Özet
This descriptive study was conducted to determine health sciences undergraduate students’ perception of personal meaning in their lives and their coping styles. Study sample consisted of 1160 students of the field of Health Sciences of Hacettepe University in the 2017–2018 academic year. Data were collected using a Personal Information Form developed based on literature review, and the Personal Meaning Profile Scale (PMP) and the Ways of Coping Inventory Scale (WCIS). Data were analyzed using descriptive statistics, and ANOVA, Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests. Participants’ PMP subscale scores differed significantly by faculty, grade level, gender, age, parental status, internship practice, economic level, activity, family relation, major and smoking-drinking status (p < 0.05). Participants had the highest mean scores on the PMP subscales “relationship” and “Intimacy” while they had the highest and lowest mean scores on the WCIS subscales “self-confident approach” and “submissive approach,” respectively. These results indicate that health sciences students mostly use the subscales “relationship” and “ıntimacy” as a source to make meaning of life while they use the subscales “self-confident approach” the most and “submissive approach” the least as coping mechanisms. The PMP subscales “achievement,” “religion,” “self-acceptance,” “ıntimacy,” “self-transcendence,” “fair treatment” and “relationship” are negatively and weakly correlated with the WCI subscales “helpless approach” and “submissive approach” (p < 0.05), indicating that students do not adopt helpless and submissive coping strategies when they use the meaning making sources. In this context, in guidance to be presented, education and counselling services that will be offered to the health sciences students; it is recomended creating of awareness in terms of giving the meaning to the life and coping with it and structuring of consultancy activities in this direction.
Künye
1. Bayraktar B. Üniversite öğrencilerinin riskli davranışlarının belirlenmesi. İstanbul: İstanbul Medipol Üniversitesi; 2016.
2. Demirbaş N. Yaşamda anlam ve yılmazlık. Ankara: Hacettepe Üniversitesi; 2010.
3. Duman S. Üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş ve benlik saygısının stresle başa çıkma tarzlarıyla ilişkisinin incelenmesi. İstanbul: Beykent Üniversitesi; 2016.
4. Halama P, Bakosova K. Meaning in life as a moderator of the relationship between perceived stress and coping. Studia Psychologica. 2009;51(2/3):143.
5. Kacur M, Atak M. Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla baş etme yolları: erciyes üniversitesi örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2011;31(2):273-97.
6. Kadıoğlu ZK. Teknoloji Çağında E-Tüketim ve Genç Tüketicilerin Değişen Tüketim Algıları. Online Academic Journal of Information Technology. 2013;4(13):109-14.
7. Kaya M, Genç M, Kaya B, Pehlivan E. Tıp fakültesi ve sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirti yaygınlığı, stresle başaçıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi. 2007;18(2):137-46.
8. Konkan R, Erkuş GH, Şenormancı Ö, Aydın E, Ülgen CM, Sungur MZ. İntihar girişiminde bulunan kişilerde başa çıkma tutumları. Archives of Neuropsychiatry/Noropsikiatri Arsivi. 2014;51(1):46-51.
9. Frankl V. İnsanın anlam arayışı. 37 ed. İstanbul: Okuyan Us Yayın Evi; 2017.
10. Frankl VE. Hayatın anlamı ve psikoterapi. Ankara: Say Yayınları; 2014.
11. Bellin Z. Exploring a holistic content approach to personal meaning. Maryland: New York University 2010.
12. Brassai L, Piko BF, Steger MF. Meaning in life: Is It a protective factor for adolescents’ psychological health. International Journal of Behavioral Medicine. 2010;18(1):44-51.
13. Mertan AA. Kadın danışma merkezlerinde çalışan kadınların ruhsal travma ve ilişkili sorunları. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi; 2009.
14. Varoluşsal psikoterapi [press release]. İstanbul: Kabalcı Yayınları2011.
15. Erkan S, Özbay Y, Çankaya Cihangir Z, Terzi Ş. Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllükleri. Eğitim ve Bilim. 2012;37(164).
16. Yılmaz B. Yardım çalışanlarında travmatik stres. Klinik Psikiyatri Dergisi. 2007;10(3).
17. Yılmaz Bahadır E. Şiddete maruz kalan kadınlara uygulanan güçlendirme programının kendilik değerini artırmaya ve stresle başetme biçimlerine etkisi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi; 2015.
18. Zara A, Jak İçöz F. Türkiye'de ruh sağlığı alanında travma mağdurlarıyla çalışanlarda ikincil travmatik stres. Klinik Psikiyatri. 2015;18:15-23.
19. Özçetin Üzar YS, Hiçdurmaz D. Kanser deneyiminde travma sonrası büyüme ve psikolojik sağlamlık. Current Approaches in Psychiatry/Psikiyatride Guncel Yaklasimlar. 2017;9(4).
20. Carlin N. The meaning of life. Pastoral Psychology. 2016;65(5):611-30.
21. Keskin Y. Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumları ve intihar olasılığının belirlenmesi. Mersin: Mersin Üniversitesi; 2011.
22. Folkman S. Personal control and stress and coping processes: A theoretical analysis. Journal of personality and social psychology. 1984;46(4):839.
23. Folkman S, Lazarus RS, Dunkel-Schetter C, DeLongis A, Gruen RJ. Dynamics of a stressful encounter: cognitive appraisal, coping, and encounter outcomes. Journal of personality and social psychology. 1986;50(5):992.
24. Selye H. The stress of life. New York1956.
25. Torun A. Stres ve tükenmişlik. Ankara: Türk Psikologlar ve Kal-der Yayınları; 1997.
26. Yazıcıoğlu G. Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ve stresle başa çıkma stratejileri arasındaki ilişki: ODTÜ örneği. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi; 2011.
27. Park CL, Folkman S. Meaning in the context of stress and coping. Review of general psychology. 1997;1(2):115.
28. Coşkun S. İnsansal varoluş ve özün belirlenimi olarak yabancılaşma ve özgürleşme. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi. 2013(20):111-26.
29. Geçtan E. Varoluş ve psikiyatri: Remzi Kitabevi; 1990.
30. Çelebi V. JP Sartre ve S. Kıerkegaard’ın varoluşçuluk düşüncelerinin karşılaştırılması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;23(2).
31. Taşdelen V. Varoluş felsefelerinde varoluşun özden önceliği sorunu. An International Journal of Philosophy. 2014;1(1):27-55.
32. Bakış R. Varoluş irrasyonel midir. Bilimname. 2016;30(1).
33. Özen Y. Varoluşçu felsefeden varoluşçu psikolojiye Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012;3(5).
34. Sarıoğlu G. Tarih felsefesi alanında bir inceleme: varoluş felsefesi ve tarih anlayışı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008;5(9):243-57.
35. Başkaya Başar D. Hayatın anlamı ve ölüm: albert camus' den yaşam dersleri. Journal of Faculty of Letters/Edebiyat Fakultesi Dergisi. 2013;30(2):19-28.
36. Çakmak M. Albert Camus’nün felsefesinde hayatın anlamı ve varoluşsal kötülük problemi. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2013;38(2):75-109.
37. Adler A. Yaşamın anlam ve amacı. Çeviker L, editor. Ankara: Say Yayınları; 2016.
38. Eagleton T. The meaning of life: Oxford University Press; 2007.
39. McDonald MJ, Wong PT, Gingras DT. Meaning-in-life measures and development of a brief version of the Personal Meaning Profile. The human quest for meaning: Theories, research, and applications. 2012;2:357-82.
40. Rathi N, Rastogi R. Meaning in life and psychological well-being in pre-adolescents and adolescents. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 2007;33(1):31-8.
41. Steger MF. Making meaning in life. Psychological Inquiry. 2012;23(4):381-5.
42. Wolf S. Meaning in life: meeting the challenges. Foundations of Science. 2016;21(2):279-82.
43. Krok D. The role of meaning in life within the relations of religious coping and psychological well-being. Journal of religion and health. 2015;54(6):2292-308.
44. Bellin Z. The quest to capture personal meaning in psychology. International Journal of Existential Psychology and Psychotherapy. 2012;4(1):4- 30.
45. Bendassolli P. Emptiness and work: a meaning-making perspective. Integrative Psychological and Behavioral Science. 2017:1-20.
46. Crumbaugh JC. Frankl's logotherapy: A new orientation in counseling. Journal of Religion and Health. 1971;10(4):373-86.
