dc.contributor.advisor | Artan, İsmihan | tr_TR |
dc.contributor.author | Ergül, Ayşegül | tr_TR |
dc.date.accessioned | 2015-10-14T13:34:00Z | |
dc.date.available | 2015-10-14T13:34:00Z | |
dc.date.issued | 2014 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/1601 | |
dc.description.abstract | This study aimed to develop “Evaluation Instrument for the Early Mathematical
Reasoning Skills” in order to determine the mathematical reasoning skills of children
in the area of measurement and data analysis-probability as well as to perform its
validity and reliability. Furthermore, variables such as the effect of child gender, age,
institution attended and part/full time attendance to the institution, total duration of
preschool attendance as well as age and educational background of their parents were
analyzed. The study group is composed of randomly selected 204 children of normal
development in Ankara at the age of 60-74 months attending dependent and
independent kindergarten, private preschools, daycare centers and kindergartens of
Ministry of National Education. Data were collected using “Evaluation Instrument
for the Early Mathematical Reasoning Skills” that is type of holistic rubric and
“Child Information Form” that was developed by the researcher. The instrument
developed was found to be reliable and valid. No significant difference was found
between the scores of reasoning areas and types of boys and girls. In addition, there
was no significant difference between the scores of age of parents and total duration
of preschool attendance for the reasoning areas and types. Older children gained
higher scores from the instrument than attendees of preschool and those attended
institutions part-time for the measurement and induction areas. It is observed that
children of university graduate fathers got higher scores as for the measurement and
induction areas; while, those of university graduate mothers had higher scores from
the data analysis-probability and induction areas. Moreover, no difference was found
among the variables for the deduction reasoning scores. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.subject | Preschool | tr_TR |
dc.title | Erken Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Aracı Geliştirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.callno | 2014/985 | tr_TR |
dc.contributor.departmentold | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, çocukların ölçme
ve veri analizi-olasılık alanlarındaki matematiksel akıl yürütme becerilerini
belirlemek için yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle “Erken Matematiksel
Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Aracı” geliştirilmiş ve geçerlik-güvenirlik
çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Bunun yanı sıra çocuğun cinsiyeti, yaşı, devam ettiği
kurum türü ve kuruma yarım/tam gün devam etme durumu, toplam okul öncesi
eğitim alma süresi ile ebeveyn yaş ve öğrenim durumu değişkenlerinin etkisi de
incelenmiştir. Çalışma grubunu Ankara ili merkez ilçelerinde Milli Eğitim
Bakanlığı’na bağlı anasınıfı, bağımsız anaokulu ve özel kreş, gündüz bakımevi ve
anaokulundan rastgele seçilen, 60-74 ay arasında olan, normal gelişim gösteren 204
çocuk oluşturmuştur. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen, bütüncül rubrik
türündeki “Erken Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Aracı” ve
“Çocuk Bilgi Formu” ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda; geliştirilen aracın
geçerli ve güvenilir olduğu bulunmuştur. Erkek ve kız çocukların puanları arasında
akıl yürütme alan ve türleri bakımından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ebeveyn
yaşlarının ve çocukların toplam okul öncesi eğitim alma süresinin akıl yürütme alan
ve türleri açısından alınan puanlarda anlamlı bir farklılık yaratmadığı görülmüştür.
Ölçme ve tümevarım başlıklarında büyük çocukların, buna paralel olarak ilköğretim
anasınıflarına ve diğer kurumlara yarım gün devam eden çocukların araçtan aldıkları
puanlar daha yüksektir. Yükseköğretim mezunu babaların çocuklarının ölçme ve
tümevarım başlıklarında, yükseköğretim mezunu annelerin çocuklarının ise veri
analizi-olasılık ve tümevarım başlıklarındaki puanlarının daha yüksek olduğu
görülmüştür. Tümdengelim türü akıl yürütme puanlarında belirtilen değişkenlerin hiç
birinde farklılık bulunmamaktadır. | tr_TR |