dc.contributor.advisor | Altay,İsmail Fırat | |
dc.contributor.author | Yılmaz,Ayça İrem | |
dc.date.accessioned | 2022-07-29T07:51:41Z | |
dc.date.issued | 2022-07 | |
dc.date.submitted | 2022-06-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26620 | |
dc.description.abstract | This study aims to investigate the attitudes of English language learners studying at a university preparatory school toward assessment and evaluation instruments. The study's population was A1-level students enrolled in a preparatory class during the fall semester of the 2021-2022 academic year. Both quantitative and qualitative data were collected for this study. The quantitative data was gathered through the questionnaire prepared by the researchers. For the qualitative part, a semi-structured interview form with 4 main questions and 3 sub-questions was employed.
The quantitative findings revealed that rather than having a mostly one-sided attitude toward testing instruments, students had moderate positive and negative attitudes. In the anxiety items of the questionnaire, there is a significant relationship between gender and student attitudes; however, there is no such relationship in the enjoyment items. In both sections of the questionnaire, the results revealed that an academic major makes a significant difference in students’ attitudes.
The qualitative findings demonstrated that linguistic challenges and paired tasks are the causes of negative attitudes, and a sense of accomplishment is the cause of positive attitudes for the speaking assessment. Positive attitudes toward quizzes are related to the lower weighting of quizzes and the shorter test scope, negative attitudes toward mid-terms are due to the weighting of them and the bigger scope. Participants have a highly positive attitude toward the writing portfolio, and the most visible reason is receiving feedback from the teacher. Finally, participants have a slightly positive and noticeably negative attitude toward the online components, implying that they generate discontent and boredom. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Testing | tr_TR |
dc.subject | Assessment and evaluation instruments | |
dc.subject | Attitude | |
dc.subject | Anxiety | |
dc.subject | Enjoyment | |
dc.title | Unıversıty Englısh Preparatory School Students’ Attıtudes Towards
Assessment And Evaluatıon Instruments | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, üniversite İngilizce hazırlık sınıfı öğrencilerinin ölçme ve değerlendirme araçlarına yönelik tutumlarını araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın evreni, 2021-2022 akademik yılının güz döneminde eğitim almakta olan İngilizce başlangıç seviyesindeki (A1) öğrenciler oluşturmaktadır. Bu çalışma için hem nicel hem de nitel veriler toplanmıştır. Nicel veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan anket aracılığıyla toplanmıştır. Nitel kısımda 4 ana soru ve 3 alt sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Nicel bulgular, ölçme ve değerlendirme araçlarına yönelik çoğunlukla tek taraflı bir tutuma sahip olmaktan ziyade, öğrencilerin orta derecede hem olumlu hem de olumsuz tutumlara sahip olduklarını ortaya koymuştur. Anketin kaygı maddelerinde öğrenci tutumları cinsiyete göre anlamlı değişiklik gösterirken, keyif alma maddelerinde böyle bir durum yoktur. Anketin her iki bölümünde de sonuçlar, öğrencilerin okuyacakları bölümlerin, tutumlarında anlamlı farklılık yarattığını ortaya koymaktadır.
Nitel bulgular, dilsel zorlukların ve partnerli çalışma gerektiren konuşma sınavlarının olumsuz tutumların nedenleri olduğunu ve konuşma sınavlarına ilişkin olumlu tutumların nedeninin ise başarı duygusu olduğunu göstermiştir. Kısa sınavlara (quizzes) yönelik olumlu tutumlar, bu sınavın ağırlığının öğrencilerin ortalaması üzerinde etkisinin az olması ve test kapsamının daha kısa olmasıyla ilgiliyken, vizelere yönelik olumsuz tutumlar ise bunların ortalamaya etkisinin fazla olması ve daha büyük kapsamlı olması ile ilgilidir. Katılımcıların yazma dosyasına (the writing portfolio) karşı oldukça olumlu bir tutumu vardır ve en görünür neden öğretmenden geri bildirim almaktır. Son olarak, katılımcıların, hoşnutsuzluk yarattıklarını ima ettikleri çevrimiçi bileşende yer alan alıştırmalar hakkında biraz olumlu, fakat belirgin şekilde olumsuz bir algıya sahip oldukları görülmüştür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-07-29T07:51:41Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |