dc.contributor.advisor | Alkaya Yener, Yeşim | |
dc.contributor.author | Tokur, Doruk Görkem | |
dc.date.accessioned | 2020-09-25T13:19:03Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.identifier.citation | MLA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/22830 | |
dc.description.abstract | In the history of music, Ludvig van Beethoven is the Pioneer among the composers who
bridged the Classical era of the Romantic era. His bold and avant-garde approach to music
has brought Beethoven to the top amongst a handful of names in artistic creation. The
cornerstones of his music lies within his love for nature and people as well as his
emotional, tenacious, stubborn and contrary character. Despite that, he experienced one of
the most unfortunate illness a musician and a composer could have and struggled with the
deterioration of his condition towards the latter stages of his life. His tenacity and passion
to compose music have prevailed and made him one of the most remarkable composers of
all time.
This study has analyzed the Piano Sonata Op.110, No.31, which he composed late in his
career when he was completely deaf, through harmony, form and pianistic perspectives.
While conducting this analysis, the paper highlights the essential information for students
in detail. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Beethoven | tr_TR |
dc.subject | Piyano sonatı | |
dc.subject | Form | |
dc.subject | Armoni | |
dc.subject | Piyanistik | |
dc.title | Ludwig Van Beethoven’ın Op.110, No.31 Piyano Sonatı’nın Form, Armoni ve Piyanistik Açıdan İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Müzikte Klasik Dönem’i Romantik Dönem’e bağlayan ‘köprü besteci’ denildiğinde akla
gelen ilk isim Ludwig van Beethoven’dır. Müzik yazımındaki ileri görüşlülüğü ve
öncülüğü Beethoven’ı bir besteci olarak alanında zirveye çıkaran en önemli özelliktir.
Doğayı ve insanları seven, duygusal ve azimli kişiliği onun müziğinin temel yapı taşlarını
oluşturur. Bir müzisyen ve bestecinin başına gelebilecek en kötü sağlık sorunlarından biri
sayılabilecek ve gitgide daha da ağırlaşan sağırlık problemi ile ömrü boyunca mücadele
eden Beethoven’ın, bu sıkıntısına rağmen büyük bir tutkuyla besteciliğe devam etme azmi,
onun müziğine bağlılığının bir kanıtıdır.
Bu çalışmada Beethoven’ın en zor piyano sonatları arasında sayılan, geç döneminde
tamamen sağırken yazdığı sondan ikinci piyano sonatı Op. 110, No. 31’in analizi, üç ayrı
bölümü, form, armoni ve piyanistik açısından incelenmiştir. Beethoven’ın müziğinin
yenilikçiliğinin ve cesurluğunun en önemli örneklerinden biri olan bu sonatın incelenmesi
esnasında, öğrencilerin ve icracıların faydalanabileceği önemli müzikal, teknik ve
piyanistik bilgiler hedeflenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Piyano | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-09-25T13:19:03Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | project | tr_TR |