Show simple item record

dc.contributor.advisorÜnver, Özgür
dc.contributor.authorUtaş, Ali Emre
dc.date.accessioned2018-06-11T07:27:57Z
dc.date.available2018-06-11T07:27:57Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-05-31
dc.identifier.citationUTAŞ, A.E., Iq-Bıke: Çevreci, Sağlıklı, Enerji Maliyeti Düşük, Paralel Hibrit, Yenilikçi Bir Şehir İçi Ulaşım Aracı, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2018tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4529
dc.description.abstractDue to the increase in the world-wide rate of obesity and the workforce that urbanization brings, people don’t move enough and the sporting activities are minimized. Bicycling is not preferred by many because it is a more tiring activity than motorized transportation. From this point of view, an innovative electric assisted parallel hybrid bike (IQ-Bike) that prevents the cyclist from being excessively tired or using light effort during riding, along with adjusting the rate of support given by instantly monitoring state of charge of battery, thus supporting the cyclist for a longer range has been developed within the scope of this thesis study. The fuzzy logic controller is used to adjust the support ratio and/or to lighten or harden the driving conditions by changing the transmission rate in IQ-Bike. The IQ-Bike tries to keep the biker's heart rate in a desired range by deciding on the bike's pulse rate, road pitch, pedal power, braking status and state of charge of battery parameters in order to increase or decrease support rate and transmission ratio. while at the same time promoting sport on ideal conditions. Examining the test results, it is seen that IQ-Bike could keep biker’s average heart rate level close to or within the desired range in accordance with the purpose of development.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖZET i ABSTRACT iii TEŞEKKÜR v İÇİNDEKİLER vi ÇİZELGELER ix ŞEKİLLER x SİMGELER VE KISALTMALAR xiii 1. GİRİŞ 1 1.1. Egzersiz, Metabolizma, Yorulma ve Nabız İlişkisi 1 2. ELEKTRİK DESTEKLİ HİBRİT BİSİKLET SİSTEMLERİ 4 2.1. Elektrik Destekli Hibrit Bisiklet Sistemlerinin Özellikleri 5 3. BULANIK MANTIK KAVRAMI 8 3.1. Bulanık Mantık Temelleri 8 3.2. Bulanık Mantık Kümeleri 10 3.2.1. Bulanık Küme İşlemleri 10 3.3. Bulanık Mantık Sistemlerin Çalışma Biçimi 11 3.3.1. Dilsel Değişkenler 12 3.3.2. Bulanık Kümeler ve Üyelik Fonksiyonları 12 3.3.3. Bulanıklaştırma 13 3.3.4. Bulanık Kurallar Tabanı 14 3.3.5. Bulanık Çıkarım 15 3.3.6. Durulaştırma 16 3.4. Bulanık Mantığın Uygulama Alanları 17 4. IQ-BIKE 18 4.1. Sistem Özelliklerinin Belirlenmesi 18 4.1.1. Güç İhtiyacının Belirlenmesi 18 4.1.2. Sensörler, Transmisyon, Kontrolcü Modülü ve Veri Kaydedici 19 4.2. Sistem Mimarîsinin Oluşturulması 20 4.3. Sistem Donanımlarının Belirlenmesi 20 4.3.1. Elektrikli Bisiklet 20 4.3.2. Sürekli Değişken Transmisyon (CVT) 21 4.3.3. Servo Motor 21 4.3.4. Entegre Pedal Hızı ve Pedal Torku Sensörü 22 4.3.5. Geliştirme Kartı 22 4.3.6. Eğim Sensörü 23 4.3.7. Voltaj Sensörü 23 4.3.8. Arka Teker Hız Sensörü 24 4.3.9. Nabız Sensörü ve Alıcısı 24 4.3.10. Veri Kaydedici 25 4.3.11. Diğer Donanımsal Bileşenler 25 4.3.12. Sistem Donanımlarının Entegrasyonu 25 5. BULANIK MANTIK KONTROLCÜ TASARIMI 32 5.1. Sistem Girişleri ve Üyelik Fonksiyonları 32 5.1.1. Fren Durumu 32 5.1.2. Pedal Gücü 33 5.1.3. Arka Teker Hızı 34 5.1.4. Batarya Doluluk Oranı 35 5.1.5. Eğim 35 5.1.6. Nabız 36 5.2. Sistem Çıkışları ve Üyelik Fonksiyonları 37 5.2.1. Destek Oranı 37 5.2.2. CVT Oranı 38 5.3. Sistem Algoritması 39 5.3.1. Bulanık Mantık Kurallar Tabanının Oluşturulması 40 5.4. Bulanık Mantık Sistemin Modellenmesi ve Simulasyonlar 44 5.5. IQ-Bike Bulanık Mantık Sisteminin Yazılımının Oluşturulması 47 5.5.1. Ana Kod 48 5.5.2. Genel Fonksiyonlar 48 5.5.3. Veri Kaydedici 49 5.5.4. Nabız 49 5.5.5. Eğim 49 5.5.6. Pedal Hızı-Torku 49 5.5.7. Batarya Voltajı 49 5.5.8. Teker Hızı 49 5.5.9. Şalterler 49 5.5.10. Bulanık Mantık Kontrol Sistemi Giriş Verilerinin Tanımlanması 50 5.5.11. Bulanık Mantık Kontrol Sistemi Çıkış Verilerinin Tanımlanması 50 5.5.12. Bulanık Mantık Kontrol Sistemi Giriş Verilerinin Filtrelenmesi 50 5.5.13. Bulanık Mantık Kontrol Sistemi Kurallar Tabanının Oluşturulması 52 6. TESTLER 54 6.1. Test Prosedürü 54 6.2. Test Verileri 54 6.2.1. Test 1 (Destek Sistemi Devre Dışı) 54 6.2.2. Test 2 (Destek Sistemi Aktif) 56 6.2.3. Test 3 (Destek Sistemi Aktif) 59 6.2.4. Test 4 (Destek Sistemi Aktif) 62 6.3. Test Verilerinin Değerlendirilmesi 65 7. SONUÇLAR VE ÖNERİLER 68 7.1. Sonuçlar 68 7.2. Öneriler 69 KAYNAKLAR 70 ÖZGEÇMİŞ 73tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectElektrik Destekli Bisiklet
dc.subjectParalel Hibrit Bisiklet
dc.subjectCvt
dc.subjectSürekli Değişken Transmisyon
dc.subjectBulanık Mantık
dc.titleIQ-BIKE: Çevreci, Sağlıklı, Enerji Maliyeti Düşük, Paralel Hibrit, Yenilikçi Bir Şehir İçi Ulaşım Aracıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetDünya çapında artan obezite oranı ve kentleşmenin getirmiş olduğu masabaşı iş yoğunluğunun artmış olması nedeniyle insanlar yeteri kadar hareket edememekte ve spor aktiviteleri asgari düzeye inmektedir. Bisiklet sürme, motorlu taşıtla ulaşıma göre daha yorucu bir aktivite olması nedeniyle bir çok kişi tarafından tercih edilmemektedir. Bu noktadan yola çıkarak, tez çalışması kapsamında, bisikletçinin aşırı yorulmasını veya az efor sarf ederek düşük tempoda bisiklet kullanmasını önleyen, bununla birlikte, batarya doluluk oranını anlık olarak takip ederek verilen destek oranını ayarlayan, böylece daha uzun bir menzil boyunca bisikletçiye destek olan yenilikçi bir paralel hibrit elektrikli bisiklet (IQ-Bike) geliştirilmiştir. IQ-Bike’ta destek oranının ayarlanması ve/veya sürüş şartlarının transmisyon oranı değiştirilerek hafifleştirilmesi veya zorlaştırılması amacıyla bulanık mantık kontrolcü kullanılmıştır. IQ-Bike, bisikletçinin nabız seviyesi, yol eğimi, pedal gücü, fren durumu, batarya doluluk oranı parametrelerini anlık takip ederek bisikletçiye destek verme/vermeme ve transmisyon oranını artırma/azaltma yönünde karar vererek bisikletçinin nabzının istenen aralıkta kalmasını sağlamaya çalışmakta, böylece bir noktadan başka bir noktaya ulaşımını sağlarken aynı zamanda ideal koşullarda spor yapmasını desteklemektedir. Test sonuçları incelendiğinde, IQ-Bike’ın, geliştirilme amacına uygun olarak, ortalama nabız seviyesini istenen aralıkta veya bu aralığa çok yakın tutabildiği görülmüştür.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record