dc.contributor.advisor | Yasemin, Özkan | |
dc.contributor.author | Şabanova, Asime | |
dc.date.accessioned | 2017-10-24T10:45:27Z | |
dc.date.available | 2017-10-24T10:45:27Z | |
dc.date.issued | 2017-10-16 | |
dc.date.submitted | 2017-08-23 | |
dc.identifier.citation | ŞABANOVA, Asime. Aile Danışmanlığı Alanında Çalışan Uzmanların Bu Alana İlişkin Görüş ve Önerileri, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2017. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4027 | |
dc.description.abstract | This study was carried out by taking as an example the opinions and recommendations of family counselors working in affiliated centers of the Ministry of Family and Social Policies, in Ankara, Turkey.
The purpose of this research is to investigate the opinions and recommendations of family counselors’ about this field
The intention of that study is to investigate professional competencies, the trainings and the courses they have taken, their professional qualifications, the problems they have encountered, the problems of the clients and the techniques they have developed for such problems and thus their recommendations in the context of their expertise.
The study was a quantitative study and structured with the survey model, by applying snow ball sampling method through the communication with family consultants in Ankara and Izmir, Istanbul, Konya and Adana. A pilot study was conducted with 5 volunteer family counselors who professionally conducted Family Counseling in order to determine their validity and function of the questionnaire.
In this process, survey questions were revised considering the proposals of professional counselors. The interview forms were filled by the researcher herself for about 15-20 minutes via face-to-face interview based on the volunteer principle. Then the data were entered into the SPSS (23.0) (Statistical Package for Social Science) program and statistical analyzes were carried out in this program. Open-ended questions were merged into the top categories via Microsoft Excel and percentages of these categories in the sample were reported.
As a result of the research, it is suggested that the experts working in the field of family counseling should improve the content of the training in this field, they should be well monitored by the supervisors during the training, the trainings should be comprehensive and the number of supervision hours should increase, awareness raising activities for society should be carried out and family counseling in case of marriage and divorce should be compulsory. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | KABUL VE ONAY vi
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI viii
ETİK BEYAN ix
TEŞEKKÜR v
ÖZET vi
ABSTRACT vii
İÇİNDEKİLER ix
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ xiii
TABLOLAR DİZİNİ xiv
ŞEKİLLER DİZİNİ xv
GİRİŞ 1
1. BÖLÜM. ARAŞTIRMANIN BİLGİLERİ 4
1.1. Araştırmanın Konusu 4
1.2. Araştırmanın Sorunsalı 5
1.3. Araştırmanın Amacı 7
1.4. Araştırmanın Önemi 7
1.5. Araştırmanın Varsayımları 8
1.6. Araştırmanın Sınırlılıkları 8
1.7. Tanımlar 8
2. BÖLÜM. KURAMSAL ÇERÇEVE 10
2.1. Aile 10
2.2. Ülkemizdeki Aile Türleri 10
2.2.1. Geniş Aile 11
2.2.2. Çekirdek Aile 11
2.2.3. Geçiş Ailesi 11
2.3. Aile Danışmanlığı 12
2.4. Aile Danışmanlığının Tarihsel Gelişimi 13
2.5. Aile Danışmanlığı Kuramları 18
2.5.1. Bowen Aile Danışması 18
2.5.2. Yapısal Aile Danışması 23
2.5.3. Yaşantısal/İnsancıl Aile Danışması 27
2.5.4. Aile Sistemleri Kuramı 30
2.5.5 . Bilişsel Davranışçı Aile Danışması 33
2.5.6. Öyküsel (Narrative) Aile Danışması 34
2.6. Danışmanlık Biçimleri 38
2.6.1. Bireysel Danışmanlık 38
2.6.2. Bireysel Evlilik Danışmanlığı 38
2.6.3. Birleşik Aile (Conjoit Family) Danışmanlığı 39
2.6.4. Dört –Yol (Four -Way) Oturumu 39
2.6.5. Grup Danışmanlığı 39
2.6.6. Kombine Terapi 39
2.7. Aile Danışmanlığını Gerektiren Sorunlar 40
2.7.1. Aile İçi İletişim Sorunları 43
2.7.2. Ekonomik Sorunlar 46
2.7.3. Çocuklarla İlgili Sorunlar 48
2.7.4. Cinsel Sorunlar 50
2.7.5. Aile Büyükleri ve Akraba İlişkileri İle İlgili Sorunlar 51
2.7.6. Aile İçi Şiddet 52
2.7.7. Aile Üyelerinin Kötü Alışkanlıkları 53
2.8. Aile Danışmanlığı ve Sosyal Hizmet 54
3. BÖLÜM. YÖNTEM 58
3.1. Araştırmanın Modeli 58
3.2. Çalışma Evreni ve Örneklem 58
3.3. Veri Toplama Araçları 59
3.4. Etik Konular 60
3.5. Veri Toplama Süreci 60
3.6. Verilerin İşlenmesi ve Değerlendirilmesi 61
4. BÖLÜM. BULGULAR VE YORUM 62
4.1. Aile Danışmanlarının Cinsiyete Göre Dağılımı 62
4.2. Aile Danışmanlarının Yaş Gruplarına Göre Dağılımı 63
4.3. Aile Danışmanlarının Medeni Durumuna Göre Dağılımı 63
4.4. Aile Danışmanlarının Çocuk Sahibi Olma Durumları ve Çocuk Sayısına Göre Dağılımı 64
4.5. Aile Danışmanlarının Eğitim Durumlarına Göre Dağılımı 65
4.6. Aile Danışmanlarının Mezun Oldukları Lisans Programlarına Göre Dağılımı 67
4.7. Aile Danışmanlarının Lisansüstü Eğitim Aldıkları Alanlara Göre
Dağılımı 68
4.8. Aile Danışmanlarının Eğitim Aldıkları Merkezlerin Dağılımı 69
4.9. Aile Danışmanlarının Aile Danışmanlığı Eğitimine Dair Yeterlilik Algısı 70
4.10. Aile Danışmanlarının Aile Danışmanlığı Yaptıkları Sürelerin Dağılımı 70
4.11. Aile Danışmanlarının Seanslar Sırasında En Çok Karşılaştıkları
Sorunlar ve En Çok Zorlandıkları Konulara Göre Dağılımı 71
4.12. Aile Danışmanlarının Türkiye’deki Aile Danışmanlığı Hizmetlerine
Dair Yeterlik Algılarının Dağılımı 72
4.13. Aile Danışmanlarının Aile Danışmanlığı Ekibinde Yer Alması
Gerektiğini Düşündükleri Profesyonellerin Dağılımı 73
4.14. Aile Danışmanlarının Danışmanlık Sürecinde Karşılaştıkları
Sorunlar, Karşılaştıkları Zorluklar, Türkiye’de Aile Danışmanlığı Hizmetleri ve Danışmanların Aldıkları Aile Danışmanlığı Eğitimine İlişkin Yeterlilik Algılarının Karşılaştırılması 75
4.14.1. Aile Danışmanlarının Araştırma Değişkenlerine İlişkin Betimleyici İstatistikler 75
4.14.2. Aile Danışmanlarının Aile Danışmanlığı S ırasında Karşılaştıkları Sorun Sayısı, Zorluk Sayısı, Türkiye’de Aile Danışmanlığı Hizmetlerinin ve Aldıkları Aile Danışmanlığı Eğitiminin yeterlilik Algıları Ortalama Puanlarının Gruplararası Farklılıkları 76
4.14.2.1. Aile Danışmanlarının Cinsiyetler Arası Farklılıkları 78
4.14.2.2. Aile Danışmanlarının Mezun Olunan Lisans Programına
Göre Farklılıkları 78
4.14.2.3. Aile Danışmanlarının Lisansüstü Eğitim Düzeyine Göre Farklılıkları 78
4.14.2.4. Aile Danışmanlarının Danışmanlık Yapma Süresine Göre Farklılıkları 80
4.14.2.5. Aile Danışmanlarının Danışmanlık Eğitimin Alındıkları Kuruma Göre Farklılıkları 82
4.14.3. Niteliksel Değerlendirmeler 84
4.14.3.1. Aile Danışmanlığı Becerilerine İlişkin Yeterlilik Algısının Değerlendirilmesi 84
4.14.3.2. Aile Danışmanlığının Geliştirilmesine Yönelik Öneriler 85
5. BÖLÜM. SONUÇLAR 88
6. BÖLÜM. TARTIŞMA 90
7. BÖLÜM.ÖNERİLER 93
KAYNAKÇA 95
EKLER 101
EK-1. Gönüllü Katılım Formu 101
EK-2. Anket Formu 102
EK-3. Etik Kurul İzni 108
EK-4. Tez Orjinallik Raporu 109 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | aile danışmanlığı | tr_TR |
dc.subject | aile danışmanı uzmanı | |
dc.subject | danışan problemleri ve öneriler | |
dc.title | Aile Danışmanlığı Alanında Çalışan Uzmanların Bu Alana İlişkin Görüş ve Önerileri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma Türkiye’de Ankara ili örnek alınarak ASPB’na bağlı merkezlerde çalışan aile danışmanı uzmanlarının Türkiye’deki aile danışmanlığına ilişkin görüşlerini ve önerilerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Çalışma niceliksel bir çalışma olup tarama modeliyle yapılandırılmıştır. Ankara ilindeki aile danışmanları ile iletişime geçilmiş, kartopu örneklem yöntemi uygulanarak daha sonra İzmir, İstanbul, Konya ve Adana’da çalışan aile danışmanları araştırmaya dahil edilmiştir. Geliştirilen anket formunun geçerliğini belirlemek amacıyla profosyonel olarak aile danışmanlığı yapan ve gönüllü 5 aile danışmanı ile pilot çalışma yapılmıştır.
Bu süreçte profosyonel uygulamacıların önerileri dikkate alınarak anket soruları revize edilmiştir. Anket formları katılımcılara bizzat araştırmacı tarafından gönülülük ilkesine dayalı olarak yaklaşık 15-20 dakikada yüz-yüze görüşülerek toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 23.0 (Statistical Package for Social Science) istatistik paket programına girilmiş ve istatistiksel analizler bu program kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Açık uçlu sorular Microsoft Excel aracılığı ile üst kategorilerle birleştirilmiş ve bu kategorilerin örneklem içindeki yüzdeleri rapor edilmiştir.
Araştırma sonucunda aile danışmanlığı alanında çalışan uzmanlar bu alanda eğitim içeriğinin geliştirilmesi, eğitim aldıklarında sürecin süpervizörler tarafından iyi takip edilmesi, kapsamlı olması ve süpervizyon saat sayısının artırılması gerektiğini belirtmişlerdir. Ayrıca topluma dair bilinçlendirme çalışmalarının yapılması, evlilik öncesi ve boşanma gibi durumlarda aile danışmanlığının zorunlu hale getirilmesi gerektiği gibi önerilerde de bulunmuşlardır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sosyal Hizmet | tr_TR |