dc.contributor.advisor | Alagözlü, Nuray | |
dc.contributor.author | Kazaz, İlknur | |
dc.date.accessioned | 2022-07-29T07:52:58Z | |
dc.date.issued | 2020-07-29 | |
dc.date.submitted | 2022-04-19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26621 | |
dc.description.abstract | Teaching practicum should always be a priority for the purpose of equipping teachers with 21st century skills. The aim of the study is to evaluate online practicum from all stakeholders point of view. The study used both quantitative and qualitative data analysis. A total of 370 participants were included. 4th grade students enrolled in ELT departments’ “School Experience” course at 2019-2020 academic year from every region of Turkey were questionnaired. EFA and CFA were conducted and Expectation and Reaction scales were developed with SPSS 24 and AMOS 19. Cronbach’s alpha coefficients were calculated as .96 and .98 for the expectation and reaction scales respectively, valid and reliable in terms of psychometry. After the scales were developed, at state and private Universities’ ELT departments in Ankara in 2020-2021, Pre-practicum Expectation Scale, Post-practicum Reaction scale, Self-evaluation, Peer evaluation, and End-of-term evaluation statistics for quantitative analysis and interviews with the Cooperating Teachers, School Administrators and Academicians for qualitative analysis were used to administer the experimental study. Regression, Correlation and T-test analyses measured at what levels expectations were met and what were the reactions. Phenomenology analysis was conducted over the interviews. Working groups were determined based on maximum diversity sampling method. It was concluded that online practicum failed to meet the expectations of pre-service EFL teachers. As the end-product of the study “School Experience and Teaching Practicum Guidebook” an up-to-date manual for all stakeholders and a report called “Teaching Practicum Report” which sheds light onto the current problems and necessary changes was prepared. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Online teaching practicum | tr_TR |
dc.subject | Teacher training | |
dc.subject | Pre-service teachers | |
dc.subject | Scale development | |
dc.subject | Program evaluation | |
dc.title | An Evaluation of Online Practicum Courses for Pre-Service English Language Teachers: Expectations, Attitudes and Learning | tr_TR |
dc.title.alternative | Hizmet Öncesi İngilizce Öğretmenlerinin Çevrimiçi Öğretmenlik Uygulaması Derslerinin Değerlendirilmesi: Beklentiler, Tutumlar ve Kazanımlar | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileriyle donatılması amacıyla öğretmenlik uygulamaları her zaman bir öncelik olmalıdır. Çalışmanın amacı, çevrimiçi öğretmenlik uygulamasını tüm paydaşların bakış açısıyla değerlendirmektir. Çalışmada hem nicel hem de nitel veri analizi kullanılmıştır. Toplam 370 katılımcı yer almıştır. 2019-2020 eğitim öğretim yılında Türkiye'nin her bölgesinden İngilizce Öğretmenliği bölümlerinin “Okul Deneyimi” dersine kayıt yaptıran 4. sınıf öğrencilerine anket uygulanmıştır. AFA ve DFA yapılmış, SPSS 24 ve AMOS 19 ile Beklenti ve Tutum ölçekleri geliştirilmiştir. Beklenti ve Tutum ölçekleri için Cronbach alfa katsayıları sırasıyla .96 ve .98 olarak hesaplanmıştır, psikometri açısından geçerli ve güvenilirdir. Ölçekler geliştirildikten sonra, 2020-2021 yıllarında Ankara'da bulunan devlet ve özel üniversitelerin İngilizce Öğretmenliği bölümlerinde, deneysel çalışma amacıyla, Uygulama Öncesi Beklenti Ölçeği, Uygulama Sonrası Tutum Ölçeği, Öz değerlendirme, Akran değerlendirme ve Dönem sonu değerlendirme istatistikleri nicel analiz için Danışman Öğretmenler, Okul Yöneticileri ve Akademisyenler ile yapılan görüşmeler nitel analiz için kullanılmıştır. Regresyon, Korelasyon ve T-testi analizleri ile beklentilerin ne düzeyde karşılandığı ve tutumların ne olduğu ölçülmüştür. Görüşmeler üzerinden fenomenolojik analiz yapılmıştır. Çalışma grupları maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Çevrimiçi öğretmenlik uygulamasının İngilizce öğretmen adaylarının beklentilerini karşılamadığı sonucuna varılmıştır. “Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Rehberi” çalışması sonucunda tüm paydaşlar için güncel bir kılavuz ve mevcut sorunlara ve gerekli değişikliklere ışık tutan “Öğretmenlik Uygulaması Raporu” adlı bir rapor hazırlanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-07-29T07:52:58Z | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |