dc.contributor.advisor | Renda , Kadri Kaan | |
dc.contributor.author | Akçay , Nazlı Ceren | |
dc.date.accessioned | 2019-03-04T09:10:27Z | |
dc.date.issued | 2018-07-31 | |
dc.date.submitted | 2018-06-12 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | file:///C:/Users/Nazl%C4%B1%20Ceren%20AKCAY/Downloads/512932.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/6075 | |
dc.description.abstract | France and the United Kindom are two former imperial states in Africa. Despite their colonial
past, full of bitter memories in the African countries, they are still among the most influential
states in the economy and politics of the African continent. Today, public opinion gained
importance in shaping the foreign policies of the states. Perceptions, however, can not be
considered separately than historical legacies. This thesis mainly argues that, the cultural
diplomacy policies conducted by France and Great Britain as part of pulic diplomacy towards
their ex-colonial states in Africa are highly influential in terms of generating positive perception
of public opinion in these countries.
The main sources of cultural diplomacy are education and language. Therefore, in this thesis,
the education and language policies of France and Britain since the establishment of their first
colonial administration in Africa are compared and the impact of their administrative
differences on the education and language policies are analyzed. As a result, when compared to
Great Britain, France is regarded as more successful in the implementation of more efficient
and intensive education and language policies in the post-colonial period, therefore, achieving
better results in affecting the public opinion in terms of economic and political matters in favor
of French interests. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Public Diplomacy | |
dc.subject | Soft Power | |
dc.subject | African Countries | |
dc.subject | France | |
dc.subject | The United Kingdom | |
dc.title | A Comparison Of The Cultural Diplomacy Policies Of France And The United Kingdom Towards African Countries | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Fransa ve Birleşik Krallık, Afrika’da sömürgecilik geçmişi olan ülkelerden ikisidir. Afrikadaki
olumsuz anılarla dolu sömürgeci geçmişlerine rağmen, Afrika kıtası ekonomisi ve politikasında
hala en etkili devletler arasındadırlar. Günümüzde, kamuoylarının görüşleri ülkelerin dış
politikalarını yönlendirmede büyük önem kazanmıştır. Kamuoyunun algısı ise tarihsel
geçmişten ayrı düşünülemez. Bu tezin temel savı, Fransa ve Birleşik Krallık’ın Afrika’daki eski
sömürge ülkelerinde uygulamakta oldukları ve kamu diplomasisinin önemli bileşenlerinden
olan Kültürel Diplomasi politikalarının, eski sömürge ülkelerinin kamuoyları nezdinde bu
ülkelerin olumlu algılamalarına önemli oranda etki ettiğidir.
Kültürel diplomasi kaynağını eğitim ve dil politikalarından almaktadır. Dolayısı ile bu tezde
Fransa ve Birleşik Kırallık’ın Afrika’da ilk sömürge yönetimlerini kurdukları yıllardan
günümüze kadar uygulamakta oldukları eğitim ve dil politikaları karşılaştırılmakta ve her iki
ülke tarafından genel olarak uygulanmakta olan sömürge yönetimindeki farklılıkların bu
politikalara etkisi analiz edilmektedir. Sonuç olarak, İngiltere ile kıyaslandığında Fransa’nın,
sömürgecilik sonrası dönemde de uyguladığı dil ve eğitim politikalarının daha etkili ve yoğun
bir kültürel diplomasi yürütmesine olanak sağladığı ve bu sayede günümüzde de kamuoyunu
siyasi ve ekonomik konularda Fransa lehine etkilemekte daha başarılı olduğu
değerlendirilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Uluslararası İlişkiler | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |