dc.contributor.advisor | Genç, Ayten | |
dc.contributor.author | Demir, Dursun | |
dc.date.accessioned | 2018-10-11T07:16:29Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-09-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5246 | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to investigate academic Turkish needs of international
students and to determine the problems they encounter using academic Turkish. A
triangulation method was used to collect the data necessary for the study. Quantitative
data was gathered through the students’ and instructors’ surveys and qualitative data
was obtained through semi-structured interviews for students.
The subjects of the study were 697 international students from 54 universities and 203
content-area instructors from 15 universities in Turkey. Thus, a total of 900 subjects
participated in the study. The quantitative data was analysed using Statistical Package
for the Social Sciences (IBM SPSS 20) and the qualitative data was analysed using
descriptive and content analyses.
The results of the study revealed that listening is the most frequently used skill by
students in content courses. The activities that are regarded as important for success are
especially those which require receptive skills. Of the four language skills -reading,
writing, speaking and listening-, students find writing the most difficult. The most
difficult sub-skill in academic reading is to understand the specific vocabulary in textbooks,
use appropriate academic style in writing, speak with minimum pronunciation
mistakes while speaking in academic settings, and understand people with a strong
accent in listening. Graduate students have more difficulties in writing, speaking and
listening skills compared to ungraduated students. Students studying natural sciences
face more difficulties in academic speaking than those who study social sciences.
Students who speak Turkic languages experience less difficulty in using four language
skills when compared to those who speak other languages. As students continue their
education in content courses, their listening skill improves more than other skills.
Finally, it was found that the responds of the instructors and those of students overlap
greatly. Nevertheless, instructors’ responds to survey items reveal that students have
much more difficulties in these language skills than they themselves perceive. It is
hoped that the results of the present study will contribute to the curriculum and
materials development in teaching academic Turkish. | tr_TR |
dc.publisher | Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Uluslararası Öğrenci | |
dc.subject | Akademik Dil | |
dc.subject | Akademik Türkçe | |
dc.subject | İhtiyaç Analizi | |
dc.subject | Dil Becerileri | |
dc.title | Uluslararası Öğrencilerin Akademik Türkçe İhtiyaçları | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de lisans ve lisansüstü öğrenim gören uluslararası
öğrencilerin akademik Türkçe ihtiyaçlarının araştırılması ve akademik Türkçe
kullanırken karşılaştıkları sorunların tespit edilmesidir. Araştırmada karma bir desen
uygulanarak öğrenci ve öğretim elemanı anketleri yoluyla nicel veriler, yarı
yapılandırılmış öğrenci görüşmeleri yoluyla da nitel veriler elde edilmiştir.
Çalışmanın örneklemini Türkiye’deki 54 farklı üniversitede lisans ve lisansüstü öğrenim
görmekte olan 697 uluslararası öğrenci ile 15 farklı üniversitede uluslararası öğrencilere
lisans ve lisansüstü eğitimi vermekte olan 203 öğretim elemanı oluşturmuştur.
Çalışmada toplam 900 örneklem yer almıştır. Çalışma sonucunda elde edilen nicel
veriler Sosyal Bilimler İstatistik Programı (IBM SPSS 20) ile nitel veriler ise betimsel
ve içerik analizi teknikleri ile analiz edilmiştir.
Çalışmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Öğrenciler bölüm derslerinde en sık dinleme
becerisini kullanmaktadır. Öğrencilerin başarı için önemli gördüğü etkinlikler özellikle
anlamaya dayalı becerilerin yoğun olarak kullanıldığı etkinliklerdir. Uluslararası
öğrenciler dört beceri içerisinde en çok yazma becerisinin kullanımında zorlanmaktadır.
Öğrenciler akademik okumada en çok metinlerdeki bölümleriyle ilgili terimleri
anlamakta, akademik yazmada akademik dil kullanarak yazabilmekte, akademik
konuşmada telaffuz hatası yapmadan konuşabilmekte, akademik dinlemede ise en çok
standart Türkçenin dışındaki aksanlı konuşmaları anlayabilmekte zorlanmaktadırlar.
Lisansüstü öğrencileri, yazma, konuşma ve dinleme becerilerinin kullanımında lisans
öğrencilerine göre daha fazla güçlük çekmektedir. Konuşma becerisinin kullanımında,
Fen Bilimlerinde okuyan uluslararası öğrenciler Sosyal Bilimlerdeki öğrencilere göre
daha çok zorlanmaktadır. Diğer dillere mensup öğrenciler dört becerinin kullanımında
da Türk dillerine mensup öğrencilere göre daha çok zorlanmaktadır ve zorluk derecesi
anlatmaya dayalı becerilerde anlamaya dayalı becerilere göre daha yüksektir. Öğrenciler
bir üst sınıfa geçtikçe dinlediğini anlama becerisinde kendilerini geliştirmektedir. Son
olarak, öğrenciler ile öğretim elemanlarının anket sorularına verdikleri cevaplar arasında
büyük oranda bir örtüşmenin olduğu tespit edilmiştir. Buna karşın, öğretim elemanları
dil becerilerini kullanırken uluslararası öğrencilerin kendi beyanlarından daha fazla
güçlük çektiğini ifade etmektedir. Türkiye’de lisans ve lisansüstü öğrenim gören
uluslararası öğrencilerin akademik Türkçe ihtiyaçlarının konu edildiği mevcut
araştırmanın sonuçlarının malzeme geliştirme ve program geliştirmeye katkı
sağlayacağı düşünülmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 45130 | tr_TR |
dc.embargo.terms | 2 yil | tr_TR |