dc.contributor.advisor | Kaynar, Hakan | |
dc.contributor.author | Kazankaya, Sevda | |
dc.date.accessioned | 2020-10-09T08:19:09Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-09-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/22897 | |
dc.description.abstract | Military courses were added to the curriculum of civilian schools in 1926, as in the
curriculum of military high schools, with the suggestion of Fevzi Pasha (Çakmak), the
Chief of the Erkan-ı Harbiye-i General Presidency of the period. With the military
courses, it was aimed to prepare the youth of the country for war and military service
psychologically and physically before their military service. Turkey constitutes lectures
on the most important ingredients of the republic within the secondary education
curriculum in the first year and different names and content, though the year 2012 until
the military in the civil education system in the militaristic elements of discussion and
research in the education system. In the current studies on the Military Preparation
Courses, the decisions regarding military education, instructions and textbooks have been
discussed as much as the political power aims and puts into practice. It is not mentioned
how the course is applied in schools, so the experiences of teachers and students at the
other end of the relationship were not / could not be included. In this thesis, in addition
to the sources mentioned above, the military lectures in the Koç University Vehbi Koç
Research Center Archive, the Ankara State Conservatory (Music Teachers School)
Collection, and the military lectures in 1930, the first important educational institution
opened by the republic The focus will be on its implementation between 1935., | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Askerlik dersleri | tr_TR |
dc.subject | Musiki muallim mektebi | tr_TR |
dc.subject | Militarizm | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim tarihi | tr_TR |
dc.title | Asker Liseliler: Musiki Muallim Mektebi Özelinde Askerlik Dersleri ve Uygulaması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Askerlik dersleri dönemin Erkan-ı Harbiye-i Umumiye Riyaseti Reisi Fevzi Paşa’nın
(Çakmak) önerisiyle askeri liselerin programında olduğu gibi sivil okulların programına
1926 yılında eklenmişti. Askerlik dersleri ile ülke gençliğinin askerlik görevi öncesi
savaşa ve askerliğe psikolojik ve fiziksel açıdan hazırlanması amaçlanıyordu. Türkiye
eğitim sistemindeki militarist öğeler tartışma ve araştırmalarında en önemli malzemeyi
cumhuriyetin ilk yıllarında ortaöğretim programına giren ve farklı isimler ve içeriklerle
de olsa 2012 yılına kadar sivil eğitim sisteminde yer alan askerlik ile ilgili dersler
oluşturmaktadır. Askerliğe Hazırlık Dersleri ile ilgili mevcut çalışmalarda askerlik
eğitimine ilişkin kararlar, talimatnameler ve ders kitapları üzerinden siyasal iktidarın
hedefledikleri ve pratiğe koyduğu kadarı ele alınmıştır. Dersin okullarda nasıl
uygulanıldığına değinilmemiş dolayısıyla ilişkinin diğer ucunda bulunan öğretmen ve
öğrencilerin deneyimlerine yer verilmemiş/verilememiştir. Bu tezde farklı olarak
yukarıda değinilen kaynakların yanında Koç Üniversitesi Vehbi Koç Araştırma Merkezi
Arşivi, Ankara Devlet Konservatuarı (Musiki Muallim Mektebi) Koleksiyonu’ndaki
askerlik dersleri ilgili kayıtlardan yararlanarak askerlik derslerinin, cumhuriyet rejiminin
açtığı ilk önemli eğitim kurumu olan Musiki Muallim Mektebi’nde 1930-1935 yılları
arasındaki uygulamasına odaklanılacaktır | tr_TR |
dc.contributor.department | Tarih | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-10-09T08:19:09Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |