Browsing by Title
Now showing items 28238-28257 of 29443
-
Üstbilişsel Strateji Eğitiminin İngilizce Akademik Yazma Başarısına ve Üstbilişsel Farkındalığa Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study investigates effects of instructional activities designed with metacognitive strategies on English academic writing achievement and metacognitive awareness of Turkish students. The study was conducted with the ... -
Üstün Arza Tabi Olması Kuralının İstisnası Olarak Taşkın Yapı
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022-06)The rule that the property of the things on the land belongs to that land, which is a principle that has survived from Roman law, is called those above belong to the land. However, this rule is not absolute. There are some ... -
Üstün Öğrenciler İçin Hazırlanan Çalışma Etkinliklerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to determine the effect of the study activities prepared for gifted students on their creative thinking skills. In the study, one of the quantitative research methods, quasi-experimental design ... -
Üstün Yetenekli Çocukların Eğitim Süreçlerinde Kültürel ve Sosyal Sermaye: Ankara Bilsem Örneği
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015)In this research the role of cultural and social capital in the process of education of gifted children were examined. Cultural and social capital theories were examined in the study. Theoretical and conceptual framework ... -
Üstün Yetenekli Öğrencilere Yönelik Geliştirilen Farklılaştırılmış Matematik Dersi Öğretim Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-07-01)The needs of the gifted & talented individuals differ during their educational process due to their above general and specific abilities, high level of task commitment and high level of creativity. It is required to provide ... -
Üstün Yetenekli Öğrencilere Yönelik Zenginleştirilmiş Öğretim Programının Bilimsel Süreç Becerilerine ve Başarıya Katkısına İlişkin Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study is prepared due to the lack of the science curriculum for gifted students by considering their needs and the struggles at the institutions which provide education for them to develop an enriched science ... -
Üstün Yetenekli Öğrencileri Genel Eğitim Sınıfında Destekleyecek Sınıf Öğretmeninin Sahip Olması Gereken Yeterlikler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this research was to reveal the competencies for classroom teachers to support elementary gifted students in the regular classrooms. This research which was conducted as a mixed method research, was an ... -
Üstün Yetenekli Öğrencilerin Matematiksel Yaratıcılıklarının Matematiksel Modelleme Sürecinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study was to investigate gifted middle school students’ individual and collective creativity regarding mathematics as they engage in model eliciting activities. The study also aimed at describing ... -
Üstün Yetenekli ve Normal Gelişim Gösteren Çocukların Zihin Kuramı Becerileri Açısından Değerlendirilmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-21)BÜLBÜN AKTI, B. Evaluation of Gifted and Normal Development Children in Terms of Theory of Mind Skills. Hacettepe University, Graduate School of Health Sciences Child Development and Education Program, PhD Dissertation, ... -
Üstün Yetenekliler Eğitiminde Öğretmen Yetiştirme Politikalarına Yönelik Model Önerisi: Karma Yöntem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to develop a model for training teachers of gifted students based on stakeholder opinions regarding policy documents and teacher training policies for gifted students in our country. Furthermore, ... -
Üstün Zekalı Öğrenciler İçin “Bir Mentor Çiz Testi” nin Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This research aims to develop a measurement tool to determine the preferences of students regarding the mentor, who is one of the educational strategies frequently used in the education of gifted students. Within the scope ... -
Üstün Zekâlı Kızlara Yönelik Hazırlanan Genel ve Akademik Benlik Algısı Geliştirme Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-05)The self is a dynamic concept that is shaped as a result of interactions with the environment from the first years of the individual's life. Autobiographical interpretations developed for this concept constitute the ... -
Üstün Zekâlı Öğrencilere Yönelik Farklılaştırılmış Matematik Öğretiminin Etkililiği: Bir Meta-Analiz Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study, aimed to examine the effect of differentiated mathematic instruction, which is often used with gifted students. Differentiated instruction is modification of the content, process and product considering the ... -
Üstün Zekâlı Öğrencilerin Fen Bilimlerine Özgü Yeteneklerinin Değerlendirilmesi: Bir Test Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-03-13)Various measurement instruments (intelligence tests, general ability tests, academic tests and scales) have been developed in order to identify gifted individuals in our country and in the world. Although these instruments ... -
Üstün Zekâlı Öğrencilerin Fen Bilimlerini Öğrenmedeki Beklenmedik Düşük Başarılarının Nedenlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-25)The aim of the research is to identify gifted students at the middle school level who exhibit underachievement in science learning, determine the factors that lead them to underachievement in science learning, and provide ... -
Üstün Zekâlı Öğrencilerin Tanılama Sonrası Sağlanan Üst Düzey Etkinliklere Aday Gösterilmesine İlişkin İki Stratejinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed to investigate second nomination strategies used by teachers who nominate gifted 3rd and 4th grade students enrolled in Science and Art Centers (SACs) for various high-level activities (projects, competitions, ... -
Üstün Zekâlılar ve Yeteneklilere Eğitim Veren Öğretmenlerin Öğretimde Rol Değiştirmeye İlişkin Yeterliliklerinin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this research is to investigate the effective role changing competencies of teachers working in BİLSEM, which provides education to gifted students. The study is a two-stage research, the first is descriptive ... -
Üveit Patolojisinde Pteridin ve Kinürenin Yolaklarındaki Olası Değişimlerin Incelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014)Uveitis is an intraocular inflammation affecting the highly vascularised uveal tissue. Early recognition and appropriate therapeutic intervention of uveitis is important since it may be associated with systemic disease and ... -
Üzerinde Açıklık Bulunan Yapıların Ekranlama Etkinliği Hesabı
(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015)For military systems and daily used electronic devices to function, electromagnetic interference coming from outside must be minimized as much as possible and therefore electromagnetic compatibility is an important subject. ... -
Üzüm Çekirdeği Tozunun Çiğ ve Pişmiş Dana Eti Köftelerde Antioksidan Kapasite ve Lipit Oksidasyonuna Etkisi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019)Arslan, M. The Effect of Grape Seed Powder on Antioxidant Capacity and Lipid Oxidation in Raw and Cooked Meatballs, Hacettepe University Graduate School Health Sciences Nutrition and Dietetics Doctor of Philosophy Thesis, ...