dc.contributor.advisor | Kıngır, Sevgi | |
dc.contributor.author | Kara, Serpil | |
dc.date.accessioned | 2019-12-02T12:29:41Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-11-21 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/11978 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the effect of Argument Based Inquiry Approach Supported with Models (ABIASM) on students' conceptual understanding and ability to form model supported argumentation in primary school science. In addition, the opinions of students and teachers about the implementation process were determined. The study was carried out with 107 students attending 4th grade in a primary school in Konya city center. In the study, which was designed as a quasi-experimental design, (ABIASM) approach was applied in the experimental group on ‘properties of matter’ and ‘lighting and sound technologies’ in accordance with the curriculum. In the classes identified as a comparison group, the teachers processed the program prepared for science courses with their pedagogical knowledge gained from their past experiences. In the study, conceptual comprehension tests of the determined units were used as data collection tools. Semi-structured interview forms were used in order to determine teachers’ and students’ opinions about (ABIASM) reports and implementation process. During the 21-week application period, t-test and ANCOVA were used to assess students conceptual understanding levels and their ability to form model supported argumentation. In order to assess the views of teachers and students, content analysis was conducted from qualitative analysis applications. According to the findings obtained from the study, it was found that (ABIASM) approach increased students' conceptual understanding levels. It was observed that the students' ability to form model supported argumentation increased in the process. Teachers 'and students' opinions about the implementation process were in parallel and it was determined that they had positive opinions about the (ABIASM) approach. As a result of the study, it was concluded that the (ABIASM) approach was generally more useful than the current application of primary science courses. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Argümantasyon becerileri | tr_TR |
dc.subject | Kavramsal anlama | tr_TR |
dc.subject | Model | tr_TR |
dc.subject | Model destekli argümantasyon tabanlı bilim öğrenme | tr_TR |
dc.title | Model Destekli Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının İlkokul Fen Dersinde Uygulanması | tr_TR |
dc.title.alternative | Implementation Of Argument Based Inquiry Approach Supported With Models In Elementary Science Course | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı, ilkokul fen bilimleri dersinde Model Destekli Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (MDATBÖ) yaklaşımının öğrencilerin kavramsal anlamaları ve model destekli argümantasyon oluşturabilme becerileri üzerine etkisinin belirlenmesidir. Ayrıca uygulama sürecine dönük öğrenci ve öğretmen görüşleri de belirlenmiştir. Araştırma, Konya il merkezinde bir ilkokulda 4. sınıfta öğrenim görmekte olan toplam 107 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Yarı deneysel desen olarak tasarlanan çalışmada, deney grubunda ‘Maddenin Özellikleri’ ile ‘Aydınlatma ve Ses Teknolojileri’ ünitelerinde MDATBÖ yaklaşımı uygulanmıştır. Karşılaştırma grubu olarak belirlenen sınıflarda öğretmenler mevcut pedogojik bilgileri ile fen bilimleri dersi öğretim programına uygun olarak öğretim yapmışlardır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, belirlenen ünitelere ait kavramsal anlama testleri kullanılmıştır. MDATBÖ raporları ve uygulama süreci hakkında öğretmen ve öğrenci görüşlerini belirleyebilmek adına ise yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. 21 hafta süren uygulama sürecinde, öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerini ve model destekli argümantasyon oluşturabilme becerilerini değerlendirebilmek için nicel analiz uygulamalarından bağımsız t-testi ve ANCOVA uygulanmıştır. Öğretmen ve öğrenci görüşlerini değerlendirebilmek adına ise nitel analiz uygulamalarından içerik analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre, MDATBÖ yaklaşımının öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerini arttırdığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin model destekli argümantasyon oluşturabilme becerilerinin ise süreç içinde arttığı görülmüştür. Uygulama süreci hakkında öğretmen ve öğrencilerin görüşleri paralellik göstermekte olup MDATBÖ yaklaşımı hakkında olumlu görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir. Araştırma sayesinde MDATBÖ yaklaşımının ilkokul fen bilimleri derslerinin mevcut uygulanış şekline göre daha faydalı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İlköğretim | tr_TR |
dc.embargo.terms | 5 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2020-05-05T12:29:41Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |