Başlık için Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 127, listelenen: 79-98
-
Öğrenme Nesnesinin Yeniden Kullanılabilirliğine Yönelik Yazarlık Aracının Tasarımı ve Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study is designed as a design and development research to design and evaluate an authoring tool that is aimed at enabling reuse and re-packaging of learning objects (LOs) according to instructional needs by re-purposing ... -
Öğrenme Yönetim Sistemlerinde Öğrenen-Değerlendirme Etkileşiminin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This study has primarily investigated the learner-assessment interaction based on learners navigational behaviors in the learning management system (LMS). Within this context, a learning management system was established, ... -
Öğrenme – Öğretme Süreçlerine Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Entegrasyonunu Sağlamaya Yönelik Yapının Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)This study aims to model structure of ICT integration into learning and teaching process. Therefore, a three phase mixed method was utilized in this study. In the first phase, a structural equation model which aims to ... -
Öğretim Ortamlarının ve Bilişsel Yetilerin Soyutlama Performansına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-07-10)Abstraction is one of the building blocks in computer science (CS). Thus, it requires a special emphasis in teaching computer science. Abstraction is described as individuals’ ignorance of details and focusing on the ... -
Öğretmen Adaylarının Yürütücü İşlev Becerilerinin Ayrık Duygular İle Etkileşiminin Bilgisayar Simülasyonu Ortamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it is aimed to investigate the interaction between executive functions and affect transitions in a computer simulation-based teaching set of tasks. Executive function is one of the essential competencies for ... -
Öğretmen, Öğretmen Adayı ve Öğrencilerin Sosyal Ağları Benimseme Süreçleri ve Kullanım Amaçlarının Incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Aim of this study is to investigate teachers , prospective teachers and students purposes of Facebook usage and adoption process comparatively. It was also aimed to determine predictability of items in adoption process ... -
Öğretmenler İçin Bilgi İşlemsel Düşünmeye Özelleşmiş Bir Çevrimiçi Öğrenme Ortamının Tasarımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-28)The aim of this study is to design an online learning environment which has been specialized for computational thinking of teachers. An opportunity has been provided related to experiencing a process with the development ... -
Öğretmenlere Yönelik Üstbilişsel Stratejilere Dayalı Çevrimiçi Mesleki Gelişim Uygulamasının Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, it is aimed to construct the implementation of a professional development system to support teachers' ICT usage. Research was conducted as an action research. Firstly the problems teachers face in relation ... -
Öğretmenlerin Dijital Hikâye Anlatımı Üzerinden Mesleki Kendini Anlayışları ve Öğretmen Adaylarınca Alımlanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to examine the professional self-understanding processes of teachers and prospective teachers. For this purpose, firstly, six digital storytelling workshops were performed with 28 Information ... -
Öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı İçeriğini Kullanma Ve E-İçerik Geliştirme Durumlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-11-14)There are several technological investments by Turkish Ministry of Education within the scope of FATİH Project. An online learning platform called Education Information Network (EIN) was developed. Various inservice courses ... -
Öz-güdümlü Öğrenmelere Yönelik Değerlendirmeler için Bilgisayarlı Sınıflama Test Sistemine Katılım Profillerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this research, a computerized classification test system was designed and developed for 5th grade students to manage their own learning. In this context, the relationship between learners participation in the e-assessment ... -
Özel Eğitim İçin Oyun Temelli Öğrenme Platformunun Tasarlanması ve Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07)The current dissertation aims to design and develop a game-based learning platform (GBLP) for special education. Based on the design research model, a needs analysis was conducted for the literature review and to determine ... -
Özel Sektör Çalışanlarına Yönelik Düzenlenen Kurum İçi Eğitim Programlarında Öğretim Tasarımının Yeri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-06-29)Instructional design is not only used in K-12 education or at the academic level; it is also frequently used in preparing corporate training. This research aimed to determine to what extent instructional design models are ... -
Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Yapay Zekâ Öğretimine Yönelik Bir Öğretim Sisteminin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to develop an instructional system for teaching artificial intelligence for gifted students. An artificial intelligence framework curriculum was developed based on this purpose. In this direction, various ... -
Özel Yetenekli Öğrencilerin Robotik Öğrenme Sürecindeki Duygularının, Öğrenme Yaklaşımlarının ve Sosyal Duygusal Öğrenmelerinin Bağlılığa Etkisinin Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the study is to reveal a model that tests the effects of emotion, learning approaches and social emotional learning on student engagement by deeply investigating the emotions experienced in the robotic learning ... -
Programlama Öğretiminde Bilgisayımsal Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Oyun Tabanlı Bir Tasarım Modeli Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-18)The aim of this research is to design, implement and evaluate a learning environment based on game programming activities for the development of computational thinking skills of middle school students and to produce design ... -
Programlama Performansını Etkileyen Faktörlerin Bilişsel Tabanlı Bireysel Farklılıklar Temelinde Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)This study is aimed to determine the effects of cognitive based individual differences along with the other demographic characteristics on undergraduate students programming performance and to model the programming ... -
Robotik Kodlama Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Kodlamaya İlişkin Özyeterlik Algılarına Etkisi Ve Etkinliklere İlişkin Öğrenci Yaşantıları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)In this study, it was aimed to determine whether there is a meaningful relationship between robotic coding activities at secondary school level and self-efficacy perceptions related to block-based programming. In addition, ... -
Sayısal Ayak İzi Ders Tasarımının Öğrencilerin Sayısal Vatandaşlık Konusundaki Akademik Başarılarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-03-19)In this research, a lesson was designed about digital footprint. The importance of digital footprint which covers all kinds of activities carried out in the internet environment is increasing day by day, and the lack of ... -
Sorgulama Topluluğu Modeliyle Tasarlanan Dönüştürülmüş Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Eleştirel Düşünme ve Buradalık Gelişimleri Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Considering the lack of interaction and feedback process of the pre-class component of the flipped learning approach, in this research this component was designed with the Community of Inquiry Model and an e-learning ...