dc.contributor.advisor | Karabağ Sarı, Çağla | |
dc.contributor.author | Kayacan , Zeynep | |
dc.date.accessioned | 2019-08-26T08:28:12Z | |
dc.date.issued | 2019-08-26 | |
dc.date.submitted | 2019-06-19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8719 | |
dc.description.abstract | From the 1980s onwards in Turkey, different ethnic, religious and cultural identity of the claim can
be said to have become apparent in both political cultural areas. In the 1990s, when factors such
as EU membership negotiations, ongoing conflicts with the PKK, and class inequality created by
neoliberal policies in the economy were added, the 1990s had an environment where different
identities became visible in the social and political sphere. Concordantly, Turkish cinema also
experienced similar transformations; visibility of the films that host a common language, that
shape around themes such as identity issues, belongingness. This new tendency is located with
the expression of the New Turkish Cinema in the thesis, the representations of the Kurds and the
Kurdish Issue are focused on. From the films discussed that the movie I Saw the Sun that is
involved in the part that forms the popular cinema side of the New Turkish Cinema and the movie
Breath: Long Live the Homeland that can be said to be located between popular cinema and
‘’alternative cinema’’ is important for examining how Kurdish identity is positioned against
Turkishness within the framework of militarist-nationalist perspective. The movies Voice of My
Father/Dengê Bavê Min (Orhan Eskiköy, Zeynel Doğan, 2012) and Song of My Mother/Klama
Dayîka Min (Erol Mintaş, 2014) differentiate from the first two films with both narrative and formal
features, allowing the audience to look at the Kurdish Issue from the ‘’inside’’. These two films
also take part in political cinema samples of the New Turkish Cinema. The representations in
these four films which are in sample group, in which the Kurds and the Kurdish Issue are
discussed around themes such as military and militarism, the nation-state, the construction of
national identity and the “other’’, the relationship between forced migration, language and identity,
trauma and testimony. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kürt sorunu | tr_TR |
dc.subject | Kürt sorununun filmlerdeki temsili | tr_TR |
dc.subject | Milliyetçilik | tr_TR |
dc.subject | Militarizm | tr_TR |
dc.subject | Kimlik | tr_TR |
dc.subject | Ulus-Devlet | tr_TR |
dc.subject | Yeni Türkiye sineması | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi:Sosyal bilimler | tr_TR |
dc.title | Yeni Türkiye Sinemasında Kürtlerin ve Kürt Sorununun Temsili | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Türkiye’de 1980’lerden itibaren farklı etnik, dini ve kültürel kimliklerin hak taleplerinin hem siyasal
hem de kültürel alanda belirgin hale geldiği söylenebilir. 1990’larda ise AB üyelik müzakereleri,
PKK ile devam eden çatışmalar, ekonomideki neoliberal politikaların yarattığı sınıf eşitsizliği gibi
etkenler de eklenince, 1990’lar farklı kimliklerin görünür hale geldiği ve bu farklı kimliklerin
toplumsal ve siyasal alanda söz hakkı talep ettiği bir ortama sahip olmuştur. Bu tarihsel bağlamla
paralel olarak, Türkiye sinemasında da benzer dönüşümler yaşanmış, ortak bir dili barındıran,
kimlik meselesi, aidiyetsizlik gibi temalar etrafında şekillenen filmler üretilmiştir. Bu yeni yönelim,
tezde Yeni Türkiye Sineması tanımlamasıyla karşılık bulmaktadır ve söz konusu sinemada Kürt
kimliğinin ve Kürt Sorununun nasıl temsil edildiğine odaklanılmaktadır. Tez kapsamında Yeni
Türkiye Sinemasının popüler sinema kanadına dâhil olan Güneşi Gördüm (Mahsun Kırmızıgül,
2009) filmi ile popüler sinemayla “alternatif sinema” arasında konumlandığı söylenebileceğimiz
Nefes: Vatan Sağ Olsun (Levent Semerci, 2009) filmi, Kürt kimliğinin Türklük karşısında, militaristmilliyetçi
bakış açısı çerçevesinde nasıl konumlandırıldığını incelemek üzere örnekleme dâhil
edilmiştir. Babamın Sesi/ Dengê Bavê Min (Orhan Eskiköy, Zeynel Doğan, 2012) ve Annemin
Şarkısı/ Klama Dayîka Min (Erol Mintaş, 2014) filmleri ise hem anlatısı hem de biçimsel özellikleri
ile ilk iki filmden farklılaşarak, seyirciye Kürt Sorununa “içeriden” bakma olanağı tanımaktadır. Bu
iki film aynı zamanda Yeni Türkiye Sinemasının politik film örnekleri arasındadır. Kürtlerin ve Kürt
sorununun temsilinin incelendiği örnekleme dâhil edilen dört filmde yer alan temsiller, askerlik ve
militarizm, ulus-devlet, ulusal kimliğin ve “öteki”nin inşası, zorunlu göç, dil ve kimlik ilişkisi, travma
ve tanıklık gibi temalar etrafında tartışılmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İletişim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |