Show simple item record

dc.contributor.advisorAkman, Berrintr_TR
dc.contributor.authorŞansal, Selintr_TR
dc.date.accessioned2015-10-15T06:17:14Z
dc.date.available2015-10-15T06:17:14Z
dc.date.issued2014tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1903
dc.description.abstractThe study group consists of a number of 316 4-5-6 year old children attending public and private preschool and primary school first grade in the city of Ankara.Whether the children‟s drawings show difference according to sex, age, school type, parents‟ educational status and occupation, the number of members and children in the family, relations with the parents were investigated in the study. During data gathering process families were requested to fill in the form Family Data Form prepared by the researcher whereas children were asked to draw their families as animal families.At the end of the study it has been found that according to chi square analysis; there has been a meaningful difference in the most drawn animals according to sex, school type, age group and parents‟ educational status whereas a meaningful difference has not been found according to parents‟ occupation, number of members and children in the family and relations with the parents.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.subjectAnimal familiestr_TR
dc.titleÇocukların Çizdiği Hayvan Resimlerinden Aile İlişkilerinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2014/1565tr_TR
dc.contributor.departmentoldİlköğretim Anabilim Dalıtr_TR
dc.description.ozetÇalışma grubunu Ankara ilinde, resmî ve özel okulların okul öncesi sınıflarına ve ilköğretim birinci sınıfa devam eden 4-5-6 yaşındaki 316 çocuk oluşturmaktadır.Yapılan çalışmada çocukların yaptıkları resimlerin cinsiyete, yaşa, okul türüne, eğitim durumuna, ebeveynlerin mesleğine, ailedeki birey ve çocuk sayısına, ebeveynlerle olan ilişkilerine göre farklılık gösterip göstermediğine bakılmıştır. Verilerin toplanması sürecinde ailelerden araştırmacı tarafından hazırlanan Aile Bilgi Formunu doldurmaları, çocuklardan ise ailelerini hayvan ailesi olarak çizmeleri istenmiştir.Araştırma sonucunda çocukların çizdikleri aile resimlerinde ki-kare analizine göre; cinsiyet, okul türü, yaş grubu ve ebeveynlerin eğitim durumlarına göre en çok çizilen hayvanlarda anlamlı bir farklılık bulunurken, ebeveynlerin mesleğine, ailedeki birey ve çocuk sayısına ve ebeveynlerle ilişkilere göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record