47. Akgül Ö. Hayatı anlamlandırmada inancın ve kişisel değerlerin rolü (ruh sağlığı çalışanları ve öğrencileri örneği). Sakarya: Sakarya Üniversitesi; 2014.
48. Reker G, editor Sources of personal meaning among middle-aged and older adults: A replication. Annual Meeting of the Gerontological Society of America, San Francisco, CA; 1988.
49. Schinkel A, De Ruyter DJ, Aviram A. Education and Life's Meaning. Journal of Philosophy of Education. 2016;50(3):398-418.
50. Özmete E. Yaşlılıkta yaşamın anlamının refah göstergeleri ile yordanması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2008;15(15):7-20.
51. Negru Subtirica O, Tiganasu A, Dezutter J, Luyckx K. A cultural take on the links between religiosity, identity, and meaning in life in religious emerging adults. British Journal of Developmental Psychology. 2017;35(1):106-26.
52. Murdock NL. Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2012.
53. Ahmadi F, Park J, Kim KM, Ahmadi N. Meaning-making coping among cancer patients in sweden and south korea: a comparative perspective. Journal of Religion and Health. 2017.
54. J Bryan C, Elder WB, Cassill McNaughton M, Osman A, Hernandez AM, Allison S. Meaning in life, emotional distress, suicidal ideation, and life functioning in an active duty military sample. The Journal of Positive Psychology. 2013;8(5):444-52.
55. Jim HS, Andersen BL. Meaning in life mediates the relationship between social and physical functioning and distress in cancer survivors. British Journal of Health Psychology. 2007;12(3):363-81.
56. Kang K-A, SKim h-J, Ellis HK. Suicide risk, meaning in life, and need for life respect in adults and elderly among public hospital outpatients in South Korea: a cross-sectional survey. Journal of community health nursing. 2017;34(1):46-61.
57. Baltaş Z, Baltaş A. Stres ve başaçıkma yolları. Ankara: Remzi Kitabevi; 2008.
58. Szabo S, Tache Y, Somogyi A. The legacy of Hans Selye and the origins of stress research: a retrospective 75 years after his landmark brief “letter” to the editor of nature. The International Journal on the Biology of Stress. 2012;15(5):472-8.
59. Cüceloğlu D. İnsan ve davranışı. Kitabevi R, editor. İstanbul: Remzi Kitabevi; 2015.
60. Çakır İ. Polislerin iş stresi ve bazı değişkenlere göre stresle başa çıkma tarzlarının karşılaştırılması. Adana: Çukurova Üniversitesi; 2006.
61. Park J, Baumeister RF. Meaning in life and adjustment to daily stressors. The Journal of Positive Psychology. 2017;12(4):333-41.
62. Eryılmaz A. Ergenlik döneminde stres ve başa çıkma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009;6(2):20-37.
63. Şahin NH, Durak A. Stresle başa çıkma tarzları ölçeği: Üniversite öğrencileri için uyarlanması. Türk Psikoloji Dergisi. 1995;10(34):56-73.
64. Ceylan M. Stresle başa çıkmada bilişsel stratejilerin kullanılmasında cinsiyet ve kişilik değişkenlerinin etkisi. İzmir: Ege Üniversitesi; 2005.
65. Wood WJ, Conway M. Subjective ımpact, meaning making, and current and recalled emotions for self‐defining memories. Journal of Personality. 2006;74(3):811-46.
66. Yıldız M, Güç K, Erdem S. Stresle başa çıkma tutumlarının insani değerler açısından incelenmesi: kamu kurumu çalışanları üzerine bir çalışma. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi. 2015;25(1):41-62.
67. Altunay A, Öz F. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik kavramı. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2006;13(1):046-59.
68. Çelik Demirbaş N. Üniversite öğrencilerinin yaşamda anlam ve yaşam amaçları arasındaki ilişki. Mediterranean Journal of Humanities. 2016:133-41.
69. Ergin A, Uzun SU, Bozkurt Aİ. Tıp fakültesi öğrencilerinde stresle başa çıkma yöntemleri ve bu yöntemlerin sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Fırat Tıp Dergisi. 2014;19(1):031-7.
70. Güç E. Üniversite öğrencilerinin kendini damgalama stresle başa çıkma tarzları ve psikolojik yardım arama tutumlarının incelenmesi [Yüksek Lisans]. Ankara: Ankara Üniversitesi; 2015.
71. Heintzelman SJ, King LA. Meaning in life and intuition. Journal of personality and social psychology. 2016;110(3):477.
72. Özkan S, Yılmaz E. Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma Örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2010;5(13):153-71.
73. Savcı M, Aysan F. Üniversite Öğrencilerinde Algılanan Stres Düzeyi İle Stresle Başa Çıkma Stratejileri Arasındaki İlişki. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2014;2014(3):44-56.
74. Çam O, Engin E. Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi. 2014.
75. Kum N. Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı. Baskı, İstanbul: Birlik Ofset. 1996:254-63.
76. Hiçdurmaz D, Öz F. Benliğin bilişsel yaklaşımla güçlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2011;18(2):068-78.
77. Pektaş İ, Çam O. Psikiyatrik rehabilitasyon ve hemşirelik. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2002; 1-3(18):153-62.
78. Bryan CJ, Elder WB, McNaughton-Cassill M, Osman A, Hernandez AM, Allison S. Meaning in life, emotional distress, suicidal ideation, and life functioning in an active duty military sample. The Journal of Positive Psychology. 2013;8(5):444-52.
79. Haugan G. The relationship between nurse–patient interaction and meaning‐in‐life in cognitively intact nursing home patients. Journal of Advanced Nursing. 2014;70(1):107-20.
80. Olgun N, Ulupınar S. Hasta güçlendirme ve diyabetli bireyin güçlendirilmesi. Diyabet Forumu. 2004;1(1-2):57.
81. George LS, Park CL. Does spirituality confer meaning in life among heart failure patients and cancer survivors. Psychology of Religion and Spirituality. 2017;9(1):131-6.
82. Mitchell D. Stress, coping, and appraisal in an HIV-Seropositive rural sample: a test of the goodness-of-fit hypothesis: Ohio University; 2004.
83. Volkent J, Schulz H, Brütt AL, Andreas S. Meaning in life: relationship to clinical diagnosis and psychotherapy outcome. Journal of Clinical Psychology. 2014;70(6):528-35.
84. Yek MH, Olendzki N, Kekecs Z, Patterson V, Elkins G. Presence of meaning in life and search for meaning in life and relationship to health anxiety. Psychological Reports. 2017;120(3):383-90.
85. Linley PA, Joseph S. Meaning in life and posttraumatic growth. Journal of Loss and Trauma. 2011;16(2):150-9.
86. Akın A, Düşünceli B, Çolak T. Kişisel anlam profili: geçerlik ve güvenirlik çalışması. EKUAD. 2016;2(2):1-29.
87. Toussaint LL, Kalayjian A, Herman K, Hein A, Maseko N, Diakonova-Curtis D. Traumatic stress symptoms, forgiveness, and meaning in life in four traumatized regions of the world. International Perspectives in Psychology: Research, Practice, Consultation. 2017;6(1):5.
88. Türküm SA. Stresle başa çıkma ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenilirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2016;2(18).
89. Özden Çetin E. Polis meslek yüksek okulu öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ile stresle başa çıkma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2010.
90. Şahin G, Buzlu S. Hemşirelik öğrencilerinde psikolojik sağlamlığın öz yeterlik sosyal destek ve etkili baş etme ile ilişkisinde algılanan stresin aracı rolü. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2017;2017(2).
91. Marone S, Bloore K, Sebastiani P, Flynn C, Leonard B, Whitake K, et al. Purpose in life among centenarian offspring. The Journals of Gerontology: Series B. 2018:gby023-gby.
92. Gürhan N. Toplumsal cinsiyet ve din. Journal of Oriental Scientific Research (JOSR). 2010(4):58-80.
93. Türksoy FB. Hemşirelik fakültesi öğrencilerinde benlik saygısı ve stresle baş etme yöntemleri. İstanbul: Beykent Üniversitesi; 2014.
94. Çeçen AR. Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu yordamada bireysel bütünlük (tutarlılık) duygusu, aile bütünlük duygusu ve benliksaygısı. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 2008;4(1):19-30.
95. Pulopulos MM, Kozusznik MW. The moderating role of meaning in life in the relationship between perceived stress and diurnal cortisol. The International Journal on the Biology of Stress. 2018:1-8.