Show simple item record

dc.contributor.advisorAltun, Ariftr_TR
dc.contributor.authorAkçapınar, Gökhantr_TR
dc.date.accessioned2015-10-15T06:11:44Z
dc.date.available2015-10-15T06:11:44Z
dc.date.issued2014tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1742
dc.description.abstractThe purpose of this study is to model students' academic performance based on their interaction data in an online learning environment with the help of data mining techniques. As a part of the first research question, it was aimed to compare different classification algorithms in order to find the best algorithms and the best predictors of students' end of year academic performance. In another research question, it was investigated if it is possible or not to predict students' academic performance in previous weeks with the help of selected predictors and algorithm. The results of the study showed that 86% of students who failed and passed the course at the end of the year were classified correctly. When results related to early prediction of students' end of year academic performance are examined, it can be seen that by the third week, 74% of students can be accurately classified.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.subjectAcademic performance predictiontr_TR
dc.titleÇevrimiçi Öğrenme Ortamındaki Etkileşim Verilerine Göre Öğrencilerin Akademik Performanslarının Veri Madenciliği Yaklaşımı İle Modellenmesitr_TR
dc.title.alternativeA Data Mining Approach To Students' Academic Performance Modeling In Online Learning Environment Based On Their Interaction Dataeng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.callno2014/1472tr_TR
dc.contributor.departmentoldBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
dc.description.ozetBu çalışma kapsamında çevrimiçi öğrenme ortamındaki etkileşim verileri kullanılarak öğrencilerin akademik performanslarının veri madenciliği yöntemleri ile modellenmesi amaçlanmıştır. Birinci araştırma sorusu kapsamında farklı sınıflama algoritmaları karşılaştırılarak öğrencilerin dönem sonu akademik performanslarını en iyi tahmin edecek algoritma ve değişkenlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bir diğer araştırma problemi kapsamında bu değişkenler ve seçilen algoritma kullanılarak öğrencilerin akademik performanslarının daha önceki haftalarda tahmin edilip edilemeyeceği araştırılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin çevrimiçi öğrenme ortamındaki etkileşim verileri kullanılarak dönem sonundaki akademik performanslarının %86 oranında doğru olarak tahmin edilebileceğini göstermiştir. Bunun daha önceki haftalardan tahmin edilip edilemeyeceği ile ilgili analizler incelendiğinde ise üçüncü hafta gibi kısa bir sürede %74 oranında doğru olarak tahmin edilebileceği görülmüştür.tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record