dc.contributor.advisor | Altay, İsmail Fırat | |
dc.contributor.author | Yetiş, Kübra | |
dc.date.accessioned | 2021-03-26T11:13:08Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-01-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/23611 | |
dc.description.abstract | The study explored the impact of an 8-week process-based metacognitive
instruction with pedagogical procedures on listening comprehension performance
and metacognitive awareness of 37 EFL listeners in Turkey regarding different
listening proficiency levels and preparatory school backgrounds. A mixed-methods
research design with a quasi-experimental study, including a pretest-posttest and
an experimental-control group, was adopted in this study. The quantitative data
were collected through the Metacognitive Awareness Listening Questionnaire
(MALQ) to measure metacognitive awareness of listening before, during, and after
metacognitive instruction, and an IELTS listening test as pretest and posttest to
measure listening comprehension performance. The qualitative data was collected
through stimulated recall protocols from the experimental group during and after the
instruction to determine any changes in their metacognitive awareness over
metacognitive instruction. Results showed that the experimental group showed a
statistically significant increase in their listening performance on the final test to a
medium extent. However, their metacognitive awareness of listening showed a nonsignificant increase at the end of the study, and this was also analyzed regarding
the subdimensions of the MALQ. Besides, the experimental group had a significantly
higher level of overall metacognitive awareness than the control group to a medium
extent. Furthermore, more- and less-successful L2 listeners and preparatory school
backgrounds made considerable differences in the study. Also, the quantitative
findings on metacognitive awareness of listening were supported by some
qualitative findings. Implications and suggestions for future research on learning and
teaching L2 listening with the process-based metacognitive instruction were lastly
discussed. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/us/ | * |
dc.subject | EFL | tr_TR |
dc.subject | L2 listening | tr_TR |
dc.subject | Listening comprehension skill | tr_TR |
dc.subject | Metacognitive instruction | tr_TR |
dc.subject | Metacognitive awareness of listening | tr_TR |
dc.subject | Process-based approach | tr_TR |
dc.subject.lcsh | İngiliz dili | tr_TR |
dc.title | The Impact Of Metacognıtıve Instructıon On Efl Learners’ Lıstenıng Comprehensıon Skıll | tr_TR |
dc.title.alternative | Üstbilişsel Eğitimin Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğrenenlerin Dinleme Anlama Beceresi Üzerine Etkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma; 8 haftalık, süreç odaklı eğitsel süreçleri benimsemiş üstbilişsel eğitimin
Türkiye’de İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen 37 öğrencinin dinleme anlama
başarısını ve dinleme becerisi üstbilişsel farkındalıklarına etkisini farklı dinleme
yeterlilik seviyesine ve hazırlık okulu deneyimine göre incelemiştir. Karışık desenli
araştırma tasarımı ve öntest, sontest, deney ve kontrol grubu içeren yarı-deneysel
çalışma yöntemi benimsenmiştir. Nicel veri, ikinci dil dinleyicilerinin dinleme becerisi
üstbilişsel farkındalıklarını ölçmek için Vandergrift ve arkadaşları (2006) tarafından
tasarlanan Dinleme Becerisi Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği (MALQ) aracılığıyla
çalışmanın başında, ortasında ve sonunda, ve dinleme anlama performanslarını
ölçmek için IELTS dinleme öntesti ve sontesti aracılığıyla toplanırken üstbilişsel
eğitim süreci boyunca katılımcıların ölçeğe verdikleri cevaplardaki değişikleri
keşfetmek üzere çalışmanın ortasında ve sonunda deney grubu ile gerçekleştirilen
uyarılmış-geri çağırma protokolleri ile nitel veri toplanmıştır. Nicel veri bulgularına
göre, deney grubu sontestte dinleme performanslarında istatistiksel olarak anlamlı
orta etki düzeyinde fark gösterirken, MALQ altboyutları açısından da analiz edilmiş
olan, genel dinleme becerisi üstbilişsel farkındalıklarındaki çalışma sonunda
gözlenen artış orta düzeyde olup anlamlı bulunmamıştır. Bunun yanında, çok ve az
başarılı dinleyiciler ile hazırlık okulu deneyiminin çalışmanın sonuçlarını etkilediği
saptanmıştır. Aynı zamanda, dinleme becerisi üstbilişsel farkındalık üzerine elde
edilen nicel veri sonuçları bazıları nitel veri sonuçları desteklenmiştir. İngilizce’yi
yabancı dil olarak öğrenen dinleyiciler için süreç odaklı eğitsel süreçleri benimsemiş
üstbilişsel eğitimin mevcut çalışma üzerindeki çıkarımları ve gelecekte bu konuda
yapılacak çalışmalara dair tavsiyeler de tartışılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-03-26T11:13:08Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |