Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖğün Boyacıoğlu, Aslıhan
dc.contributor.authorHuvaj Sevim, Nefin
dc.date.accessioned2018-11-30T06:49:01Z
dc.date.issued2018-11-16
dc.date.submitted2018-09-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5397
dc.description.abstractIn this study, stories of Sait Faik Abasıyanık whom is one of the most important writers of Turkish literature, were studied by using Foucauldian discourse approach and his Archaeological Method. The stories were taken from his story books titled as "Semaver", "Mahalle Kahvesi" and "Alemdağ’da Var Bir Yılan". Foucauldian discourse analysis and power conceptualizations carried critical importance in the selection of stories from the books designated for the scope of the study. As a result of this study, it has been determined that Sait Faik literature has changed by being influenced by the characteristics and the discourse structures of the related historical periods. Within the scope of the research, the relations between the discourse structures in the books and the dominant discourse of the historical periods they were written were revealed. In the analysis and interpretation carried out in this study, it was determined that the focus of the two authors (Foucault and Abasiyanik), who did not live in the same periods, was essentially the same concept of “power”. It is noted that Foucault's opinion that the author is an ideological figure is not found to be valid in the case of Sait Faik. The study, in light of Foucault's views on literature and author (Author), brought together a discussion about Sait Faik's position as a writer and his rhetorical works. In this discussion, the study suggests that Sait Faik and Foucault are similar with respect to the view that there is no escape from the world of discourses, i.e power.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY……………………………………………………………………..i BİLDİRİM…………………………………………………………………………...…ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI……………………iii ETİK BEYAN…………………………………………………………………………iv TEŞEKKÜR ………………..………………………………………………………….v ÖZET…………………………………………………………………………………..vi ABSTRACT…………………………………………………………………...………vii İÇİNDEKİLER………………………………………………………………………viii TABLOLAR DİZİNİ ………………………………………………………..………..xi GİRİŞ ……………………………..……………………………………………………1 1. BÖLÜM: ARAŞTIRMA KAPSAMI……………………………………………….5 1.1. Araştırmanın Konusu……………………………………………………..5 1.2. Araştırmanın Amacı…………………………….………….……….….…7 1.3. Araştırmanın Sorunsalı…………………………………………………...8 1.4. Araştırmanın Yöntemsel Yaklaşımı……………………………………...8 2. BÖLÜM: KAVRAMSAL ÇERÇEVE ……………………………….…………..11 2.1. Söylem ve Söylem Çalışmaları ……………………………..…………...11 2.2. Söylem ve Edebiyat……………………………………….…….………..14 2.2.1. Kuramsal Bakış ………………………………………..………..14 2.2.2. Bir Edebi Tür Olarak Kısa Öykü ve Söylem …………..……….18 2.3. Foucault'cu Yaklaşım …………………………………….…….……….22 3. BÖLÜM: SAİT FAİK ABASIYANIK …………………………………..……….40 3.1. Hayatı ………………………………………………………………..…...40 3.2. Eserleri ……………………………………………………………….......43 3.3. Dil, Anlatım, Biçim Özellikleri ve Türk Edebiyatı’ndaki Yeri ……….44 4. BÖLÜM: SAİT FAİK ABASIYANIK’IN “SEMAVER”, “MAHALLE KAHVESİ” ve “ALEMDAĞ’DA VAR BİR YILAN” KİTAPLARINDAN SEÇİLEN ÖYKÜLER ÜZERİNE FOUCAULT’CU BİR ANALİZ……….…..….53 4.1. Büyük Buhran ve Cumhuriyet'in İlk Yıllarında Edebi Atmosfer: Semaver (1936) ……………………………………………………….…..…...53 4.1.1. “Semaver” Adlı Esere, Yazıldığı Döneme İlişkin Bilgiler ve Dönemin Baskın Söylemleri ………………………………….…..……53 4.1.2. Semaver Kitabındaki ve Yazıldığı Tarihsel Dönemdeki Söylemsel Yapılar ….