dc.contributor.advisor | Çobanoğlu, Özkul | |
dc.contributor.author | Uğurlu, Mesut | |
dc.date.accessioned | 2018-12-13T08:26:02Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-11 | |
dc.identifier.citation | MLA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5446 | |
dc.description.abstract | One of the Turkish literary tradition, minstrel style poetry tradition has emerged with the influence of pre-Islamic ozan-baksı and post-Islamic tekke-tasavvuf traditions in the 16th century. These minstrels, who are members of this tradition, create poems with the divan literature poets for a long time in the structures of the patrimonial state of Ottoman geography and in the oral / written cultural transition processes.
In this process, some divan poets entered the syllabic poetry scene that prevailed in the style of tradition, and some minstrels performed poetry of the kind that the divan poets received. The debates that emerged in the 19th century on inferior-style poetry, in particular the criticisms of divan poets, have been moved to different areas with different versions in the 20th century.
The subject of our research is prosodic poems in minstrel style in the context of oral/written culture and patrimonial state structure process and created on discussions and issues about the issue that arises in its consequence. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY
BİLDİRİM
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI
ETİK BEYAN
TEŞEKKÜR
ÖZET
ABSTRACT
İÇİNDEKİLER
KISALTMALAR DİZİNİ
GİRİŞ
BİRİNCİ BÖLÜM: TÜRKLERDE ÂŞIKLIK ve ÂŞIK TARZI ŞİİR GELENEĞİ
1.1. ÂŞIK TARZI GELENEĞİN MENŞEİNİ OLUŞTURAN GELENEKLER: OZAN-BAKSI VE TEKKE-TASAVVUF EDEBİYATI GELENEKLERİ
1.2. ÂŞIK TARZI ŞİİR GELENEĞİ
1.3. ÂŞIKLARIN VE ŞİİRLERİNİN BAŞLICA ÖZELLİKLERİ
İKİNCİ BÖLÜM: DİVAN EDEBİYATI ve DİVAN EDEBİYATI ŞAİRLERİ
2.1. DİVAN EDEBİYATININ ORTAYA ÇIKIŞI VE GELİŞİMİ
2.1.1. Divan Edebiyatı
Arap ve İran Edebiyatlarının Etkisi
2.2. DİVAN ŞAİRLERİ
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: ÂŞIK TARZI VE DİVAN EDEBİYATI ŞİİR GELENEKLERİNİN ETKİLEŞİMİ
3.1. SÖZLÜ/YAZILI KÜLTÜR BAĞLAMINDA ETKİLEŞİM
3.2. OSMANLI PATRİMONYAL DEVLET YAPISI BAĞLAMINDA ETKİLEŞİM
3.3. ETKİLEŞİMLER NETİCESİNDE ORTAYA ÇIKAN ÂŞIK-DİVAN ŞAİRİ VE HECE-ARUZ VEZNİ MESELELERİ
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM: ARUZ VEZNİ, ÂŞIK TARZI ARUZLU ŞİİRLER ve ARUZLU ŞİİR MESELELERİ
4.1. ARUZ VEZNİ
4.1.1. Aruz Vezni Kuralları
4.1.1.1. Aruz Vezni’nin Hece Yapısı
4.1.1.2. Tef’ileler ve Kalıplar
4.1.1.3. Bahirler ve Daireler
4.1.2. Vezin Uygulama Kusurları/Kuralları
4.1.2.1. Vasl (Ulama)
4.1.2.2. İmâle (Çekme)
4.1.2.3. Med (Uzatma)
4.1.2.4. Zihâf (Kısma)
4.1.2.5. Tahfîf / Kasr (Kısa kesme)
4.1.2.6. Sekt-i Melih (Ahenk Kırıklığı)
4.1.2.7. Teşdîd (Şeddeleme)
4.1.2.8. Fe’ilâtün/Fâ’ilâtün Kuralı
4.1.2.9. Fe’ilün/Fa’lün kuralı
4.1.2.10. Son Tef’ile (Son Hece) Kuralı
4.2. ÂŞIK TARZI ARUZLU ŞİİRLER
4.2.1. Divan (Divanî)
4.2.2. Semaî
4.2.3. Selîs
4.2.4. Kalenderî
4.2.5. Satranç
4.2.6. Vezn-i Âher (Vezn-i Ahar)
4.3. ÂŞIK GEVHERÎ ÖRNEKLEMİNDE ARUZ KULLANIMI
4.4. ÂŞIK TARZI ARUZLU ŞİİRLERDEKİ MESELELER
4.4.1. Şiirlerin Aruzlu Olup Olmadığı Meselesi
4.4.2. Şiirlerde Kullanılan Aruz Kusur/Kurallarının Mâkul Seviyede/Sayıda Olması Meselesi
4.4.3. Aruz Kurallarının Şiirde Uygulanması ve Şiir Kalıbının Tespiti Meselesi
4.4.4. Aruzlu Şiirlerin Şekli/Türü ve Tasnifi Meseleleri:
4.4.5. Çevirilerin/Transkripsiyonların Vezne Etkisi Meselesi:
4.4.6. Âşık Tarzı Aruzlu Şiirlerde Daire, Kalıp, Tef’ile Meseleleri
4.4.6.1. Âşık Tarzı Aruzlu Şiirlerde Tef’ileler
4.4.6.2. Âşık Tarzı Aruzlu Şiirlerde Kalıplar
4.4.6.3. Âşık Tarzı Aruzlu Şiirlerde Bahir ve Daireler
SONUÇ
KAYNAKÇA
EKLER
EK 1: TEZ ÇALIŞMASI ORJİNALLİK RAPORU
EK 2: ETİK KOMİSYON MUAFİYETİ FORMU | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | âşık tarzı şiir geleneği | |
dc.subject | aruz vezni | |
dc.subject | âşık gevheri | |
dc.title | Aşık Tarzı Şiir Geleneğinde Aruzlu Şiirler Üzerine Bir Araştırma | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Türk edebiyat geleneklerinden İslâmiyet öncesi ozan-baksı geleneği ve İslâmiyet sonrası tekke-tasavvuf edebiyatı geleneklerinin etkisi ile 16. Yüzyılda âşık tarzı edebiyat geleneği ortaya çıkmıştır. Bu geleneğin mensupları olan âşıklar, divan edebiyatı şairleriyle Osmanlı coğrafyasında uzun süre patrimonyal devlet yapısı içerisinde ve sözlü/yazılı kültürün geçiş süreçlerinde mahsuller vermişlerdir.
Bu süreçte kimi divan şairleri âşık tarzı gelenekte hakim olan heceli şiir sahasına girmiş, bazı âşıklar da divan şairlerinin kaleme aldıkları aruzlu şiirler icra etmişlerdir. Özellikle divan şairlerinin eleştirilerine sebep olan âşık tarzı aruzlu şiirler üzerinde 19. Yüzyılda ortaya çıkan tartışmalar, 20. Yüzyılda daha da artarak değişik versiyonlarıyla farklı alanlara taşınmıştır.
Araştırmamızın konusunu âşık tarzı şiir geleneği içerisindeki aruzlu mahsullerin sözlü/yazılı kültür ve patrimonyal devlet yapısı bağlamında geçirdiği süreç ve neticesinde ortaya çıkan âşık tarzı aruzlu şiirler üzerine şekillenmiş tartışmalar ve meseleler oluşturmaktadır. Çalışmada ele alınan bu meseleler, Âşık Gevherî örnekleminde değerlendirilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Türk Halkbilimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | 2 yil | tr_TR |