Show simple item record

dc.contributor.advisorGüner, Selda
dc.contributor.authorGülsevinç, Fermude
dc.date.accessioned2018-10-02T07:55:56Z
dc.date.available2018-10-02T07:55:56Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-06-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5090
dc.description.abstractThe main aim of this study is to draw a picture of the victimhood of Christian communities in the Early Middle Ages. This study contains two sides of Early Middle Ages: Religious and Secular. What were the incidents which this notion based itself on and from which drew its strength? Is it correct to define those incidents as true manifestations of Christian sufferings and considering the time and space. The socio-political landscape of the Early Middle Ages will accompany to this picture, in order to render the period, in which the notion "victimhood" was born, more apprehensible. This will be tackled by excluding any religious discussions to create a rather more secular approach to the Early Middle Ages. By so doing, apart from the theological side of the matter, the socio-political, cultural and economic conditions will be able to be investigated as well. This will allow us to furnish the study with all the necessary aspects to cover the birth and the development of the notion "victimhood".tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.titleErken Ortaçağ'da Hıristiyan Toplulukların Mağduriyetitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozet381’de resmi din ilan edilen Hıristiyanlık, dört yüz yıl boyunca Roma İmparatorluğu ile lavta yayı kadar gergin bir ilişki yaşamıştı. Şehitler Dönemi olarak bilinen bu süreçte Hıristiyanlar, Roma tarafından işkence gördüklerine dair pek çok yazı yazdılar. Aynı zamanda Romalı yazarların Hıristiyanlara karşı retoriği oldukça kuvvetliydi. Böylece mağduriyet kavramı temellenmeye başladı. Roma’nın bürokratik gücünü miras alarak Kilise yapısını kuran ruhban sınıfı Erken Ortaçağ boyunca bu mağduriyeti kavramsallaştırıp, araçsallaştırdı. Din şehitlerinin veya azizlerin hikâyeleri, Saatler Kitabı gibi araçlarla mağduriyet hissini topluma da işledi. Erken Ortaçağ, Roma hukuk ve devlet otoritesinin yok olduğu bir dönemdi. Bu dönemde Avrupa’ya kaos hakimdi. Seküler otoritenin yokluğu ya da güçsüzlüğü Avrupa’da yaşayan toplulukların mağdur olmalarına yol açmaktaydı. Aynı zamanda Avrupa’da Hıristiyanlaştırma süreci yaşanıyordu; Hıristiyan misyonerler paganların kiliseye katılması için çalışıyordu. Bu misyon Tanrı kelamını yaymak için yapılsa da uzun vadede Avrupa kimliğinin oluşumuna büyük bir katkı sağladı.tr_TR
dc.contributor.departmentTarihtr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record