Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTunç,Tanfer Emin
dc.contributor.authorAkçil, Gizem
dc.date.accessioned2019-07-09T08:01:42Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/7787
dc.description.abstractKnown for her short story collection The Lottery and Other Stories (1948), the American author Shirley Jackson (1916–1965) has been an inspiration for subsequent Gothic-fantastic and horror fiction writers. This dissertation analyzes Shirley Jackson’s novels— Hangsaman (1951), The Bird’s Nest (1954), The Sundial (1958), The Haunting of Hill House (1959), and We Have Always Lived in the Castle (1962)— in light of the genre of the “Female Gothic,” a term coined by Ellen Moers in Literary Women (1976) to refer to literary works written by women in the Gothic mode since the eighteenth century. Incorporating fear and horror into the stories of alienated female characters in uncanny Gothic settings, “Female Gothic” has articulated women’s struggles to move outside the constrictive domestic sphere and beyond traditional, normative gender roles. Shirley Jackson’s fiction blurs the boundaries between the self and Gothic space, and between the real and the fantastic, thereby shedding light on how the corruption of human society, bigotry, moral degradation, the patriarchal order, and the remnants of the nineteenth century cult of true womanhood in the mid-twentieth century America trigger the female protagonists’ identity fragmentation, madness (mental turmoil/distress), and departure from “reality.” The Gothic-fantastic elements in Shirley Jackson’s novels, the uncanny motifs of Gothic doubles, fragmented/split identities, and Gothic mansions reflect personal traumas, and can either bring about self-infliction/destruction, or enable the resistance and subversion of social limitations and undesirable outside realities. Thus, Jackson’s haunted, Gothic sanctuaries have a paradoxical quality as they appear both as symbols of domestic confinement and imprisonment, and as a sort of fantastic refuge in which female characters, as haunted and haunting heroines, can disrupt patriarchy from within and establish a new order based on sisterhood.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectGotik
dc.subjectKadın gotiği
dc.subjectShirley Jackson
dc.subjectTekinsizlik
dc.subjectBölünmüş benlik
dc.subjectYabancılaşma
dc.subjectDelilik
dc.subjectGotik mekân
dc.subjectPerili ev
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Dil ve edebiyattr_TR
dc.titleHaunted and Haunting Heroines within Gothic Settings: Alienation, Madness, and the Uncanny in Shirley Jackson’s Female Gothictr_en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetThe Lottery and Other Stories (Piyango) (1948) adlı kısa öykü derlemesiyle tanınan Amerikalı yazar Shirley Jackson (1916-1965) Gotik-fantastik ve korku türünde eserler üreten sonraki yazarlar için ilham kaynağı olmuştur. Bu çalışma Shirley Jackson’ın Hangsaman (1951), The Bird’s Nest (1954), The Sundial (1958), The Haunting of Hill House (Tepedeki Ev) (1959) ve We Have Always Lived in the Castle (Biz Hep Şatoda Yaşadık) (1962) adlı romanlarını “Kadın Gotiği” edebi türü kapsamında inceleyecektir. Ellen Moers’ın Literary Women (1976) başlıklı çalışmasında geçen “Kadın Gotiği” terimi on sekizinci yüzyıldan beri kadın yazarlar tarafından kaleme alınan Gotik eserleri kapsamaktadır. Korku ögeleri ve tekinsiz Gotik mekanlardaki yabancılaşmış kadın karakterlerin hikâyeleri aracılığıyla, “Kadın Gotiği” edebi türü kadınların kısıtlayıcı toplumsal cinsiyet rollerine karşı verdikleri mücadeleyi dile getirmiştir. Shirley Jackson’ın eserleri benlik ve Gotik mekân, gerçek ve hayali olan arasındaki ayrımı belirsizleştirerek kadın karakterlerin benlik bölünmesine, deliliğe (zihinsel karmaşaya) ve gerçeklikten uzaklaşmaya neden olan toplumsal yozlaşmayı, bağnazlığı, ahlaki çöküşü, yirminci yüzyıl Amerikan toplumundaki ataerkil düzeni ve “gerçek kadınlık” kültünü eleştirir. Shirley Jackson’ın romanlarındaki Gotik-fantastik unsurlar, “tekinsiz” ögeler, Gotik çift, bölünmüş benlik, Gotik malikane ve perili ev motifleri, kişisel travmaları yansıtmaktadır ve bireyin kendine zarar vermesine neden olabildiği gibi aynı zamanda toplumsal kısıtlamaların ve olumsuz dış gerçekliklerin ötesine geçmeye de olanak sağlar. Bu nedenle, romanlardaki perili, Gotik yapılar hem domestik semboller olarak hem de kadın kahramanların ataerkil düzeni bozup kız kardeşliğe dayanan yeni bir düzen kurdukları fantastik sığınaklar olarak temsil edildiğinden çelişkili bir özellik taşımaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentAmerikan Kültürü ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2019-07-09T08:01:42Z
dc.identifier.ORCIDORCID#0000-0002-3076-0954tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess