Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKaya , Sıdıka
dc.contributor.authorOğuz Alramazanoğlu , Buket
dc.date.accessioned2019-07-01T07:02:41Z
dc.date.issued2019-06
dc.date.submitted2019-05-29
dc.identifier.citationAPAtr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/7697
dc.description.abstractThe determination, measurement, following and reporting of the costs of activities carried out within the scope of quality at hospitals will be guide the hospital management in terms of evaluating the effectiveness of the studies conducted on the quality targets and making the necessary arrangements. The aim of this research is to give information about plans and precautions that can be take to improve quality and reduce costs with the analysis of activities costs classifying them according to their prevention, assessment and evaluation and failure costs. The datas were obtained by examining the medical, administrative, financial and technical records of the hospital where the research was conducted and by interviewing with the related unit employees, quality management department and hospital administration. The research was conducted at a state hospital in Sakarya. In the research, first of all it was given information about basic concepts under the general information title, then, its material and method was explained, and after that, in the finding and discussion part. The quailty costs of the hospital were classified as prevention, assessment and evaluation, internal failure and external failure according to PAF (Prevention-Appraisal-Failure) model. The obtained cost data were evaluated with the help of tables and graph percents. Quality cost items related to preventive, assessment and evaluation and failure were evaluated by proportioning according to total cost, total quality cost and related total main quality cost. It was utilized from ratio analysis and pareto analysis while analysing datas. It was determined that the total quality cost in total cost found %20,69. It was determined that preventive costs had the most part within total quality costs (%95,59). Assessment and evaluation (%2,99), external failure (%1,20) and internal failure (%0,23) follow preventive cots. In the last part of the thesis, it was advised on the importance of following quality costs at the hospitals, improving the content of identified cost items and which section studies should be concentrated on.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY i YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI ii ETİK BEYAN iv TEŞEKKÜR v ÖZET vi ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER x SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ xiv TABLOLAR DİZİNİ xv ŞEKİLLER DİZİNİ xvii GİRİŞ 1 1. GENEL BİLGİLER 4 1.1. KALİTE 4 1.1.1. Kalite Kavramı 4 1.1.2. Kalite Kavramının Tarihsel Gelişimi 5 1.2. TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ 7 1.2.1. Toplam Kalite Yönetiminin Önemi 9 1.2.2. Toplam Kalite Yönetim Süreci 11 1.2.2.1. Yönetimin Bağlılığı ve Liderlik 12 1.2.2.2. Müşteri Odaklılık 13 1.2.2.3. Toplam Katılımcılık ve Çalışanların Geliştirilmesi 15 1.2.2.4. Sistematik Analiz 16 1.2.2.5. Sürekli İyileştirme 17 1.2.3. Sağlık İşletmeciliğinde Toplam Kalite Yönetimi 18 1.3. KALİTE MALİYETİ 21 1.3.1. Kamu Hastanelerinde Maliyet 22 1.3.2. Kalite – Maliyet İlişkisi 24 1.3.3. Kalite Maliyet Modelleri 27 1.3.3.1. Faaliyete Dayalı Maliyetleme 29 1.3.3.2. Süreç Maliyet Modeli 30 1.3.3.3. Fırsat ve Maddi Olmayan Maliyet Modeli 31 1.3.3.4. Crosby’ nin Modeli 32 1.3.3.5. Kalite Kaybı Yaklaşımı 32 1.3.3.6. PAF (Prevention – Appraisal – Failure) Modeli 34 1.3.4. Kalite Maliyetlerinin Sınıflandırılması 35 1.3.4.1. Önleme Maliyetleri 37 1.3.4.2. Ölçme – Değerlendirme Maliyetleri 38 1.3.4.3. Başarısızlık Maliyetleri 39 1.3.4.3.1. İç Başarısızlık Maliyetleri 40 1.3.4.3.2. Dış Başarısızlık Maliyetleri 41 1.3.5. Kalite Maliyetlerinin Analizi 41 1.3.5.1. Kalite Maliyetlerinin Analizinde Kullanılan Teknikler 42 1.3.5.1.1. Trend Analizi 43 1.3.5.1.2. Oran (Rasyo) Analizi 44 1.3.5.1.3. Pareto Analizi 45 2. GEREÇ VE YÖNTEM 47 2.1. ARAŞTIRMANIN AMACI 47 2.2. ARAŞTIRMA SORULARI 47 2.3. ARAŞTIRMANIN UYGULANDIĞI HASTANE 48 2.4. VERİLERİN TOPLANMASI 49 2.5. VERİLERİN ANALİZİ 53 2.6. SINIRLILIKLAR 53 2.7. VARSAYIMLAR 54 3. BULGULAR 56 3.1. TÜRLERİNE GÖRE HASTANE KALİTE MALİYETLERİ 56 3.1.1. Önleyici Faaliyet Maliyetleri 56 3.1.1.1. Hasta Güvenliğini Sağlama Maliyeti 56 3.1.1.2. Çalışan Güvenliğini Sağlama Maliyeti 58 3.1.1.3. Enfeksiyon Kontrolünü Sağlama Maliyeti 59 3.1.1.4. Sterilizasyon Maliyeti 60 3.1.1.5. Hasta Dosyası ve Arşivleme Maliyeti 62 3.1.1.6. Hizmete Erişim Maliyeti 63 3.1.1.7. Kalite Eğitimleri 64 3.1.1.8. Hastane Hizmet İçi Eğitimleri Maliyeti 64 3.1.1.9. Haşerelerle Mücadele Maliyeti 65 3.1.1.10. Tıbbi Makine ve Ekipman Maliyeti 66 3.1.1.11. Tıbbi Atık Yönetimi Maliyeti 66 3.1.1.12. Hizmet Alımı Firma Maliyeti 67 3.1.1.13. Makine, Teçhizat, Bakım ve Onarım Maliyeti 67 3.1.1.14. Bilgi Güvenliği Maliyeti 68 3.1.1.15. Çamaşırhane Maliyeti 69 3.1.1.16. Temizlik Malzemeleri Alımı Maliyeti 69 3.1.1.17. Tesis Güvenliği Maliyeti 70 3.1.1.18. Personel Sağlık Taramaları Maliyeti 71 3.1.2. Ölçme –Değerlendirme Maliyetleri 71 3.1.2.1. Kalibrasyon ve Bakım Onarım Maliyeti 72 3.1.2.2. Anket Maliyeti 72 3.1.2.3. Tıbbi Kayıtların Kontrolü Maliyeti 73 3.1.2.4. Satın Alınan Tıbbi Cihaz ve Tıbbi Malzemenin Kontrolü Maliyeti 74 3.1.2.5. Stok Kontrol, Değerlendirme ve Takip Maliyetleri 74 3.1.2.6. İnternet ve Telefon Maliyeti 75 3.1.2.7. Kalite Birimi Çalışanları Maliyeti 75 3.1.2.8. Öz Değerlendirme Maliyeti 76 3.1.2.9. Risk Değerlendirme Maliyeti 76 3.1.3. İç Başarısızlık Maliyetleri 76 3.1.3.1. Dosya Kontrolü ve Eksikliklerin Giderilmesi Maliyeti 77 3.1.3.2. Tetkiklerin Tekrarlanması Maliyeti 77 3.1.3.3. Başarısızlık Analizi Maliyeti 78 3.1.4. Dış Başarısızlık Maliyetleri 78 3.1.4.1. Hasta Şikâyet ve Memnuniyetlerinin İncelenmesi ve Geribildirim Maliyetleri 79 3.1.4.2. Yoğun Bakım Ünitesine 48 Saat İçerisinde Tekrar Yatışı Yapılan ve Acil Servis Birimine 24 Saat İçerisinde Tekrar Başvuran Hasta Maliyeti 80 3.2. TOPLAM MALİYETLER İÇİNDE KALİTE MALİYETLERİNİN ORANI 82 4. TARTIŞMA 90 4.1. ÖNLEME MALİYETLERİ 90 4.2. ÖLÇME – DEĞERLENDİRME MALİYETLERİ 92 4.3. İÇ BAŞARISIZLIK MALİYETLERİ 94 4.4. DIŞ BAŞARISIZLIK MALİYETLERİ 95 5. SONUÇ 97 6. ÖNERİLER 100 KAYNAKLAR 102 EKLER 111 EK 1: ETİK KURUL ONAYI 111 EK 2: ARAŞTIRMA İZİN YAZISI 112 EK 3: ORİJİNALLİK RAPORU 113tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKalite maliyetitr_TR
dc.subjectÖnleyici maliyettr_TR
dc.subjectÖlçme-değerlendirme maliyetitr_TR
dc.subjectİç başarısızlık maliyetitr_TR
dc.subjectDış başarısızlık maliyetitr_TR
dc.subjectHastanetr_TR
dc.subjectPAF kalite maliyet hesaplama modelitr_TR
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Sosyal bilimlertr_TR
dc.titlePAF Modeli İle Bir Devlet Hastanesinde Kalite Maliyetlerinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetHastanelerde kalite kapsamında yürütülen faaliyetlerin maliyetlerinin tespiti, ölçümü, takibi ve raporlandırılması hastane yönetimine belirlenen kalite hedeflerine yönelik yürütülen çalışmaların etkinliğinin değerlendirmesi ve gerekli düzenlemelerin yapılması açısından yol gösterici olmaktadır. Bu araştırmanın amacı; bir devlet hastanesinde kalite maliyetlerinin PAF modeline göre önleme, ölçme – değerlendirme, iç ve dış başarısızlık grupları bazında ortaya çıkarılarak her bir kalite maliyet kaleminin bağlı bulunduğu ilgili ana kalite maliyet grubuna oranı, toplam kalite maliyetine oranı ve toplam maliyete oranını belirlemektir. Veriler araştırmanın yürütüldüğü hastaneye ait tıbbi, idari, mali ve teknik kayıtların incelenmesi ve ilgili birim çalışanları, kalite birimi ve hastane yönetimi ile görüşmeler yapılarak elde edilmiştir. Araştırma Sakarya’ da bir devlet hastanesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öncelikle genel bilgiler başlığı altında temel kavramlar hakkında bilgi verilmiş, araştırmanın gereç ve yöntem kısmı açıklanmış ve sonrasında bulgular ve tartışma kısmında hastanenin kalite maliyetleri PAF (Prevention-Appraisal-Failure) modeline göre önleme, ölçme – değerlendirmeÖnleyici, ölçme-değerlendirme ve başarısızlık ile ilgili kalite maliyet kalemleri; toplam maliyete, toplam kalite maliyetlerine ve bağlı olduğu ana kalite ma, iç başarısızlık ve dış başarısızlık maliyetleri olarak gruplandırılmıştır. Elde edilen maliyet değerleri, yüzdesel olarak grafik ve tablolar yardımı ile değerlendirilmiştir. liyet toplamına göre oranlanarak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde oran analizi ve pareto analizinden faydalanılmıştır. Toplam maliyet içerisinde toplam kalite maliyetinin %20,69 orana sahip olduğu tespit edilmiştir. Toplam kalite maliyetleri içerisinde önleyici maliyetlerin en fazla paya (%95,59) sahip olduğu saptanmıştır. Önleyici maliyetleri ölçme – değerlendirme (%2,99), dış başarısızlık (%1,20) ve iç başarısızlık (%0,23) maliyetleri takip etmektedir. Araştırmanın son kısımında ise hastanelerde kalite maliyetlerinin takip edilmesinin önemi, belirlenen maliyet kalemlerinin içeriğinin geliştirilmesi ve hangi bölümlere yönelik çalışmaların yoğunlaştırılması gerektiği hakkında önerilerde bulunulmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentSağlık Yönetimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift-


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster