Özet
The concept of belonging defines who the individual is. Belonging, which means
relation, plays an essential role in express oneself and finding a place in society.
Spatial belonging must be regulated to form individual belonging. In the relationship
between the individual and the place, the personal components of the place create
the identity of the place. Throughout history, people have had to leave where they
are for many reasons. The effect of this separation on the need for belonging and
space is visibly significant.
It is possible to see the effects of social hierarchy in the modern age. All over the
world, hierarchy, which is a form of classification, aims to provide order and harmony
in society. The hierarchical structure, which takes the responsibilities of the
members of the society and creates harmony, has been corrupted today; It has led
to the damage of concepts such as borders, immigration, refugee, identity, and
belonging. The border is the distinction that determines the geographical endpoints
of the two countries. The importance of physical boundaries hindered the
development of a sense of belonging when it overcame human feelings. In the
thesis, how physical borders affect human states, what belonging is, how migration
and nomadism are handled by artists in the modern age are examined. In the thesis
study, what the artists did at this point was investigated through the concept of
border. As a result of the inquiries made on the concept of belonging, both applied
and literary studies on the boundaries were examined.
Keywords: Belonging in art, border, migration, refugee, mass, non-belonging, ai
Künye
Alptekin, Duygu. (2011). Toplumsal Aidiyet ve Gençlik: Üniversite Gençliğinin
Aidiyet Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi) Selçuk
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sosyoloji Anabilim Dalı/Sosyoloji Bilim Dalı.
Konya (s.20-29) Erişim: 15.05.2021. https://bit.ly/3hbkAMY
Alys, Francis. (2015). Ani’nin sessizliği, video, 13:21 dakika, Erişim:08.05.2021.
https://francisalys.com/the-silence-of-ani/
Artun, Ali (2018). Çağdaş Sanat ve Kültüralizm, Kimlik ve Estetik. İstanbul: İletişim
Yayıncılık. (s.25-9).
Avcı, Sevgi- Uslu, Menekşe. (2019). Ai Weiwei’nin Muhalif Sanatı. Dergipark 13, (s.
27). Erişim:05.05.2021. https://bit.ly/3vUyuan
Aydın, Yıldız. (2016). Doğu Alman Yazınında Göç ve Sürgün, Atatürk Üniversitesi
Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 57, (s.28). Erişim:07.05.2021
https://bit.ly/3ux7de6
BAYMUR, Feriha. (1994). Genel Psikoloji, 13. Baskı, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
(s.71).
Berger, John-Mohr. (2018). Yedinci Adam, Avrupa’da Bir Göçmen Hikayesi.
İstanbul: Cem Yayınevi. (s.42).
Bilgin, Nuri. (1990). “Fiziksel Mekândan İnsani Ya Da İnsanlı Mekâna”, Mimarlık
Dergisi. (s.27). Erişim: 10.03.2021. https://bit.ly/3tp8FxG
Bon, Gustave Le. (2017). Kitleler Psikolojisi. Ankara: Yason Yayınları. (s.7-15-38)
Demirel, Çağla. (2021). Folies-Bergère'de Bir Barda İçki?, İnsanca Akademi,
Erişim:07.05.2021. https://bit.ly/3xWocbO
58
Dereli, Hasan Cenk. (2016). Spekülasyon Botu: Ai Weiwei Midilli Adası’nda, E-Skop
Sanat Tarihi Eleştiri. Erişim:07.05.2021. https://bit.ly/3ttnaAz
Doğan Ak, Semra. (2018). Bir Güncel Sanat Projesi Olarak Göç; Sınırlar ve
Hayaller, Yayımlanmış Sanatta Yeterlilik Tezi), Gazi Üniversitesi Resim Anasanat
Dalı Sanatta Yeterlilik Tezi, (s.6). Erişim: 08.05.2021.
file:///C:/Users/90531/Downloads/511314.pdf
Doğan Ak, Semra. (2018). Bir Güncel Sanat Projesi Olarak Göç; Sınırlar ve
Hayaller, Yayımlanmış Sanatta Yeterlilik Tezi), Gazi Üniversitesi Resim Anasanat
Dalı Sanatta Yeterlilik Tezi, (s.24). Erişim:08.05.2021.
file:///C:/Users/90531/Downloads/511314.pdf
Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28, (s.28). Erişim:05.05.2021. https://bit.ly/3eWoCra
Ernst FISCHER. (2010). Sanatın Gerekliliği. İstanbul: Payel Yayınları. (s.13).
Gombrich, Ernst (2014). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi. (s.223-228).
Gombrich, Ernst. (2014). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi. (s.278)
Görgülü, Eren. (2017), JR’ın “INSIDE OUT” Projesindeki Portreler ve Kamusal
Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, (s.171). Erişim:14.05.2021.
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/395681
Güneş, Şinasi. (2009). Sokak Sanatı, İstanbul: Artes Yayınları. (s.5).
Güzelaydın, Şeyma Emine. (2016). Günümüz Sanatında Yeni-Modernist Söylemler
Bağlamında Dönüşen Sanatçı Tipolojisi ve Sanat Eseri (Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Enstitüsü Resim Anasanat Dalı.
(s.115). Erişim:07.05.2021 file:///C:/Users/90531/Downloads/435953.pdf
Hodge, Susie. (2013). Gerçekten Bilmeniz Gereken; 50 SANAT FİKRİ. İstanbul:
Domingo Yayınevi. (s.44-73)
59
Ilgın, Candan-Hacıosmanoğlu, Orhan. (2006). Göç – Aidiyet İlişkisinin Belirlenmesi
İçin Model: Berlin / Kreuzberg örneği, İTÜ dergisi. 5, (s.61). Erişim: 18.05.2021.
https://bit.ly/3eZ0ioJ
IOM Uluslararası Göç Örgütü. (20139. Sözlük. (s.74). Erişim:08.05.2021
https://bit.ly/3tZgRoL
Kanlı, İ. Bakır-BİLGİÇ, Melis. (2016). Modernizm Eleştirilerinin "Yok-Yer"
Bağlamında Sinema Mekânı Kurgusunda Analizi. İstanbul Gelişim Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi. (s.122). Erişim:08.05.2021. https://bit.ly/3w3rEzN
Karaçalı, Hülya. (2016). Göçün Sanatsal Yaratım Süresine Etkisi, Shırın Neshat.
TMD Uluslararası Hakemli Tasarım ve Mimarlık Dergisi, 7, (s.226). Erişim:
21.04.2021. https://sgm.gr/PeLdj
Karakuş, Mahmut-Oraliş, Meral. (2006). Yalnızlığın Mekânsal Topografyası, Bellek,
Mekân, İmge. İstanbul Multilingual Yayınları. (s.65).
Kayaoğlu, Aysel Gürel. (2003). Kitlenin Psikolojisi ya da Sosyal Psikolojinin ‘Kitle’si:
Kitlede Yeni Bir Anlayışa Doğru. Kurgu Dergisi. (s.209). Erişim:05.05.2021
https://bit.ly/3hcgEMi
Korkmaz, F. Deniz-Arıkan, Hakan. (2018). Sanat Siyaset İlişkisi Bağlamında Politik
İmge. Ratıng Akademi. (s. 27). Erişim:08.05.2021. https://bit.ly/3nZMzk5
Kuyaş, Nilüfer. (05.11.2015). “Her şey sanat, her şey politika”. T21 Bağımsız
internet Gazetesi. Erişim: 20.04.2021. https://bit.ly/33oBOi7
Küçükalp, Derda. (2010). Efendi-Köle Ahlakı vs. Efendi Köle Diyalektiği. Uludağ
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29. (s.58).Erişim:0
05.05.2021. https://bit.ly/3bbTvFO
Manzo, L. C. (2003). Beyond House And Haven: Towarda Revisioning Of Emotional
Relationships With Places, Journal of Environmental Psychology, 23. (s.52). Erişim:
20.04.2021. https://bit.ly/2PZmp4y
60
Özen, bora-Eken, Gökhan. (2017). Sokak Sanatının Gizli Sanatçısı, Banksy. 8,
(s.504). Erişim: 21.04.2021. https://sgm.gr/vdANG
Özgenç, Neslihan. (2013). Sanatın Ciddiyeti Üzerine: 17. Yüzyıl Hollanda Resim
Sanatında Gülme Eylemi. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi. (s 22).
