dc.contributor.advisor | Karadağ, Özay | |
dc.contributor.author | Kiraz, Büşra | |
dc.date.accessioned | 2022-07-29T07:55:10Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-05-27 | |
dc.identifier.citation | Kiraz, B. (2022). Eleştirel düşünme becerisini geliştirme açısından Türkçe ders kitapları üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26629 | |
dc.description.abstract | The two-sided relationship between language and thinking requires the development of
thinking skills during the language education process. In today’s world, it’s important to identify
reliable information sources, to select and evaluate accurate and qualified information, and to
make the most appropriate use of information. Therefore, critical thinking skills have become
crucial. Turkish textbooks are the materials that Turkish teachers frequently refer to. Therefore,
it's important that the activities in the textbooks are aimed at critical thinking and are structured
within a holistic teaching process. In this study, the 5th, 6th, 7th, and 8th grade Turkish
textbooks were examined in terms of developing critical thinking. The activities in the textbooks
were reviewed through the Critical Thinking Skills Criteria Lists for Informative and Narrative
Texts to examine if they are activities that constitute the teaching process for critical thinking.
The findings that are obtained are supported through interviews with Turkish teachers. As a
result, it has been observed that activities on critical thinking aren’t sufficiently included in
Turkish textbooks (15%), the studies don’t follow a balanced distribution between the
dimensions of critical thinking, themes, and texts, and they cannot be considered as activities
because they don’t constitute a holistic teaching process. In addition, it was concluded that the
questions in the books focused on the level of comprehension (54%), did not follow a balanced
distribution between the dimensions of critical thinking, themes, and texts, therefore they were
insufficient to support critical thinking. Finally, suggestions were made for supporting critical
thinking skills. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Eleştirel düşünme | tr_TR |
dc.subject | Türkçe ders kitapları | tr_TR |
dc.subject | Öğretim süreci | tr_TR |
dc.subject | Etkinlik kavramı | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Ders kitapları | tr_TR |
dc.title | Eleştirel Düşünme Becerisini Geliştirme Açısından Türkçe Ders
Kitapları Üzerine Bir İnceleme | tr_TR |
dc.title.alternative | Evaluatıon Of Turkısh Coursebooks In Terms Of Crıtıcal Thınkıng Skılls
Development | tr_en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Dil ve düşünme arasındaki çift yönlü ilişki dil eğitimi sürecinde düşünme becerilerinin
geliştirilmesini gerekli kılmaktadır. Dil becerilerini etkili bir şekilde kullanmanın yolu etkili bir
düşünür olmaktan geçmektedir. Günümüzde maruz kalınan yoğun bilgi seli karşısında
güvenilir bilgi kaynaklarını belirleyebilme, doğru ve nitelikli bilgiyi seçebilme, değerlendirebilme
ve bilgiden en uygun şekilde yararlanabilme becerileri önem kazanmıştır. Bu nedenle eleştirel
düşünme becerileri günümüz dünyası için çok önemli hale gelmiştir. Türkçe ders kitapları,
Türkçe öğretmenlerinin öğretim sürecinde sıklıkla başvurdukları materyallerdir. Dolayısıyla
ders kitaplarında yer alan çalışmaların eleştirel düşünmeye yönelik bütüncül bir öğretim süreci
dahilinde yapılandırılmış olması önemlidir. Bu çalışmada Millî Eğitim Yayınlarından çıkan 5, 6,
7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitapları eleştirel düşünme becerilerini geliştirme açısından
incelenmiştir. Ders kitabında yer alan çalışmaların eleştirel düşünmeyi geliştirmeye yönelik bir
öğretim süreci teşkil etme durumları Bilgilendirici ve Öyküleyici Metinler İçin Eleştirel Düşünme
Becerileri Ölçüt Listeleri aracılığıyla gözden geçirilmiştir. Gönüllü Türkçe öğretmenleriyle
yapılan görüşmelerle ulaşılan bulgular desteklenmiştir. Sonuç olarak Türkçe ders kitaplarında
eleştirel düşünmeye yönelik çalışmalara yeterince yer verilmediği (%15), çalışmaların eleştirel
düşünme boyutları, tema ve metinler arasında dengeli bir dağılım izlemediği, bütüncül bir
öğretim süreci teşkil etmemeleri sebebiyle etkinlik olarak kabul edilemeyecekleri sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca kitaplarda yer alan soruların anlama düzeyinde yoğunlaştığı (%54), eleştirel
düşünme boyutları, tema ve metinler arasında dengeli bir dağılım izlemediği, dolayısıyla
eleştirel düşünmeyi desteklemede yetersiz kaldıkları sonucuna varılmıştır. Çalışmanın
sonunda Türkçe derslerinde eleştirel düşünmenin desteklenebilmesi için alanyazından
hareketle birtakım önerilerde bulunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-07-29T07:55:10Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |