Show simple item record

dc.contributor.advisorKaran, Mehmet Bahatr_TR
dc.contributor.authorGünel, Selintr_TR
dc.date.accessioned2015-10-15T07:27:40Z
dc.date.available2015-10-15T07:27:40Z
dc.date.issued2013tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/2427
dc.description.abstractThe concept of innovation, defined as the process of transformation of new ideas into commercial profit, has become one of the most needed tools for the businesses in the competition environment. A number of different variables have been employed as innovation indicators at the studies on factors, affecting innovation which has proved to have a vital role for the enhancement of a firm s profits and value. The objectives of this study have been questing whether intellectual property rights such as trademark and patent could be utilized as an indicator of innovation and also explaining the differences of firms that submit trademark and patent applications from the other firms, traded at the Istanbul Stock Exchange (Borsa Istanbul) via the logistic regression model.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectIntellectual property rightstr_TR
dc.titleMarka ve Patent Başvurularında Bulunan Firmaların Diğer Firmalardan Farklılıkları ve Kurumsal Yönetim Uygulamalarıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2013/867tr_TR
dc.contributor.departmentoldİşletmetr_TR
dc.description.ozetYeni fikirlerin ticari yarara dönüştürülmesi süreci olarak tanımlanan inovasyon kavramı, işletmelerin rekabet ortamında en çok ihtiyaç duydukları araçları olmaya başlamıştır. Firmanın karını ve değerini artırmada çok önemli bir rolü olduğu anlaşılan inovasyonu etkileyen faktörler konusunda yapılan çalışmalarda inovasyon göstergesi olarak farklı değişkenler kullanılmıştır. Bu çalışmada inovasyonun göstergesi olarak fikri mülkiyet haklarından marka ve patentin kullanılıp kullanılamayacağı ve marka ve patent verileri ışığında İMKB (yeni ismi ile Borsa İstanbul) da işlem gören firmalardan marka ve patent başvurusu yapan firmalar ile diğer firmaların farklarının neler olduğu lojistik regresyon modeli kullanılarak açıklanmaya çalışılmıştır.tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record