Erişim:05.05.2021. https://bit.ly/2QTAHUZ
Pakalın, Mehmet Zeki. (1993). Sözlük, MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI YAYINLARI
BİLİM ve KÜLTÜR ESERLERİ DİZİSİ: 647 Sözlük Dizisi. (s.205).
Sağlam, Kemal. (2018). Toplumsal Olaylar Üzerinden 1980 Sonrası Ekspresif
Etkiler,(Yayımlanmış Sanatta Yeterlilik Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Resim Anabilim Dalı Sanatta Yeterlilik Tezi. Erişim:08.05.2021
file:///C:/Users/90531/Downloads/522467.pdf
Selvan, Esra. (2017). Öpüşme Kararnamesi ve Berlin Duvarı, Esra Selvan Kişisel
Blog, Erişim:07.05.2021. https://bit.ly/2SB5OoJ
Selvi, Yeliz-Koca, Binnaz. (2016). Banksy’i Anlamak, SDÜ ART-E Güzel Sanatlar
Fakültesi Sanat Dergisi, 9, (s.288). Erişim:08.05.2021. https://bit.ly/3w4LZ7R
Solak, Sevcan Güleç. (2014). Mekân-Kültür Etkileşimi ve Kentsel Mekandaki
Tezahürleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. (s. 20-21). Erişim:08.05.2021.
https://bit.ly/3utw9TO
Solak, Sevcan Güleç. (2014). Mekân-Kültür Etkileşimi ve Kentsel Mekandaki
Tezahürleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. (s.21). Erişim:05.05.2021
https://bit.ly/3nYvcQH
Solak, Sevcan Güleç. (2014). Mekân-Kültür Etkileşimi ve Kentsel Mekandaki
Tezahürleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6. (s.21). Erişim:05.05.2021
https://bit.ly/2PZyB5h
61
Sözer, Mehmet Akif. (2019). Göç, Toplumsal Uyum ve Aidiyet. Bayburt Eğitim
Fakültesi Dergisi. (s. 4219. Erişim: 05.05.2021. https://bit.ly/3uIbPhi
Şimşek, Doğuş. (2018). Mülteci Entegrasyonu, Göç Politikaları ve Sosyal Sınıf:
Türkiye’deki Suriyeli Mülteciler Örneği, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18,
(s.12). Eriim:05.05.2021 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/590105
Tekin, Ferhat. (2012). Sınırlar, Bölgesel Kimlikler ve Ümmet Tasavvuru. Milel ve
Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, 9, (s.158-159).
Erişim:05.05.2021. https://bit.ly/3ttis5R
Tekin, Ferhat. (2012). Sosyolojik Açıdan Sınır Derecik Örneği. Selçuk Üniversitesi
Türkdoğan, Tansel. (2014). Sanat Kültür Politika Modernizm Sonrası Tartışmalar,
Ankara: Nobel yayın. (s.44-141)
Ulusoy, M. Demet. (2005). Sanatın Sosyal Sınırları. İstanbul: Ütopya Yayınevi.
(s.17).
Uyar, Saime-Aktuğ, Mustafa Salim. (2020). Ai Weiwei, Barthelemy Toguo, Allan
Sekula, Banksy’ in Sanat Çalışmalarında Mülteci Sorunlarının Yorumlanması, İdil
dergisi. (s.799). Erişim:08.05.2021. https://sgm.gr/uKL2J
Yadak, Abdullatif. (2014), İsrail Güvenlik Politikası Ve Güvenlik DuvarınınFilistin
Halkına Etkileri, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, cilt 3, sayı 9. (s.174). Erişim:
13.05.2021. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/59665
Yıldız, Seda. (2019), Gizemli Bir Yansıma: Folies-Bergère'de Bir Bar, Wannart,
Erişim: 08.05.2021. https://bit.ly/3b9lJRG
Yılmaz, Ayşe Nahide. (2014). Sanat ve Siyaset İlişkisinin Dönüşümü, Süleyman
Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi. (s.287). Erişim:
08.05.2021. https://bit.ly/2PYb1G6