dc.contributor.author | Önal, İnci | |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T10:10:42Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T10:10:42Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/116-164-1-SM.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/10544 | |
dc.description.abstract | This study identifi es factors which contributed to the development of lifelong learning and literacy
in Turkey from 1923 to 2010. Whilst a brief historical review is given of a range of policies which have
aff ected the fabric of literacy in Turkey, this article invites society to think about lifelong learning, literacy
and libraries as a concept, a process, and environment. The research was based on the survey and
historical methods, and used the range of diverse primary information sources. Important questions that
the research attempts to answer are: How does the pattern of literacy as a concept in process of historical
change contribute to the development of basic skills? What role did the contemporary factors play in the
development of lifelong learning, literacy and libraries? What had been the impacts of educational and
cultural policies relating to Turkey? What eff ects did they have on the subsequent Turkish cultural life?
The results of this article explore and suggest the motivational activities. | |
dc.language.iso | tur | |
dc.publisher | ÜNAK | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Libraries | |
dc.subject | Lifelong learning | |
dc.subject | Literacy | |
dc.subject | Kütüphaneler | |
dc.subject | Yaşam boyu öğrenme | |
dc.subject | Okuryazarlık | |
dc.subject | Kültür | |
dc.subject | Türkiye | |
dc.subject | Culture | |
dc.subject | Turkey | |
dc.title | Tarihsel Değişim Sürecinde Yaşam Boyu Öğrenme ve Okuryazarlık: Türkiye Deneyimi | |
dc.title.alternative | Lifelong Learning and Literacy in Process of Historical
Change: A Turkish Experience | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.description.ozet | Bu çalışma, Türkiye’de 1923 yılından 2010 yılına değin yaşam boyu öğrenmenin ve okuryazarlığın
gelişimine katkıda bulunan unsurları incelemektedir. Türkiye’de okuryazarlığın yapısını etkileyen
politikaların tarihsel geçmişi sunulurken, geniş çaplı çalışmalarımızı kapsayan bu makale toplumu
kavram, süreç ve ortam olarak yaşam boyu öğrenme, okuryazarlık ve kütüphaneler üzerine düşünmeye
davet etmektedir. Araştırma betimleme ve tarihsel metotlarla gerçekleştirilirken, yoğun olarak birincil
bilgi kaynakları kullanılmıştır. Yaptığımız araştırmalarla yanıtlanmaya çalışılan önemli sorular arasında
şunlar yer almaktadır: Tarihsel değişim süreci içinde okuryazarlık kavramıyla ilgili temel gelişmeler
nasıl gerçekleşmiştir? Yaşam boyu öğrenmeyi, okuryazarlık türlerini ve kütüphaneleri etkileyen çağdaş
gelişmeler nelerdir? Türkiye’de ulusal eğitim ve kültür politikalarının etkisi neler olmuştur? Bunlar Türk
kültür hayatında kütüphanelere yönelik olarak hangi gelişmeleri ortaya çıkarmıştır? Gerçekleştirilen
çalışmalarla ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda gelişime yöneltecek öneriler sunulmaktadır. | |
dc.relation.journal | Bilgi Dünyası | |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | |
dc.identifier.volume | 11 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.identifier.startpage | 101 | |
dc.identifier.endpage | 121 | |
dc.funding | Yok | |