Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGörgün Baran, Aylin
dc.contributor.authorCalp Şen, Kevser
dc.date.accessioned2018-02-13T07:36:25Z
dc.date.available2018-02-13T07:36:25Z
dc.date.issued201701-18
dc.date.submitted2018-01-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4286
dc.description.abstractIn this research, the connection of the early marriages in the Çamlıkule neighborhood of Buca county of İzmir with patriarchal ideology and the gender roles that are constructed in line with the requirements of this ideology are evaluated based on the foundations of radical feminism and the effects of early marriage on women's lives are discussed. In the research, qualitative research method was used based on the way the feminist approach understands the social reality and in-depth interviews with 13 women were conducted. According to the research results, it is seen that patriarchal ideology and social gender roles are in harmony with early marriages and the family structure established by these marriages, feeding each other. Patriarchal society structure and unequal gender roles have the biggest effect in the forming of early marriages. Anxiety of honor and families trying to preserve the security of young women, traditionalizing early marriages and the unawareness of other marriage practices, internalization of patriarchal discourses such as ‘spinsterhood’ are the reasons that early marriages continue to exist as a social problem. Many early-married women are suffering patriarchal physical and psychological domestic abuse. Moreover, sexual abuse in its various forms is another kind of violence that is often experienced by women. According to this research, the passive position of the woman whose body and sexuality are under control also continues in the sexual life in marriage. Also, honor, which is based on female sexuality, creates pressure to form early marriages and virginity is a concept that is attributed to women that needs to be preserved until marriage. The research indicates that women’s procreative physiology and its socio-cultural interpretation has profound effects on women's life. Women's knowledge and awareness about reproductive and sexual health is low. The fact that housework and child care responsibilities are totally belong to women also negatively affects the life of women and the labour of early married women is exploited by the whole family. When they find the care they were deprived of by their families from a man causes the woman, who is basically a child, to feel emotional closeness to the man. The presence of men, however, creates a feeling of security; and, even though their marriage is far from emotional sharing and satisfaction, women prefer to be married.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i BİLDİRİM ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iii ETİK BEYAN iv TEŞEKKÜR v ÖZET vi ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER x KISALTMALAR DİZİNİ xiv TABLOLAR DİZİNİ xv GİRİŞ 1 1. BÖLÜM 4 ARAŞTIRMANIN KONUSU VE METODU 4 1.1. ARAŞTIRMANIN KONUSU VE PROBLEMİ 4 1.2. ARAŞTIRMANIN AMACI 9 1.3. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ 10 1.3.1. Konuya İlgi ve Araştırma Bölgesinin Seçimi 11 1.3.2. Örneklem 13 1.3.3. Veri Toplama Teknikleri 13 1.3.4. Görüşme Formunun Hazırlanması ve Uygulanması 14 1.3.5. Araştırmada Karşılaşılan Güçlükler 16 1.3.6. Verilerin Çözümü ve Yorumlanması 17 1.4. ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI 18 2. BÖLÜM 19 KAVRAMSAL VE KURAMSAL ÇERÇEVE 19 2.1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE 19 2.1.1. Aile 19 2.1.1.1. Ailenin Tanımı ve İşlevleri 19 2.1.1.2. Ailenin Çeşitleri 20 2.1.1.3. Ailenin Taşıdığı Evrensel Sorunlar 21 2.1.2. Evlilik 23 2.1.2.1. Evliliğin Tanımı ve İşlevleri 23 2.1.2.2. Farklı Evlilik Biçimleri 24 2.2. KURAMSAL ÇERÇEVE 25 2.2.1. Feminizm ve Feminist Teorinin Evlilik ve Aile Kurumuna Bakışı 25 2.2.2. Radikal Feminizm 29 2.2.2.1. Ataerkillik 29 2.2.2.2. Kişisel Olan Politiktir 33 2.2.2.3. Kadın Kültürünün Yüceltilmesi 34 2.2.2.4. Kız Kardeşlik 34 2.2.2.5. Biyolojik Farklar, Cinsel Sınıf Sistemi ve Annelik 35 2.2.2.6. Bilim ve Dil 36 2.2.3. Radikal Feminizm ile Erken Evlilik İlişkisi 36 2.2.3.1. Erken Evlilikler ve Ataerkil Yapı 37 2.2.3.2. Erken Evlilikler ve Şiddet - Kadın Cinselliği 39 2.2.3.3. Erken Evlilikler ve Doğurgan Beden Yapısı – Annelik 40 2.2.3.4. Erken Evlilikler ve Ev İçi Kölelik–Ekonomik Bağımsızlık 45 2.2.3.5. Erken Evlilikler ve Aşk 46 2.2.3.6. Erken Evlilikler ve Namus 48 2.2.3.7. Erken Evlilikler ve Sosyoekonomik Statü 50 2.2.4.Erken Evlilikle İlgili Yapılan Çalışmalar 51 2.2.4.1. İstatistiki Veriler 51 2.2.4.1.1. Aile Yapısında Meydana Gelen Değişimler ve İstatistiki Veriler 51 2.2.4.1.1.1. Dünyadaki Değişimler ve İstatistiki Veriler 51 2.2.4.1.1.2. Türkiye’deki Değişimler ve İstatistiki Veriler 53 2.2.4.1.2. Değişen Evlilik Anlayışı ve Evlilik İstatistikleri 57 2.2.4.1.3. Türkiye’de ve Dünyada İstatistiklerle Erken Evlilikler 59 2.2.4.1.3.1. Türkiye’de Erken Evlilikler 60 2.2.4.1.3.2. Dünyada Erken Evlilikler 65 2.2.4.2. Üst Politika Metinleri, Strateji Belgesi ve Eylem Planları ile Araştırma/Çalıştay Raporlarında Erken Evlilikler 67 3. BÖLÜM 75 ARAŞTIRMA VERİLERİNİN ANALİZİ 75 3.1. ARAŞTIRMA BÖLGESİNE VE ARAŞTIRMA ÖZNELERİNE İLİŞKİN TANITICI BİLGİLER 75 3.2. ARAŞTIRMA VERİLERİNİN ANALİZİ 77 3.2.1. Ataerkil İdeoloji ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri 79 3.2.1.1. Geleneksel Pratikler ve Erken Evlilik 79 3.2.1.2. Evliliğe Hazır Hissetme 81 3.2.1.3. Evlilik Kararı 83 3.2.1.4. Toplumsal Kabul ve Onay 87 3.2.1.5. Evde Kalma Korkusu 87 3.2.2. Denetleme, Baskı ve İktidar Kurma Aracı: Şiddet ve Namus 89 3.2.2.1. Fiziksel Şiddet 89 3.2.2.2. Güçsüzlük, Çaresizlik ve Korku 91 3.2.2.3. Cinsel Şiddet ve Evlilik Tecavüzü 92 3.2.2.4. Kadın Cinselliği 94 3.2.2.5. Namus; Bedenin ve Cinselliğin Denetimi 95 3.2.2.6. Kadının Namus Algısı 97 3.2.2.7. Bekaret 98 3.2.3. Doğurgan Beden Yapısı ve Annelik 100 3.2.3.1. Plansız Gebelik ve Kürtaj 100 3.2.3.2. Erkeğin Çocuk Sayısı İle İlgili Tutumu 102 3.2.3.3. Hamilelik, Doğum ve Doğum Sonrası Yaşam 103 3.2.3.4. Kadının Annelik Algısı 106 3.2.3.5. Anneliğin Zorlukları 107 3.2.4. Eğitim ve Çalışma Hayatı 108 3.2.4.1. Engellenen Eğitim 109 3.2.4.2. Yoksulluk 110 3.2.4.3. Erkeğin Kadının Çalışmasına Yönelik Tutumu 111 3.2.4.4. Ekonomik Şiddet 113 3.2.5. Kadına Yüklenen Sorumluluklar: Ev İşi ve Bakım 114 3.2.5.1. Ev İçi Emek 114 3.2.5.2. Çalışmanın Ev İşlerine Etkisi 116 3.2.5.3. Bakım 118 3.2.6. Engellenen Psikososyal Gelişim 119 3.2.6.1. Ev İçi Karar 119 3.2.6.2. Aile İle İletişim 121 3.2.6.3. Sosyal Hayat 122 3.2.7. Kadın İçin Erkek: Önce İlgisi Sonra Gölgesi 123 3.2.7.1. Erkeğin İlgisi 123 3.2.7.2. Erkeksizlik; Baskı, Güçsüzlük ve Yalnızlık 124 3.2.8. Erken Evlilik; Anlamı, Etkileri, Öğrettikleri 126 3.2.8.1. Evlilik Algısı 126 3.2.8.2. İyi Evlilikte Kadının Sorumlulukları 127 3.2.8.3. Erken Evliliğin Kadın Hayatına Etkileri 129 3.2.8.4. Psikolojik Durum 130 3.2.8.5. Çocukluk ve Kadınlık Arasındaki İnce Çizgi 131 3.2.8.6. Evlilik Kurtuluş mu? 132 SONUÇ 135 KAYNAKÇA 154 EK-1 161 ULUSAL VE ULUSLARARASI MEVZUAT 161 EK-2 164 GÖRÜŞME REHBER FORMU 164 EK-3 166 ORİJİNALLİK RAPORU 166 EK-4 167 ETİK KURUL MUAFİYET FORMU 167tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjecterken evliliktr_TR
dc.subjectradikal feminizm
dc.subjectataerkil ideoloji
dc.subjecttoplumsal cinsiyet
dc.subjectizmir
dc.titleRadikal Feminizm Açısından Erken Evlilikler Üzerine Nitel Bir Çalışmatr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmada İzmir ili Buca ilçesi Çamlıkule Mahallesi özelinde ataerkil ideoloji ve bu ideolojinin gerekleri doğrultusunda kurgulanan toplumsal cinsiyet rolleri ile erken evlilikler arasındaki ilişki radikal feminizmin temel görüşleri ekseninde değerlendirilmekte ve erken evliliğin kadın hayatına etkileri ele alınmaktadır. Araştırmada feminist yaklaşımın toplumsal gerçekliği kavrayış ve anlama şekline bağlı olarak nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve 13 kadın ile derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerine göre ataerkil ideoloji ve toplumsal cinsiyet rolleri ile erken evlilikler ve bu evlilikler yoluyla kurulan aile yapısının uyum içinde olduğu ve birbirini beslediği görülmektedir. Ataerkil toplum yapısı ve eşitsiz cinsiyet rolleri erken evliliklerin gerçekleşmesinde en temel etkiye sahiptir, ayrıca namus kaygısı ve genç kadınların güvenliğini koruma çabası, erken evliliklerin gelenek halinde devam ettirilmesi ve farklı bir evlilik pratiğinin bilinmemesi, “evde kalma” gibi ataerkil söylemlerin içselleştirilmesi gibi sebeplerle erken evlilikler toplumsal bir sorun olarak varlığını devam ettirmektedir. Erken evlenen kadınların birçoğu aile içi ataerkil fiziksel ve psikolojik şiddete uğramaktadır. Bununla birlikte cinsel şiddet de farklı şekillerde fakat kadınların sıklıkla deneyimlediği bir diğer şiddet türüdür. Araştırma verilerine göre bedeni ve cinselliği denetim altında tutulan kadının edilgen pozisyonu evlilik içi cinsel hayatta da devam etmektedir. Yine kadın cinselliği üzerinden kurgulanan namus erken evliliklerin gerçekleştirilmesi yönünde baskı yaratmaktadır, bekaret ise evliliğe kadar korunması gereken ve kadına yüklenen bir kavramdır. Araştırma kadınların doğurgan beden yapısına sahip olmasının ve bu yapının sosyokültürel olarak anlamlandırılmasının kadın yaşamına derin etkileri olduğuna işaret etmektedir. Kadınların üreme sağlığı ve cinsel sağlık konusunda bilgi ve bilinç düzeyleri düşüktür. Ev işi ve bakım sorumluluğunun tamamen kadına ait olması da kadın hayatını olumsuz etkilemekte, erken evlenen kadınların emekleri tüm aile tarafından sömürülmektedir. Ailesi tarafından mahrum bırakıldıkları ilgiyi bir erkekten görmek çocuk yaştaki kadının erkeğe duygusal yakınlık hissetmesine neden olmaktadır. Bununla birlikte erkeklerin varlığı güven duygusu yaratmakta; duygusal paylaşım ve tatminden uzak bir evlilik geçirmelerine rağmen kadınlar evli kalmayı tercih etmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentSosyolojitr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster