dc.contributor.author | Yılmaz, Bülent | |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T10:31:56Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T10:31:56Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/2354-4630-1-PB.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/10719 | |
dc.description.abstract | Being discussed in psycological, sociological, cultural etc senses, the action of
reading is a subject which is heavily studied on. However, the neuro-biological
approach requires the evaluation of the actions of reading findings and comments
with a different dimension. Focusing on the relation between brain and reading, this scientific field is trying to express how the brain performs the reading process
and also researches how reading influences the physiological and cognitive structure of the brain. According to the acquired findings, it is stated that individuals
develop mentally and their upper level mental activities such as self-consciousness
and assessment increase as a consequence of the reading skill, which is rather a
complex action. Moreover, it is comprehended that there are integral qualified
differences between weak and good readers in emotional, motor and cognitive
senses. It is suggested in general that the action of reading positively influences
the physiological structure of the brain. | |
dc.language.iso | tur | |
dc.publisher | TKD | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Okuma | |
dc.subject | Nörobiyoloji | |
dc.subject | Reading | |
dc.subject | Neurobiolog | |
dc.subject | Neuro-biology of reading | |
dc.title | Okumanın Nörobiyolojisi | |
dc.title.alternative | The Neuro-Biology of Reading | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.description.ozet | Psikolojik, sosyolojik, kültürel vb. bağlamlarda ele alınan okuma olgusu, üzerinde çok çalışılan bir konudur. Ancak, nörobiyolojik yaklaşım, bulgu ve yorumlar
okuma olgusunu farklı bir boyutuyla da değerlendirmemizi gerektirmektedir. Beyin-okuma ilişkisi üzerine odaklanan bu bilimsel alan, beynin okuma sürecini nasıl gerçekleştirdiğini ortaya koymaya çalışmakta ancak aynı zamanda okumanın
beynin fizyolojik ve bilişsel yapısını nasıl etkilediğini de incelemektedir. Elde edilen sonuçlara göre, gerçekleşmesi çok karmaşık bir işlem olan okuma becerisinin
sonucu olarak bireyin zihinsel olarak geliştiği, kendini bilme ve kendini denetleme
gibi üst düzey zihinsel etkinliklerinin arttığı belirtilmektedir. Ayrıca, zayıf okuyucularla iyi okuyucular arasında duyusal, motor ve bilişsel yönlerden bütünsel
nitelikli farklılıklar olduğu anlaşılmıştır. Genel olarak, okumanın beynin fizyolojik
yapısını olumlu etkilediği belirtilmektedir | |
dc.relation.journal | Türk Kütüphaneciliği | |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | |
dc.identifier.volume | 26 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.identifier.startpage | 142 | |
dc.identifier.endpage | 147 | |
dc.funding | Yok | |