dc.contributor.author | Öztemiz, Semanur | |
dc.contributor.author | Bitri, Elsa | |
dc.contributor.author | Yılmaz, Bülent | |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T10:39:40Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T10:39:40Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/658-1896-1-PB-2.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/10795 | |
dc.description.abstract | The reading habit, as the result of the individual behavior of converting the action of reading into a repetitive one, is one of the activities that leads to the creation of meaningful relationships between information and the individual. Besides, there are many factors, from personality owned to the group or community belonged to, that undertake significative roles on the individual’s reading habits. In this study, it is aimed at revealing the relationships between the reading habits and the social personalities of the group which the society describes as “social individuals”. A descriptive method has been applied to the data collected through a survey. The survey was applied based on voluntariness of 100 people participating in social events such as cinema, theater, opera and concerts in Ankara. Results show that social individuals have strong reading habits, they read every day regularly, at least 1-2 hours per day. Although according to general standarts these individuals are found to be at the well-read status, they claim to “not read enough”. This strong and positive relationship between social personality and the act of reading enables us to infer that “as the individuals’ intellectual level and efforts increase individuals social awareness and rational modesty also increases”. | |
dc.language.iso | tur | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Sosyal birey | |
dc.subject | Okuma alışkanlığı | |
dc.subject | Sosyal kişilik | |
dc.subject | Social individual | |
dc.subject | Reading habit | |
dc.subject | Social personality | |
dc.title | Ankara'da Yaşayan Sosyal Bireylerin Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma | |
dc.title.alternative | An Investigation of Reading Habits of Social Individuals Living in Ankara | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.description.ozet | Bireyin, okuma eylemini tekrarlayan bir davranış biçimine dönüştürmesi sonucu oluşan okuma alışkanlığı, bilgi ve birey arasında anlamlı ilişkiler doğmasına neden olan etkinliklerden biridir. Bununla birlikte, sahip olduğu kişilikten ait olduğu gruba ya da parçası bulunduğu topluma kadar pek çok öge, bireyin okuma alışkanlığı üzerinde belirleyici rol üstlenmektedir. Yapılan bu çalışmada, toplumun “sosyal birey” olarak nitelendirdiği grubun okuma alışkanlıkları ile sosyal kişilikleri arasındaki ilişkileri ortaya koymak amaçlanmıştır. Betimleme yöntemine uygun olarak gerçekleştirilen araştırmanın verileri, anket aracılığıyla toplanmıştır. Anket, sinema, tiyatro, opera ve konser gibi sosyal etkinliklere katılan sosyal bireyler arasından gönüllülük esasına dayalı olarak araştırmaya katılan 100 kişiye uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler, sosyal bireylerin güçlü okuma alışkanlığına sahip olduklarını, her gün düzenli olarak, en az 1-2 saat okuduklarını, genel standartlara göre çok okuyan statüde bulunsalar da “yeterince okumadıklarını” düşündüklerini göstermiştir. Sosyal kişilik ile okuma eylemi arasında bulunan güçlü ve olumlu ilişki, “bireyin düşünsel düzeyi ve çabası arttıkça, toplumsal duyarlılığı ve ussal alçak gönüllüğü artar” çıkarsamasının yapılabileceğini göstermiştir | |
dc.relation.journal | Eğitim Bilim Toplum | |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | |
dc.identifier.volume | 14 | |
dc.identifier.startpage | 152 | |
dc.identifier.endpage | 171 | |
dc.funding | Yok | |