nets. Time-Augmented and Stochastic Petri Nets has been used in the development of the game. Thus, a formal modeling language that can be used in the game industry has been introduced. The introduced modeling language can be used for communication between game developers due to its simple graphical representation. Furthermore, logging feature has been added to Petri Nets to show that Petri Nets can be used in game development not only as a modeling language but also as an analysis method. The Petri Net, which has been modeled in the game developed for proof of concept, is explained in detail. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Bilişim Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Petri ağları | tr_TR |
dc.subject | Oyun geliştirme | tr_TR |
dc.subject | Oyun analizi | tr_TR |
dc.subject | Renklendirilmiş petri ağları | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Bilgisayar Mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Petri Ağları Kullanarak Oyun Geliştirme | tr_TR |
dc.title.alternative | Game Development Using Petri Nets | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez kapsamında, oyun dinamiklerinin Petri Ağları üzerinde tanımlandığı kullanıcı etkileşimi gerçek zamanlı yapılan bir oyun geliştirilmiştir. Oyunun geliştirilmesinde zamanlı ve rastgele Petri Ağları kullanılmıştır. Böylece, oyun sektöründe kullanılabilecek biçimsel bir modelleme dili tanıtılmıştır. Tanıtılan modelleme dili, basit grafik gösterimi sayesinde geliştiriciler arasındaki iletişimi sağlamak amacıyla kullanılabilir. Ayrıca, Petri Ağlarının sadece modelleme dili olarak değil, aynı zamanda analiz yöntemi olarak da oyun geliştirme alanında kullanılabileceğini göstermek amacıyla, Petri Ağlarına log tutma özelliği eklenmiştir. Kavram ispatı amaçlı geliştirilen oyunda modellenen Petri Ağı, detaylı bir şekilde açıklanmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar Grafiği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-10-12T11:15:50Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | software | tr_TR |