…………………………………………..………….…....…56 4.1.3 Öykü İncelemesi: Stelyanos Hrisopulos Gemisi (Semaver, 2. Öykü) …………….…...….58 4.1.4. Öykü İncelemesi: Birtakım İnsanlar (Semaver, 14. Öykü) .....….62 4.2. Dünya Savaşları ve Türkiye’de Edebiyat Ortamı: Mahalle Kahvesi (1950) ……………………………………………………....65 4.2.1. “Mahalle Kahvesi” Adlı Esere, Yazıldığı Döneme İlişkin Bilgiler ve Dönemin Baskın Söylemleri …………………………………….….65 4.2.2. Mahalle Kahvesi Kitabındaki ve Yazıldığı Tarihsel Dönemdeki Söylemsel Yapılar ………………………………………………….…..69 4.2.3 Öykü İncelemesi: Plajdaki Ayna (Mahalle Kahvesi, 2. Öykü) .….70 4.2.4 Öykü İncelemesi: Süt (Mahalle Kahvesi, 11. Öykü) …………….80 4.2.5 Öykü İncelemesi: Sinağrit Baba (Mahalle Kahvesi, 22. Öykü) ….85 4.3. 1950 Kuşağı ve Edebiyatın Bohem Yılları: Alemdağ’da Var Bir Yılan (1954) ……………………………………..……89 4.3.1. “Alemdağ’da Var Bir Yılan” Adlı Esere, Yazıldığı Döneme İlişkin Bilgiler ve Dönemin Baskın Söylemleri ……………………….….…..89 4.3.2. Alemdağ’da Var Bir Yılan Kitabındaki ve Yazıldığı Tarihsel Dönemdeki Söylemsel Yapılar …………...…………………..…...….94 4.3.3 Öykü İncelemesi: Rıza Milyon-Er (Alemdağ’da Var Bir Yılan, 8. Öykü) …………………………….….97 4.3.4 Öykü İncelemesi: Çarşıya İnemem (Alemdağ’da Var Bir Yılan, 14. Öykü) ……………………….….…109 SONUÇ VE DEĞERLENDİRME ………………………………………….….…119 KAYNAKÇA.……..……………………………………………………….……….129 EK 1. Mark Twain Ödülü ………………...………………………………...….…136 EK 2. Sait Faik’ten Yaşar Nabi’ye Mektup …………………………….…….…137 EK 3. Resmi Gazete ile Neşir ve İlanı: 16/VI/1932 - Sayı: 2126 ………….….…138 EK 4. Etik Kurul Formu ……………………………………………..……….…..140 EK 5. Orijinallik Raporu …………………………………………………….…...142tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSait Faik Abasıyanık
dc.subjectFoucault
dc.subjectSöylem
dc.subjectİktidar
dc.titleSait Faik Abasıyanık Öykülerinde Söylem: "Semaver", "Mahalle Kahvesi", "Alemdağ'da Var Bir Yılan" Kitapları Üzerine Foucault'cu Bir Okumatr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada, Türk Edebiyatı'nın en büyük öykücülerinden Sait Faik Abasıyanık'ın "Semaver", "Mahalle Kahvesi" ve "Alemdağ'da Var Bir Yılan" adlı eserleri; Foucault’nun arkeolojik yöntemi benimsenerek, yazıldıkları dönemlerin baskın söylemleri paralelinde, Foucault'cu söylem çözümlemesi çerçevesinde ele alınmıştır. Çalışma kapsamındaki kitaplardan inceleme alanı olarak belirlenen öyküler, Foucault'cu söylem/iktidar kavramsallaştırması ölçütüne göre seçilmiştir. Çalışma sonucunda, Sait Faik edebiyatının üretildiği tarihsel dönemlerin özelliklerinden ve söylemsel yapılarından etkilenerek değişim gösterdiğine varılmış, araştırma kapsamında yer alan kitaplardaki söylemsel yapılar ile yazıldıkları dönemin baskın söylemleri arasındaki bağlar ortaya konmaya çalışılmıştır. Yapılan analiz ve yorumlamada; düşünceleri zamansal açıdan aynı dönemde yer almayan iki yazarın odağının temelde aynı iktidar kavramı olduğu ortaya konmuştur. Foucault’nun yazarın ideolojik bir ürün olduğu görüşünün ise Sait Faik örneğinde karşılığını bulamadığına varılmıştır. Çalışma, Foucault'nun edebiyat ve yazara (author) dair görüşleri ışığında, Sait Faik’in bir yazar olarak konumu ile söylemsel inşalarına ilişkin bir tartışmayı beraberinde getirmiştir. Bu tartışmada çalışma, Sait Faik ile Foucault’nun söylemler dünyasından-dolayısıyla iktidardan-kaçış olmaması noktasında birleştikleri tespitini sunmaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentSosyolojitr_TR
dc.contributor.authorID10220457tr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2018-11-30T06:49:01Z


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster