dc.contributor.advisor | Turan, Fahriye Figen | tr_TR |
dc.contributor.author | İşlek, Sinem | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T13:34:00Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T13:34:00Z | |
dc.date.issued | 2014 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1606 | |
dc.description.abstract | This study has been planned in order to research the relation of symbolic
behaviors and communication that evolved in preverbal period with vocabulary of children
who show normal development, have autistic spectrum disorder, and have developmental
delay. 15 children aged 2-5 year who have autistic spectrum disorder from Ankara Renkli
Yeni Ufuk Special Education and Rehabilitation Center, 16 children who have developmental
delay, and 16 children aged 0-3 year who show normal development from Ankara Minik
Hacettepeliler Nursery form the sample of the study. First of all family information form has
been filled in for all children participated in the study. In order to make sure that the children
participating in the study were at the same developmental stage their parents were
administered the Ankara Developmental Screening Inventory (ADSI), and then the groups
were matched accordingly. By talking to families of 47 children who form the sample of the
study, Communication and Symbolic Behavior Scales Development Profile Infant-Toddler
Checklist and Caregiver Survey, and Turkish Communicative Development Inventory were
filled in by the researcher. There’s been found difference between three groups with regards
to CSBS (Communication and Symbolic Behavior Scales) Caregiver Survey social
components (p= 0,045) and CSBS Infant-Toddler Checklist social components (p= 0,430).
There’s been found difference (p= 0,019) between feelings and making eye contact, which is
subtitle of CSBS Caregiver Survey social components, values of children participating in.
Between three groups there has been found difference (p= 0,048) between sounds values,
which is subtitle of CSBS Caregiver Survey speech components. There’s been found
difference between three groups who form the sample in feelings and making eye contact
(p=0,001), which one of subtitles of CSBS Infant-Toddler Checklist social components, and
gestures (p= 0,001). Relationship of TCDI Receptive Vocabulary with CSBS Caregiver
Survey components and relationship of TCDI Expressive Vocabulary with CSBS Caregiver
Survey components (p <0,05) is significant. Relationship of TCDI Receptive Vocabulary
with CSBS Baby-Child Checklist components and relationship of TCDI Expressive
Vocabulary with CSBS Baby-Child Checklist components (p <0,05) is significant. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Vocabulary set | tr_TR |
dc.title | Normal Gelişim Gösteren, Otistik Spektrum Bozukluğu Olan ve Gelişimsel Gecikmesi Olan Çocukların Söz Öncesi Gelişen Sosyal Iletişim ve Sembolik Davranışlarının Sözcük Dağarcığı ile İlişkisinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.callno | 2014/1420 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı | tr_TR |
dc.description.ozet | Yapılmış olan bu araştırma, normal gelişim gösteren, otistik spektrum bozukluğu olan ve
gelişimsel gecikmesi olan çocukların söz öncesi gelişen sosyal iletişim ve sembolik
davranışlarının sözcük dağarcığı ile ilişkisini incelemek amacı ile planlanmıştır. Araştırmanın
örneklemini Ankara Renkli Yeni Ufuk Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi’ne devam
eden 2-5 yaş arası 15 otistik spektrum bozukluğu olan çocuk ve 16 gelişimsel gecikmesi olan
çocuk ile Ankara Minik Hacettepeliler Kreşine devam eden 16 normal gelişim gösteren
çocuk oluşturmaktadır. Öncelikle örnekleme alınan tüm çocuklar için aile bilgi formu
doldurulmuştur. Örnekleme alınacak çocukların aynı gelişimsel dönemde olmalarını sağlamak
için çocukların ailelerine AGTE araştırmacı tarafından uygulanmış ve çocuklar gelişim
dönemlerine göre eşleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini oluşturan 47 çocuğun aileleri ile
görüşülerek İletişim ve Sembolik Davranış Ölçeği Gelişim Profili Bebek Çocuk Kontrol
Listesi ve Bakım Veren Kişi Anketi ile Türkçe İletişim Davranışları Gelişim Envanteri
araştırmacı tarafından doldurulmuştur. AGTE sonucunda örneklemi oluşturan üç grup
arasında AGTE gelişim yaşları açısından fark (p= 0,433 ) bulunmamaktadır. Üç grup arasında
İSDÖ Bakım Veren Kişi Anketi sosyal bileşenleri (p= 0,045) ve İSDÖ Bebek Çocuk Kontrol
Listesi sosyal bileşenler açısından (p= 0,430) fark bulunmuştur. Örneklemi oluşturan
çocukların İSDÖ Bakım Veren Kişi Anketi sosyal bileşenler alt başlığı olan duygular ve göz
kontağı kurma değerleri arasında fark (p= 0,019) bulunmuştur. Üç grup arasında İSDÖ Bakım
Veren Kişi Anketi konuşma bileşenleri alt başlığı olan sesler değerleri arasında fark
(P=0,048) bulunmuştur. İSDÖ Bebek Çocuk Kontrol Listesi sosyal bileşenler alt
başlıklarından duygular ve göz kontağı kurma(p= 0,001) ve jestlerde (p= 0,001) örneklemi
oluşturan üç grup arasında fark bulunmuştur. İSDÖ Bakım Veren Kişi Anketi bileşenleri ile
TİGE Alıcı Sözcük Dağarcığı’ nın ilişkisi ve İSDÖ Bakım Veren Kişi Anketi bileşenleri ile
TİGE İfade Edici Sözcük Dağarcığı’ nın ilişkisinin anlamlı olduğu (p <0,05) görülmüştür.
İSDÖ Bebek Çocuk Kontrol Listesi bileşenleri ile TİGE Alıcı Sözcük Dağarcığı’ nın ilişkisi
ve İSDÖ Bebek Çocuk Kontrol Listesi bileşenleri ile TİGE İfade Edici Sözcük Dağarcığı’ nın
ilişkisinin anlamlı olduğu (p <0,05) görülmüştür. | tr_TR |