dc.contributor.advisor | Bağcı, Serpil | |
dc.contributor.author | Ayhan, Serpil | |
dc.date.accessioned | 2018-10-02T07:49:24Z | |
dc.date.available | 2018-10-02T07:49:24Z | |
dc.date.issued | 2018-06-06 | |
dc.date.submitted | 2018-06-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5072 | |
dc.description.abstract | The present thesis discusses the album (muraqqa) H. 2158 in the Library of Topkapı Palace Museum. Concentrating on the relations between muraqqa’s leaves in terms of form and content, it determines the production principles of the vassal who compiled the album. Besides, comparing with similar images in scientific literature and museum catalogues, it delineates the stylistic characteristics of images in the album. Analyzing calligraphic samples, it also ascertains the poems’ content and authors as well as the relation between poems and images.
The album, which exemplifies the 18th century Ottoman muraqqa production, consists of 34 images and 27 calligraphic samples. Except for one, all of the paintings and slightly coloured qalem-i siyahi images reflect the 16th century Safavid painting style; most of these images are of youths and dervishes. Calligraphic samples comprise Persian, Turkish, and Arabic poems in ta’liq style; these poems are usually from the classics of Persian literature, and usually carry advisory traits. Lastly, while compiling the album, the vassal paid attention to not only thematic but also structural harmony between pieces that fall on opposite pages. | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Albüm | tr_TR |
dc.subject | Murakka | tr_TR |
dc.subject | Kitap Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Osmanlı Resmi | tr_TR |
dc.subject | Safevi Resmi | tr_TR |
dc.subject | Kalem-i Siyahi | tr_TR |
dc.subject | Hüsn-i Hat | tr_TR |
dc.subject | Album | en |
dc.subject | Muraqqa | en |
dc.subject | The Arts of The Book | en |
dc.subject | Ottoman Painting | en |
dc.subject | Safavid Painting | en |
dc.subject | Drawing | en |
dc.subject | Calligraphy | en |
dc.title | Gençler, Dervişler, Şiirler: Topkapı Sarayı Hazinesi H. 2158 Numaralı Albüm | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi’nden H. 2158 numaralı albümü (murakkayı) ele alır. Ele aldığı murakkanın yaprakları arasındaki ilişkiye biçim ve içerik açısından odaklanarak albümü derleyen vassalın tasarım ilkelerini saptar. Ayrıca bilimsel literatürde ve müze kataloglarında yer alan benzer imgelerle karşılaştırarak albümde bulunan imgelerin üslup özelliklerini ortaya koyar. Güzel yazı örneklerini çözümleyerek şiirlerin içeriğini ve kimlere ait olduğunu belirler, imgelerle olan ilişkilerini saptar.
18. Yüzyıl Osmanlı murakka yapımcılığına örnek teşkil eden 64 yapraklı bu albüm, 34 imge ve 27 güzel yazı örneği içerir. Boyalı resim ve hafifçe renklendirilmiş kalem-i siyahi imgelerin biri hariç tümü 16. yüzyıl Safevi dönemi resim üslubunu yansıtır; bu imgelerin çoğunu genç ve derviş tasvirleri oluşturur. Güzel yazı örneklerini ise ta’lik hatla yazılmış Farsça, Türkçe ve Arapça şiirler oluşturur; bu şiirler genellikle Fars edebiyatının bilinen eserlerinden alınmıştır ve genellikle öğüt verici niteliktedir. Son olarak, vassal albümü düzenlerken karşılıklı sayfalardaki kıtaların tematik olduğu kadar biçimsel uyumunu da gözetmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 10206426 | tr_TR |