dc.contributor.advisor | Tek, Şinasi | |
dc.contributor.author | Bozdemir, Gamze | |
dc.date.accessioned | 2019-09-17T12:30:48Z | |
dc.date.issued | 2019-09-06 | |
dc.date.submitted | 2019-08-29 | |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8940 | |
dc.description.abstract | In this study, instead of dealing with issues such as suffering or torture that push the limits
of the body; it is intended to explore beyond what is seen and said. In the context of
performativity, the repercussions of the existing, ignored and disturbing unconscious acts
and the loss of emotions that have existed but disappear with time will be examined. The
revelation of existing but forgotten acts in daily life will be examined within the scope of
performativity, within the implications of the body and the objects created with the body.
The emergence of unconscious impulses, the transformation of the object into the symbol
of consciousness and the release of the neurosis of the impulse, the reopening of the object
that causes the desire, is manifested in the acts created by the disgusting experiences of the
subject-self. The flesh, which is the boundary of the body and the body that realizes
learning and experiencing, is analyzed in the performative field and the physical language
is analyzed and the experimental / artistic works performed within the scope of this
language are aimed to be read and examined on the intellectual track of the unconscious.
The effect of relational psychoanalytic theory on performativity is examined and artistic
performative practice is associated with psychoanalytic approach. Although many
performances have been made regarding the effect that the artist's experience can have on
the audience, this report will examine the performative implications created ontologically
from the artist's performance and the actions of the audience involved in this performance.
In the first part, the term of Performativity, which Austin, Searle and Derrida developed, is
examined comparatively, but it contains information about Butler's transposition of
utterances into action within the body of gender. In the second part, performative
implications are examined in the light of the experiences of the artists. In the third chapter,
the performative practices obtained with the applications are developed. | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Performatif | |
dc.subject | Beden | |
dc.subject | Ten | |
dc.subject | Algı | |
dc.subject | İğrençlik | |
dc.subject | Özne | |
dc.subject | Nesne | |
dc.subject | İzleyici | |
dc.subject | İmalar | |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Güzel sanatlar | tr_TR |
dc.title | Performatif İmalar ve Beden | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada bedenin sınırlarını zorlayan acı çekme ya da işkence benzeri konularla
ilgilenmek yerine; görünenin ve söylenenin ötesini keşfetmek amaçlanmıştır. Arka planda
kalan, görmezden gelinen ve bilinçdışını rahatsız eden edimlerin görünür hale gelmesi,
daha önce var olan fakat zamanla yitip giden duyguların tekrar ortaya çıkması
performatiflik kapsamında mercek altına alınacaktır. Gündelik hayat dâhilinde var olan
fakat unutulan edimlerin açığa çıkarılması performatiflik konusu dâhilinde, beden ve
bedenle birlikte oluşturulan nesneler üzerinden yaratılan imalar kapsamında incelenecektir.
Bilinçdışında var olan dürtülerin açığa çıkması, nesnenin bilinç simgesine dönüşümü ve
dürtünün nevrozu açığa çıkarması, arzuya neden olan nesnenin tekrar işleve açılması,
özne-ben’in karşıtı olma niteliğine sahip olan iğrenç’in verdiği rahatsız edicilik deneyimler
yoluyla oluşan edimlerde kendini göstermektedir. Deneyimlemeyle öğrenme ve deneyimi
gerçekleştiren beden ve bedenin sınırı olan ten, performatif alanda incelenerek bedensel
dilin çözümlenmesi ve bu dilin oluşturduğu imalar kapsamında yapılan deneysel/sanatsal
çalışmaların bilinçdışının düşünsel izleği üzerinden okunarak incelenmesi
hedeflenmektedir. İlişkisel psikanalitik kuramın performatiflik kapsamındaki etkisi
irdelenmiş olup, psikanalitik yaklaşımla sanatsal performatif pratik ilişkilendirilmiştir.
Sanatçının deneyimlediği eylemin izleyici üzerinde sağlayabileceği etkiye ilişkin pek çok
performans gerçekleştirilmesine karşın, bu raporda sanatçı performansı ve bu performansa
dâhil olan izleyicinin gerçekleştirdiği eylemlerle ilgili çalışmalar ontolojik açıdan yaratılan
performatif imalar incelenecektir. Birinci bölümde, Austin, Searle ve Derrida’nın
geliştirdiği Performatiflik terimi karşılaştırmalı olarak incelenirken, Butler’ın
sözcelemlerin eyleme dönüşmesini toplumsal cinsiyet kapsamında bedene aktarmasına
ilişkin bilgiler içerir. İkinci bölümde sanatçıların deneyimleri ışığında performatif imalar
incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise yapılan uygulamalarla edinilen performatif pratikler
geliştirilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Heykel | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-09-17T12:30:48Z | |