dc.contributor.advisor | Tunç, Tanfer Emin | |
dc.contributor.author | Tutucu, Ufuk | |
dc.date.accessioned | 2018-09-27T13:06:02Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-05-28 | |
dc.identifier.citation | MLA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4951 | |
dc.description.abstract | Southern literature underwent a renaissance between the 1920s and 40s when authors of
the era created works in a new literary mode called Southern Gothic and used grotesque
elements to dismantle the idols and values of the Old South. Carson McCullers was one
of them and her Southern Gothic style created a number of grotesque characters, many
of whom were adolescents, who became the embodiment of southern society as it
existed during the Great Depression in the 1930s and the Second World War in the
1940s. She told the stories of these socially-excluded children and ostracized teenagers
who transgressed boundaries defined by the rigid social conventions in her short fiction.
Using a queer theory framework, this thesis will analyze the grotesque children,
adolescents, and families found in six of Carson McCullers‘s short stories—―The
Haunted Boy‖ (1955), ―Breath from the Sky‖ (1971), ―Like That‖ (1971),
―Wunderkind‖ (1936), ―Court in the West Eighties‖ (1971), and ―The Orphanage‖
(1971)—with a special focus on expressions of loneliness, isolation, and sexuality. By
examining these characters and their gothic manifestations, more insight can be gained
into McCullers‘s thoughts on the crucial issues of her time, especially (homo)sexuality,
gender expression (tomboys, masculinity, and femininity), sexual awakening,
(dis)placement, and apathy.
Analyzing these understudied characters is particularly important because they serve as
significant forerunners to her later adolescent characters found in novels and plays such
as The Heart is a Lonely Hunter, The Member of the Wedding and Clock Without
Hands. Moreover, the adolescent characters in her short stories provide us with a
window into American society, and especially the changing nature of the family unit,
during the Great Depression and Second World War eras, which McCullers evaluates
and critiques through a Southern Gothic lens. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Short story | |
dc.subject | Carson mccullers | |
dc.subject | Southern gothic | |
dc.subject | Grotesque | |
dc.subject | Adolescents | |
dc.subject | Queer theory | |
dc.title | Loneliness, Isolation and Sexuality: The Portrayal of Adolescents in Carson McCullers' Short Fiction | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Amerikan Güney Edebiyatı, 1920‘li ve 1940‘lı yıllarda dönemin yazarlarının Güney
Gotiği adı verilen yeni bir edebi tarzda eserler yazmasıyla birlikte yeniden doğar. Bu
yazarlar, Güney‘in eski değerlerini altüst etmek için grotesk ögelerden yararlanırlar. Bu
yazarlardan Carson McCullers‘ın kendine has Güney Gotiği tarzı, Güney toplumunun
1930‘lardaki Büyük Buhran ve 1940‘lardaki İkinci Dünya Savaşı dönemlerinin grotesk
ergen karakterlerini ortaya çıkarır. McCullers, öykülerinde toplum tarafından dışlanmış,
ötekileştirilmiş ve 20. yüzyılın ilk yarısına ait katı toplum kuralları tarafından çizilmiş
sınırları aşan ergenlerin öykülerini anlatır.
Bu çerçevede, bu çalışma Queer kuramı kullanarak Carson McCullers‘ın altı
öyküsünde—―The Haunted Boy‖ (1955), ―Breath from the Sky‖ (1971), ―Like That‖
(1971), ―Wunderkind‖ (1936), ―Court in the West Eighties‖ (1971), ve ―The
Orphanage‖ (1971)—bulunan grotesk çocuk, ergen ve aileleri, yalnızlık, tecrit ve
cinsellik ifadelerine odaklanarak incelemektedir. Çalışmada, öykülerindeki karakterler
ve gotik görünüşleri irdelenerek homoseksüellik, cinsiyetin dışavurumu (erkeksi kız,
erkeksilik ve kadınsılık), cinsel uyanış, aidiyet/toplumda yer bulamama ve
umursamazlık gibi konular üzerine McCullers‘ın anlayışı ve düşünceleri yansıtılmıştır.
Daha önce öykülerinde bahsetmiş olduğu ve üzerinde pek çalışılmamış olan bu
karakterleri, McCullers‘ın The Heart is a Lonely Hunter, The Member of the Wedding
ve Clock Without Hands gibi roman ve oyunlarında ortaya çıkan ergen karakterlerinin
öncelleri olduğu için daha fazla irdelemek gerekmektedir. Tarihin bu çalkantılı
ekonomik ve politik dönemi sırasında öykülerde yer alan ergen karakterler,
McCullers‘ın Güney Gotiği objektifinden bakıp değerlendirdiği, değişen aile yapısı ve
Amerikan toplumunu anlatan gerçek yaşantıların bir yansımasıdır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Amerikan Kültürü ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |