Abstract
ABSTRACT
Kayık, Gökçe. Visual Explanation of ExistentialAnxiety, Master'sThesis, Ankara, 2019.
Questioning has been an unchangingneed of a humanfrompasttopresent. A humanfirstseek an answerforthequestion "Who I am?" in his path of self-discoveryand sense-making his ownexistence. Thestudyquestionsthesecrets of humanexistence. What is leftwhen a humanleaves his identityandepaulettes? Theaim of understandingwho he is for a human is tofind an answertowho an artists is andtoobservethechangesoccurring in him in his journey. Philosophy, mythology, doctrines, tales, commonstoriesandnarrationsarebenefittedresearchingothertruthsthatmake a human "me" whensearchingfor an answertothisquestion. The seven dwarfswork in mine of a mountain in Snow White. Mine is a place of oreprocessing. The seven dwarfs, seven chakras, seven sleepers. Thefocuspoint in all of thisnarrations is theoreortruththat is needto be processedorrevealed in a human. Thestudyquestionstheeffects of solving an artistsownsecrets of reality on his own art. Imaginativetransformation of innervoiceorsoul in humanconsciousnessareanalyzed in terms of art and artist. An artist or a humanwholooksfor an answerto "Who am I?" triestofind an unchanginganswerwhich is moreabsoluteanddoes not changedepending on time orconditions as a livingcreaturethatwilldie. Theanswer of thisquestionmakes a humanelude his identitiesandken, and a human is in need of explaining his existencespirituallyratherthanphysically. At thispoint, mythsanddoctrinesinform us aboutthiseternalandlimitlessreality. Thesesourcespresenthuman a peacefulandabsoluterealityratherthanthecomplexityaroseduetofastchange in everyfieldtoday in human. Artistsdesirethisconfrontationwhenproducing. Therefore, theirseekingandjourneycontinueallthe time. Thisseekingcreates an excitementthattriggers an artist'sinstinctsandkeeptheircuriosityalivecontinuously. Art is themostnaturalresult of thisjourney. Theoriginality of an artist in expressinghimself is directlyproportionalto his realityandtheproximitytotheanswers he finds.
KeyWords
Human, myths, introversion, esotericism, esotericsymbolism, genesis, subconscious, cave.
xmlui.mirage2.itemSummaryView.Collections
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation
KAYNAKÇA
Algan, Refik. (2006). Ezoterizme Genel Bir Giriş. Cogito Dergisi, Sayı 46, İstanbul.
Antmen, Ahu. (2013). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar.İstanbul: Sel Yayıncılık.
Artun, Ali. (2015). Joseph Beuys: Şaman mı, Şarlatan mı?e-skop.Erişim:11.01.2019
goo.gl/vbJY3K
Apuleius. (2006) Başkalaşım (Ç. Dürüşken, Çev.). İstanbul: Kabalcı
Attar,Feridüddin. (2007).Mantıkuttayr. (B. Serdar,Çev.). İstanbul: Atik Şark Klasikleri.
Attar,Feridüddin. (2014).İlahiname, (A. Gölpınarlı, Çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
Aykut, A. Sait – Çakmak, E. Efe. (2013). “Padişah-ı Alem Olmak Bir Kuru Kavga İmiş”, Edebiyat Kantini. Erişim: 12.01.2019.
goo.gl/V3G44x
Batur. Enis (2012). Elma. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Berger,John. (2011). O Ana Adanmış, (M. G. Sökmen, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Berger,John. (2016). Görme Biçimleri, (Y.Salman, Çev.).İstanbul:MetisYayınları.
Beydeba. (2000).Kelile ve Dimne, (S. Yalnızuçanlar, Çev.). İstanbul:Timaş Yayınları.
Bolay, H. Hayri. (2008). “Hegel’in İnsana Bakışı”, Düşündüren Sözler. Erişim: 13.01.2019.
goo.gl/W39aAp
Can, Özgür Ceren (2018) Mağara Röportajı. Zıtlarmecmuasi. Erişim:10.01.2018 goo.gl/1DpvME
Candan, Ergun. (2017). Gizli Sırlar Öğretisi.İstanbul: Sınır Ötesi.
Cervantes. (2017) Don Kişot, (R. N. Güntekin, Çev.). İstanbul: YKY.
Dilma, Güngör. (1979).Midas’ın Kulakları, Midas’ın Altınları, Midas’ın Kördüğümü. Ankara: Şiir Tiyatro Yayınları.
Eliş, Enima. (2016). Babil Yaratılış Destanı (A. Görgü, Çev.). İstanbul: Kültür Yayınları.
Firdevsi. (2009).Şahname, (N.Lugal, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Giritlioğlu, Doğahan. (2018) Mağara Masalı Sanata Can Verdi. Hürriyet. Erişim:10.01.2019 .
https://goo.gl/ApqB7o
Hayyam, Ömer. (2002). “Kukla”
Antoloji. Erişim 13.01.2019. goo.gl/jDSkAT
Hilmi, F. Ahmet. (1998). Amak-ı Hayal. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Homeros. (2008). Odysseia. (A. Erhat, A. Kadir, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
İncil. (1999). New Testament. International BibleSociety. İstanbul: Ohan Matbaacılık.
Klee, Paul. (2007). Modern Sanat Üzerine, (R. Öğdül, Çev.). Eskişehir: Altıkırkbeş Yayınları.
Kuçuradi, İoanna. (2013).Schopenhauer ve İnsan.Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
Kuran. (2000). (Y. Kahraman, N. Çiçek, Çev.). İstanbul: Sefa Yayıncılık.
May, Rollo. (2016). Yaratma Cesareti. (A.Oysal, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Mevlana. (2016). Mesnevi-İ Şerif.Ankara: Sure yayınevi.
Nazenin. Erişim: 11.01.2019
goo.gl/e8noSp
Nietzsche, Frıedrıch. (2017). Böyle Söyledi Zerdüşt. (T. Mustafa, Çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
Schipper, Mineke. (2012). Adem ile Havva Her Yerde, (İncidüzen, Arlet,Çev.).İstanbul: İdea-Ayrıntı Yayınları.
Schopenhauer, Arthur. (1998). Yaşam Bilgeliği Üzerine Aforizmalar,(T. Mustafa, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Shakespeare, William. (2013). Venedik Taciri, (B. Bozkurt, Çev.). İstanbul:Remzi Kitabevi.
Sproul, C. Barbara. (2018) Yaratılış Mitleri, (A.Bucak,Çev.).İstanbul:HilYayın.
Şimşek, Mehmet. (2017). Dünyevi Zevkler Bahçesine Çağdaş Bir Yorum. Bon PurLoryan. Erişim:11.01.2019.
goo.gl/iHhdCP
Tevrat. (2016). Ankara: Dorlion Yayınları.
Yetkin, Suut Kemal. (2007). Estetik Doktrinler. Ankara: Palme Yayınları.
Yılmaz, Mehmet. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Yonar, Gönül. (2015). Yaratılış Mitolojileri. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Yurdakul, Çağıl.(2015). Alice Harikalar Diyarında Öyküsü. e-skop. Erişim:11.01.2019.
goo.gl/bZ6ECB