Show simple item record

dc.contributor.advisorSarmasoğlu, Şenay
dc.contributor.authorÖzata, Kevser
dc.date.accessioned2018-09-04T11:32:07Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-08-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4806
dc.description.abstractÖZATA K. Determination of Students' Readiness for Interprofessional Learning According to Educated in the Field of Health Sciences. Hacettepe University Graduate School of Health Sciences Fundamental of Nursing Program Master’s Thesis, Ankara,2018.Interprofessional education ensures that among healthcare teams; effective communicating, understanding each other and providing better service to the patient. The aim of this descriptive study is to determine the level of readinessforinterprofessional learningof students studying in the field of health sciences.The research included Hacettepe University Nutrition and Dietetics, Child Development, Language Speech Therapy, Dentistry, Pharmacy, Ergotherapy, Physiotherapy, Nursing, Audiology, English Medicine and Turkish Medicine departments.Students studying in these departments and who have taken courses related to their profession and have participated in the first professional clinical internship.The sample of the research consists of 561 students. As data collection tools, the Readiness of Interprofessional Learning Scale and the Sociodemographic Question Formwere used. For data analysis IBM SPSS Statistic Standard 21 program was used. For data analyzes, number, percentage, mean, standard deviation, median, 95% power intervals, t test, ANOVA, Mann-Whitney U and Kruskall-Wallis H tests were used. Significant differences were found between the level of readiness for interprofessional learning according to the parts of the study participants, mother education levels, past professional experience and patient care status(p<0,05).The difference between the parts of the students appears to cause from the students who are educated in the Nutrition and Dietetics and English Medicine departments(p<0,05).According to the results of the research it is suggested that the courses related to the health team and ınterprofessional education should be added to the education programs of the students and that these courses should be in the first years of the education of the studentsen
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectmesleklerarası eğitimtr_TR
dc.subjectmesleklerarası öğrenme
dc.subjecthazırbulunuşluk
dc.subjecthazıroluşluk
dc.subjectsağlık bilimleri eğitimi
dc.subjecthemşirelik
dc.titleSağlık Bilimleri Alanında Okuyan Öğrencilerin Mesleklerarası Öğrenmeye Hazırbulunuşluklarının Belirlenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen
dc.description.ozetÖZATA K. Sağlık Bilimleri Alanında Okuyan Öğrencilerin Mesleklerarası Öğrenmeye Hazırbulunuşluklarının Belirlenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Esasları Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2018. Mesleklerarası öğrenme; sağlık ekibi arasındaki etkili iletişimi, sağlık profesyonellerinin birbirlerini anlamalarını ve hastalara daha iyi hizmet vermelerini sağlamaktadır. Bu tanımlayıcı çalışmanın amacı, sağlık bilimleri alanında eğitim gören öğrencilerin mesleklerarası öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeylerinibelirlemektir. Araştırmaya Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik, Çocuk Gelişimi, Dil Konuşma Terapisi, Diş Hekimliği, Eczacılık, Ergoterapi, Fizyoterapi, Hemşirelik, Odyoloji, İngilizce Tıp ve Türkçe Tıp bölümlerinde eğitim gören öğrenciler dahil edilmiştir. Çalışmaya bu bölümlerde okuyan öğrencilerden meslekleri ile ilgili ders almış ve ilk mesleki klinik stajına başlamış olan öğrencilerin katılması sağlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 561 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan öğrencilerden veri toplamak için Mesleklerarası Öğrenmeye Hazırbulunuşluk Ölçeği ve Sosyodemografik Özellikler Soru Formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için IBM SPSS Statistic 21 programı kullanılmıştır. Verilerin analizlerinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma,ortanca, %95’lik güç aralıkları, t testi, ANOVA, Mann-Whitney U ve Kruskall-Wallis H testleri kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin bölümlerine, anne eğitim düzeylerine, geçmiş mesleki deneyimlerine ve hasta olarak bakım alma durumlarına göre mesleklerarası öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyleri arasında anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Öğrencilerin bölümleri arasındaki farkın Beslenme ve Diyetetik ile İngilizce Tıp bölümlerinde eğitim gören öğrencilerdenkaynaklandığı görülmektedir (p<0,05). Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin eğitim programlarına sağlık ekibi ve mesleklerarası eğitimle ilgili derslerin eklenmesi ve bu derslerin öğrencilerin eğitimlerinin ilk yıllarında olmasıönerilmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentHemşirelik Esaslarıtr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2019-03-09T11:32:07Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record