dc.contributor.advisor | Külcü, Özgür | |
dc.contributor.author | Demir, Burcu Tığ | |
dc.date.accessioned | 2021-01-08T09:08:36Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-11-20 | |
dc.identifier.citation | Demir, B. Tığ. (2020). Yabancı Uyruklu Öğrencilere Yönelik Kütüphane Hizmetlerinin
Değerlendirilmesi: Hacettepe Üniversitesi Kütüphanesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi,
Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/23243 | |
dc.description.abstract | The aim of academic libraries is to support education, research and development activities while developing services in line with the goals of the institution. Libraries need to be evaluated in order to improve their services in line with user needs and expectations. Evaluation of library services is more important, especially for special user groups such as international students. The fact that international students cannot benefit from library services due to their differences indicates that the services are problematic. Evaluation of services for international students, identifying problems, offering solutions, developing services if necessary and the sustainability of this process are important for user satisfaction.
This study carried out in order to determine the satisfaction levels of the library services for international students enrolled in faculties in the 2016-2017 academic year and enrolled in master and doctorate programs in the 2019-2020 academic year in the Beytepe Campus and to determine which aspects of the services for international students should be improved. Within the scope of the research, a survey was applied to 213 undergraduate and 107 graduate students to evaluate the library services in 5 dimensions: general services, library as a place, information access, personnel and special services. The stratified random sampling method was used in the study. The research findings show that there is a difference in the service evaluation of the students according to nationality. The findings of the research show that there are differences according to nationality in the service evaluations of students in 5 dimensions. It has been determined that students find different services successful and unsuccessful according to their nationality. The frequency of visiting the library, the frequency of use of academic resources, education time at Hacettepe University, residence time in Turkey and receive advance information about the library was observed to have an impact on the assessment of such factors as library services. Undergraduate and graduate students evaluated the library services differently. Students' different evaluations about services show that their needs and expectations are different from those offered by the library. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Yabancı uyruklu öğrenciler | tr_TR |
dc.subject | Uluslararası öğrenciler | |
dc.subject | Üniversite kütüphanesi hizmetleri | |
dc.subject | Kütüphanelerde hizmet kalitesi | |
dc.subject | Etki değerlendirme | |
dc.subject | Tarama yöntemi | |
dc.subject.lcsh | Kütüphaneler | tr_TR |
dc.title | Yabancı Uyruklu Öğrencilere Yönelik Kütüphane Hizmetlerinin Değerlendirilmesi: Hacettepe Üniversitesi Kütüphanesi Örneği | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Üniversite kütüphanelerinin amacı, eğitim-öğretim ve araştırma geliştirme faaliyetlerine destek olurken
kurumun hedefleri doğrultusunda hizmetler geliştirmektir. Kütüphaneler, hizmetlerini kullanıcı ihtiyaç ve
beklentileri doğrultusunda geliştirebilmek için değerlendirilmeye gereksinim duymaktadır. Özellikle
yabancı öğrenciler gibi özel kullanıcı grubuna sahip kütüphaneler için hizmet değerlendirilmesi daha
önemlidir. Yabancı uyruklu öğrencilere yönelik hizmetlerin değerlendirilmesi, problemlerin saptanması,
çözüm önerilerinin sunulması, gerekli ise hizmet geliştirilmesi ve bu sürecin sürdürülebilirliği kullanıcı
memnuniyeti açısından önem taşımaktadır.
Bu çalışma Beytepe Kampüsü içindeki 2016-2017 akademik döneminde fakültelere lisans kaydı yaptıran
ve 2019-2020 akademik yılında yüksek lisans ve doktora programlarına kayıtlı yabancı uyruklu öğrencilere
yönelik kütüphane hizmetlerinin memnuniyet düzeylerini belirlemek ve yabancı uyruklu öğrencilere
yönelik hizmetlerin hangi yönlerinin geliştirilmesi gerektiğini belirleyebilmek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında 213 lisans ve 107 lisansüstü toplamda 320 yabancı uyruklu
öğrenciye genel hizmetler, mekân olarak kütüphane, bilgiye erişim, personel ve özel hizmetler olmak üzere
5 boyutta kütüphane hizmetlerinin değerlendirilmesi için anket uygulanmıştır. Çalışma kapsamında rastgele
tabakalı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, öğrencilerin 5 boyuttaki hizmetler
hakkındaki görüşlerinin uyruklarına göre farklılık gösterdiğini sonucuna varmıştır. Farklı uyruktaki
öğrencilerin farklı hizmetleri başarılı veya başarısız buldukları tespit edilmiştir. Kütüphaneyi ziyaret etme
sıklığı, akademik kaynakların kullanım sıklığı, Hacettepe Üniversitesi’nde okuma süresi, Türkiye’de kalma
süresi ve kütüphane hakkında önceden bilgi alma gibi faktörlerin kütüphane hizmetlerinin
değerlendirilmesinde bir etkisi olmadığı gözlemlenmiştir. Kütüphane hizmetlerini lisans ve lisansüstü
öğrenciler farklı şekilde değerlendirmiştir. Öğrencilerin hizmetler konusunda farklı değerlendirmelerde
bulunmaları ihtiyaç ve beklentilerinin kütüphanenin sunduklarından farklı olduğunu göstermektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2021-01-08T09:08:36Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |