dc.contributor.advisor | Çelik , Yusuf | |
dc.contributor.author | Ayaad, Omar | |
dc.date.accessioned | 2019-03-04T09:02:39Z | |
dc.date.issued | 2019-01-03 | |
dc.date.submitted | 2018-12-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/6068 | |
dc.description.abstract | Outsourcing in the healthcare system has been continuously extended and reached a
significant financial size in developing countries’ healthcare systems such as Jordan.
The primary aims of this study were to explore the current status of outsourcing
adoption in Jordanian hospitals including the extent, reasons, advantages,
disadvantages, barriers of currently outsourced services, and to identify the general
perception of Jordanian hospital managers regarding the benefits, risks, and barriers for
outsourcing. 83 hospitals (29 public hospitals, 2 university hospitals, and 49 private
hospitals) were surveyed using a self-administered questionnaire. Sampling was not
taken in order to reach the universe as a whole. The data was analyzed using SPSS
version 21.
The results showed that all hospitals outsource one or more services. The waste
disposal was the most outsourced service (n=79; 95%). The managers indicated that
the currently outsourced services contributed positively in hospitals works mainly in
decreasing the workforce (n=65; 78%), and contributed negatively mainly in the loss of
privacy and confidentiality (n=34; 41). The primary challenge of the currently
outsourcing processes was political interference (n=61, 73%). The most frequently used
strategy for monitoring was the regular meetings with the supplier (n=61; 73%). The
results showed that the managers strongly agree or agree (at least 76% of them) with
the general benefits of outsourcing, and strongly agree or agree (6%-32% of them) with
the general risks of outsourcing. The results concluded that outsourcing is widely
adopted for both medical and supportive services, and it is perceived as a strategic
advantage in Jordanian hospitals. Qualitative studies and financial analysis were
recommended to be performed in order to complete the full picture of outsourcing
process in Jordan. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Sağlık Hizmetleri | |
dc.subject | Health Services | |
dc.subject | Destek Hizmetler | |
dc.subject | Support Services | |
dc.subject | Ürdün | |
dc.subject | Jordan | |
dc.subject | Dış Kaynaklardan Yararlanma | |
dc.subject | Outsourcing | |
dc.subject | Hastaneler | |
dc.subject | Hospitals | |
dc.title | Outsourcing In Jordanian Hospitals | eng |
dc.title.alternative | Ürdün Hastanelerinde Dış Kaynak Kullanımı | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Dış kaynak kullanımı, karşılıklı sözleşme veya ortaklık yönetimine dayanan bir dış
satıcıya iç hizmet sunmaktır. Sağlık hizmetlerinde dış kaynak kullanımı sürekli olarak
artarak ve Ürdün gibi gelişmekte olan ülkelerin sağlık sistemleri de dahil olmak üzere
üretim yönetimi sürecinde önemli bir finansal büyüklüğe ulaşmıştır.
Bu çalışmanın temel amaçları, Ürdün'deki hastanelerde mevcut dış kaynak kullanımının
mevcut durumunu, kapsamını, nedenlerini, avantajlarını, dezavantajlarını, hâlihazırda
dış kaynak kullanım hizmetlerinin önündeki engelleri de içerecek şekilde araştırmak ve
Ürdündeki hastane yöneticilerinin, dış kaynak kullanımının faydaları, riskleri ve engelleri
ile ilgili genel algılarını belirlemektir. Bu çalışma, bu hastanelerdeki üst düzey yöneticiler
tarafından gerçekleştirilen anket formu kullanılarak incelenen 83 hastaneyi (29 devlet
hastanesi, 2 üniversite hastanesi ve 49 özel hastane) kapsamaktadır. Bütün evrene
ulaşmak için örneklem seçiminde bulunulmamıştır. Veriler SPSS 21 sürümü kullanılarak
analiz edilmiştir.
Sonuçlar tüm hastanelerin (n = 83; % 100) bir veya daha fazla hizmet sunumu için dış
kaynak kullandığını göstermiştir. Atık bertarafı en çok dış kaynaklı hizmettir (n = 79; %
95). Yöneticiler, hâlihazırda dış kaynak kullanım hizmetlerinin, temel olarak hizmet
maliyetini azaltmada (n = 60; % 72) yönde etkilediğini belirtmişledir (n = 34; %41).
Hastaneler tarafından dış kaynak kullanımına başlanması öncesinde en sık kullanılan
süreç ilişki stratejisinin tedarikçi ile belirlenmesi (n = 45; % 54) olmuştur. Dış kaynak
kullanım süreçlerinin öncelikli sorunu siyasi müdahaleler olarak karşımıza çıkmaktadır
(n = 61; % 73). Sürekli izleme için en sık kullanılan strateji ise tedarikçi ile yapılan
düzenli toplantılardır (n = 61; % 73). Sonuçlar yöneticilerin, katılıyorum ve kesinlikle
katılıyorum şeklinde vermiş oldukları yanıtlarla (en az % 76'sı) dış kaynak kullanımının
viii
genel faydaları ile dış kaynak kullanımına yönelik olumlu yönde güçlü bir fikir birliğine
varmış olduklarını göstermektedir. Bununla birlikte yöneticiler gizliliğinin ihlali ve
mahremiyetin korunmasının zayıflaması ile dış kaynak genel riskleri konusunda da
kesinlikle katılıyorum ve katılıyorum diyerek görüş bildirmişlerdir (katılımcıların %6`sı ve
%32`si). Sonuçlar, dış kaynak kullanımının hem tıbbi hem de destekleyici hizmetler için
geniş çapta benimsendiği ve Ürdün hastanelerinde stratejik bir avantaj olarak algılandığı
sonucuna varmıştır. Ürdün'de dış kaynak kullanımı sürecinin tam resmini tamamlamak
için nitel çalışmalar ve finansal analiz yapılması önerildi | tr_TR |
dc.contributor.department | Sağlık Yönetimi | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10227523 | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |